| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kopplingsschema för flytt av startbatteri till bagage.
|
1218 besök totalt |
|
Jag har gjort något fundamentalt fel när jag flyttade batteriet till bagaget. Bilen är en Audi TT med gamla hederliga 1,8T. Batteriet laddas inte av generatorn. Startmotorn går igång så fint utan problem och alla annan el i bilen funkar klockrent. Men strömmen dras sakta men säkert ur när jag kör med bilen. Det sitter ett helt nytt optimabatteri i bilen. Vad kan jag ha gjort för fel? Kan inget om hur det skall funka så förklara enkelt och långsamt är ni snälla .
I princip så tittade jag på ett ungefär hur jag tyckte att alla kablar gick original när batteriet satt fram. Alla pluskablar verkade på något sätt vara sammanknutet med "pluspolen" på startmotorn så nu går kablarna från bagaget till startmotorns plus .Från startmotorn går sedan en kabel till resten av kabelhärvan där den tidigare var ansluten till batteriets plus pol. Startmotorn går bara när jag vrider om nyckeln, så långt är det ju rätt. Detta var tydligen dock fel för det funkar inte.
Spänningen ökar något med varvtalet men batteriet laddas i alla fall inte. Kan någon krafsa ihop en liten enkel skiss hur det skall se ut?
_________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||
|
|
||
Det är 2 st 22mm2 fram till motorn och 1 st 22mm2 till jord som max är 50 cm till första jordpunkten. Den jordar i burens fästpunkt och så har jag dragit en till där bilens kabelhärva (lysen etc.)jordar i bagaget. I motorrummet är det original jordpunkt. _________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||
|
Jag har tagit bort polklämmorna fram och satte kablen där klämman är igentligen, så istället för 1dm från plussammlingen å till batteriet är det 2m till bagaget och en 40cm minus från pol till kaross funkar fint
_________________ Jonne Carlsson Fiesta Xr2 113hk Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk Mitsubishi Galant V6 163hk |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1218 besök totalt |