Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Sidvind - aerodynamisk effekt på kurvhastighet?
1363 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Ämne för dagen nu när medierna hetsat upp sig att värsta stormen sen Gudrun påstås rasa just nu.

Vilken inverkan har sidvind på möjlig kurvhastighet? Rimligen borde dom aerodynamiska konstanterna vara betydligt högre sidledels på ett fordon än som man normalt avser, rakt framifrån. Dels är väl geometrin knappast optimerad sidledes och dels är väl projicerade arean ungefär dubbel jmf med frontvyn.

Som det blåser nu, upp till 25m/s så motsvarar det ju 90 km/h, alltså normal landvägsfart. Är det inte ngnstans i regionen runt 10 kW som behövs för att driva fram en normal bil i 90 km/h? Majoriten av det går väl till övervinna aerodynamiska krafter? Skulle alltså innebära ngnstans 300-400 N i dragkraft. Kan man lite vårdlöst säga att sidokrafterna vid 25 m/s isf liggern ngnstans mellan 500-1000 N? Isf borde det väl ge i signifikant skillnad i möjlig kurvhastighet. Ivf i långa statiska kurvor borde man kunna känna det? (karusellen Anderstorp t.ex). Dessa krafter motsvarar väl en bakvinge i betydlige högre hastighet.?

Resonerar jag någorlunda vettigt? Eller blir det helt andra effekter av sidvind? Är det ngn som upplevt detta i verkligheten, själv har jag aldrig racat i storm eller ens kuling, men ngngång måste det väl blåst som attan när det varit tävling eller träning?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Stabil laminär vind hade väl gått att räkna på men en byig storm är lite svårare

Men det är ju inte otänkbart att en storm radiellt mot apex gör att det går att ta kurvan snabbare (du får ju samtidigt hjälp i inbromsning och acceleration, extremfallet en 180gradare).
Men en storm radiellt från apex bör ju samtidigt ge problem.

Lägg saktidigt till att det brukar vara blött och finnas höstlöv så blir det ju ännu knepigare...

Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Tjenis Per,

I min lic-avhandling finns en artikel om sidvind där jag mätt upp och räknat fram krafterna och sedan kört hela paketet i en körsimulator.

Vindbyarna låg mellan 10 och 25 m/s och toppvärden i sidkraft mellan 400 och 1200 N. Så din gissning är riktigt bra.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Racetech
1363 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande