Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1627 besök totalt |
Wiesmann?
Såg en sådan tyskreggad på macken idag. Är detta en bra banåkabil eller är den bara snygg? För den är ju snygg som synden... ![]() /JR ![]() [edit: rättstavning i ämnesrad] _________________ Johan Rofors Volvo 240 Race |
Bifogar min provkörningsrapport från ett annat forum
------ Tack Torbjörn för provkörningen av Wiesmann. Det var kul och intressant att prova de omtalade bilarna. GTn har BMWs M3-motor och SMG-låda medan Coupen har X5ans V8 och vanlig visp. Till nästa år kommer Wiesmann med en V10a. GTn och Coupen är rätt olika till sin karaktär. GTn är mer lättfotad medan Coupen är brutalare. Själv föredrog jag Coupen. Varför vet jag inte riktig men det kanske var för det lite mer brutala inslaget. Jag tror att det är den typen av bil som Wiesman vill vara. Man kan tänka sig att GTn är roligare på krokig bana eller på Bogesundsvägen än vad coupen är. Det var lite för kallt för att få fäste i däcken, därför gick det inte att sortera ut beteendet under rätt operativ miljö så att säga, även om jag provade bilarna dagen innan då det i alla fall var torrt och soligt. Med hjälpmedel avslagna gick det dock bra att ha kontroll på maskinerna. De var dock inte så tighta och med samma närvarokänsla som i vår F328 men det är väl en målgruppsanpassning. Med mina 193 cm i strumplästen var det knepigt att ta sig i och ur GTn med värdighet. Unga vackra flickor med kort kjol bör träna innan om de inte vill göra en ofrivillig succe framför nattklubbskön... Som förbättringstips kan jag nämna att pedalerna nog måste flyttas ihop lite för att möjliggöra tå-hälteknik. Varvräknaren vill jag nog ha placerad framför näbben inte vid sidan om som det är nu. Designen känns ganska så Engelsk. Jag får associationer till Jaguar från olika tidsepoker. Jag kan tänka mig att bilarna konkurrerar med TVR, AC Cobra replikor, Corvette, Viper och liknande muskelmaskiner samtidigt som man erbjuder något unikt och lättservat som kommer att ta kunder från Porsche, BMW, riskokarmaffian etc. Tror inte att Ferrari- och Lamborghiniägare kommer att byta till Wiesmann. Generellt sett var det en positiv upplevelse. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
Har bara kört en kortare stärka runt Märsta men blev inte speciellt imponerad. Är det drivlinan du vill åt så köp en M3.
bilen är löjligt trång inuti och instrumenteringen är ett skämt. Det mesta är gjort för att de ska se exklusivt ut snarare än funktion. Designen tycker inte jag är speciellt lyckad. Å andra sidan har jag generellt svårt för bilar som ska ha en utalad retro design och så ska det ändå på ett par Lexusbakljus för att det ska se modernt ut. Intrycket blir bara virrigt. Men smaken är som .......Så det finns säkert de som älskar den här bilen. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
Den var ju skitsnygg!
Bimmersarna är ju trista som en V70 i jämförelse! ![]() ![]() |
En annan tysk retrorod
http://www.seriouswheels.com/top-200 _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1627 besök totalt |