| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Bandäck till V40T4
|
969 besök totalt |
|
Bandäck till V40T4
Ska införskaffa bandäck till nästa säsong. Undrar dock över om man ska använda originalfälgar 16tum eller införskaffa 17tum samt vilken dimension som kan vara lämpligt? Sitter original 205/50/16 på bilen. _________________ Joakim Persson |
||
Det blir oftast lättare hjulkombinationer när man går ner i dimension. Ofjädrad vikt (som hjul är) vill man hålla så låg som möjligt.
(för att inte tala om att däck brukar vara mycket billigare i 15" än i 17") _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
Som sagt, lättare, billigare (både fälg och framförallt däck!)
R-däck är så styva så man vinner inget(eller väldigt lite) på lågprofil. Jämför lite priser på 17" och 15" R-däck så är du snart inne på det rätta spåret
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
om jag tittar på 15-16tum vilken däckdimension ska jag leta efter för att få så bra grepp som möjligt och skiljer sig däcksdimensionerna mot vanliga gatdäck på något sätt. Tänker mer på om jag skaffar bandäck till 16tumsfälgarna sitter där original 205/50/16. Ska jag då köpa bandäck i samma storlek?
_________________ Joakim Persson |
||
Ja, om du hittar några vettiga däck i den dimensionen. 16" är lite udda och inte lika lätt att hitta till bra priser som 15". I det långa loppet är det nog billigare och bättre med en omgång lätta 15" fälgar och 205/50-15 däck på dessa även om du har dina 16" original "över" nu. Använd originalhjulen tillvinterdäcken istället.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Spånade runt lite i nyfikenhet, 16" var inte såå mycket dyrare på Kumho v70A eller Yokisar än 15"
Billigast är toyo r881 195/55-15 1260:-/st. sen kan man gå upp till 205bredd utan att bli ruinerad med samma däck. Rullomkretsen är ju inte så viktig på bana heller så man kan kompromissa lite.
Alla andra märken så är det 2000:-+ klassen vad jag kan se efter en titt hos dom vanliga leverantörerna. Fast då skiljer det väl bara runt 100-200:-/st för 15 och 16"
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
![]() |
Däck för banåka
Bandäck till V40T4
|
969 besök totalt |