| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
sandwich konstruktion...vad ska jag ha som material?
|
12 besök senaste veckan (8074 totalt) |
25~35 kg/m^3 En aning tyngre än vanlig vit frigolit. mvh Johannes _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
|
Nåja, styvhet dämpar också ljud, Istället för att kolfibern "svänger med" så måste nu hela kolfiber+kärna svänga med, borde dämpa lite iaf. Kan man inte limma kärnan mot kolfibern med någon viskoelastisk massa också?
http://www.swedac-acoustic.se/sidor/ _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Visst, divinycell funkar säkert om du köper den epoxytáliga, dyra, varianten.
Personligen skulle jag undvika sandwich sá lángt som möjligt. Visst är det bra egentligen, men svárare att fá till bra och inspektera/verifiera efterát. Stringer är mycket enklare. Om niten sitter fast sá sitter den fast. Du slipper limma med allt som det kräver med noggrann renhet, kontroll av temp och fuktighet vid limning, mekanisk rengöring före limning, risk för kontaminering (särskilt i garagemiljö), korrekt blandningsförhállande och blandningsteknik... Det är ju inte kul med delamineringar eller "kissing bond"... Mycket kan gá fel vid limning, även för erfarena företag... Men det är bara mina
|
DJ - du får det att låta som om det är meningslöst för mig att göra denna konstruktion?
Ljuddämpande material kommer jag ändå att lägga mellan ramen, nu var det bara så att jag istället för att lägga in en dämpmatta som inte tillför något i styvhet så ville jag vinna lite av båda. Är limningen så kritisk att man inte kan göra den själv i ett garaget? _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Närá. Jag är bara lite arbetsskadad och har sett för mánga fel pá limningar. Fästelement känns tryggare. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
sandwich konstruktion...vad ska jag ha som material?
|
12 besök senaste veckan (8074 totalt) |