Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
915 besök totalt |
Artic Circle Raceway körs moturs? Andra?
Stämmer det verkligen? Måste ju kännas helt skumt. Trodde absolut att det var standard att köra medurs. Vilka andra banor körs moturs? _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Re: Artic Circle Raceway körs moturs? Andra?
Jepp, från början var det tänkt att den skulle gå medurs men vissa avåkningszoner blev lite onödigt spännande. Så man bytte. Kännas skumt, jag är tveksam. Tycker du det känns konstigt att svänga vänster? ![]() /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
För mig osökt in på en annan fråga jag funderat på ett tag - speciellt efter att ha sett den japanska driftingfilmen
![]() Finns det några belägg för att förare som kör på höger eller vänster sida är bättre eller sämre? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Precis vad jag funderat på... Högerstyrda bilar på medurs-banor borde ju ha bättre tyngdpunkt och kränga mindre i kurvorna (det blir ju fler högerkurvor)... EDIT: Jag tror att vi tänkte lite olika. Du kanske funderade på att de som växlar med vänster är lite mer konstnärliga? Typ vänsterhänta handbollsspelare? Jag tänkte mer på förarens placering i bilen. _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
Re: Artic Circle Raceway körs moturs? Andra?
Det låter nästan som om du redan varit där Gunnar... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
En bekant har en gång kört Nordschleife baklänges i samband med något rally! Det blir ju vänstervarv...
Jag har några gånger på banmöten föreslagit att köra åt andra hållet för att slita däcken på andra sidan. Hittills har det inte gått igenom ![]() Det här med högervarv på banor har säkert engelsmännen hittat på för att få fördel när det är standardvagnsracing ![]() JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
915 besök totalt |