Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Wiesmann?
1627 besök totalt
knöka
Stockholm, Hässelby
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Wiesmann?

Såg en sådan tyskreggad på macken idag. Är detta en bra banåkabil eller är den bara snygg? För den är ju snygg som synden... vill ha! Håhåjaja...

/JR

[edit: rättstavning i ämnesrad]

GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004

M3 med annan kaross.

Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

och stavas Wiesmann.

Falkenberg
Här sen Feb 2005

GT3 CS skrev:
M3 med annan kaross.

Endast drivlinan är från M3 e36/e46, hjulupphängningar m.m är unikt för Wiesmann.

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Bifogar min provkörningsrapport från ett annat forum

------

Tack Torbjörn för provkörningen av Wiesmann.

Det var kul och intressant att prova de omtalade bilarna. GTn har BMWs M3-motor och SMG-låda medan Coupen har X5ans V8 och vanlig visp. Till nästa år kommer Wiesmann med en V10a. GTn och Coupen är rätt olika till sin karaktär. GTn är mer lättfotad medan Coupen är brutalare. Själv föredrog jag Coupen. Varför vet jag inte riktig men det kanske var för det lite mer brutala inslaget. Jag tror att det är den typen av bil som Wiesman vill vara. Man kan tänka sig att GTn är roligare på krokig bana eller på Bogesundsvägen än vad coupen är. Det var lite för kallt för att få fäste i däcken, därför gick det inte att sortera ut beteendet under rätt operativ miljö så att säga, även om jag provade bilarna dagen innan då det i alla fall var torrt och soligt. Med hjälpmedel avslagna gick det dock bra att ha kontroll på maskinerna. De var dock inte så tighta och med samma närvarokänsla som i vår F328 men det är väl en målgruppsanpassning.

Med mina 193 cm i strumplästen var det knepigt att ta sig i och ur GTn med värdighet. Unga vackra flickor med kort kjol bör träna innan om de inte vill göra en ofrivillig succe framför nattklubbskön... Som förbättringstips kan jag nämna att pedalerna nog måste flyttas ihop lite för att möjliggöra tå-hälteknik. Varvräknaren vill jag nog ha placerad framför näbben inte vid sidan om som det är nu. Designen känns ganska så Engelsk. Jag får associationer till Jaguar från olika tidsepoker.

Jag kan tänka mig att bilarna konkurrerar med TVR, AC Cobra replikor, Corvette, Viper och liknande muskelmaskiner samtidigt som man erbjuder något unikt och lättservat som kommer att ta kunder från Porsche, BMW, riskokarmaffian etc. Tror inte att Ferrari- och Lamborghiniägare kommer att byta till Wiesmann. Generellt sett var det en positiv upplevelse.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Har bara kört en kortare stärka runt Märsta men blev inte speciellt imponerad. Är det drivlinan du vill åt så köp en M3.

bilen är löjligt trång inuti och instrumenteringen är ett skämt. Det mesta är gjort för att de ska se exklusivt ut snarare än funktion.

Designen tycker inte jag är speciellt lyckad. Å andra sidan har jag generellt svårt för bilar som ska ha en utalad retro design och så ska det ändå på ett par Lexusbakljus för att det ska se modernt ut. Intrycket blir bara virrigt.

Men smaken är som .......Så det finns säkert de som älskar den här bilen.

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Coupen är riktigt snygg tycker jag. BMWs V8 på 367hk sitter i den, senare kommer även M5:ans V10.

Philip Lundh
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Den var ju skitsnygg!
Bimmersarna är ju trista som en V70 i jämförelse! thumbs up thumbs up säger jag!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005

Jag tycker också den är riktigt snygg. Tror dock inte att jag skulle välja den framför en TVR eller Morgan.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

A master of going faster!
Citera
Allmänt banåkaforum
Wiesmann?
1627 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande