| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Länklager och bärarmar (igen)
|
3909 besök totalt |
|
Hej alla rejsers, Jag vet att detta ämne eller iaf liknande har varit upp tidigare och jag har läst de trådarna. Jag har i dagsläget bussningar i min fjädring på Ultiman. Bussningarna i sig är inget problem men med nuvarande lösning går det inte att ställa caster. Det finns inte plats i nuvarande lösning för att "chimsa" åt något håll vilket hade kunnat vara en lösning då det bara är några mm jag behöver flytta tillbaks för att få mer caster. Så här ser det ut nu. (inte min bil men likadan)
Så här ser Ultimafabrikens egna "ball joint"-variant ut. Vad jag förstår så bör inre länklagren sitta horisontellt istället men då blir ju möjligheten till justering mindre och framförallt så skulle jag då behöva bygga om chassit vilket jag faktiskt inte har något lust att göra. Min tanke var att behålla den yttre länken som jag har idag (övre bilden) och bara byta de inre bussningarna till länklager. då kan jag enkelt justera camber och caster på de två länklagren. Denna lösning används och jag har inte hört att något haft problem. Vad tror ni? Är det helt galet att göra så??? Någon som har alternativt lösningsförslag som tillåter casterjustering utan att bygga om på chassisidan? (som ni förstår så är ju detta alternativ lockande då det tar mig typ 1 timme att bygga om...)
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
|
||||
Spindelvinkel?? är det SAI? Den uppgiften är lite tveksam men ca 5,5 grader. Caster är 3 grader. Problemet är att bilen inte svänger tillbaks av sig själv. Man för "ratta" både in och ur kurvan. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
________________________________________________________________________________________ EDIT: den nya sorten Vodka, har fått mej att skriva fel...och det blev helt obegripligt.....Jag är ledsen för det...och texten nedan är nu ändrad... Sorry ! ________________________________________________________________________________________ Det är enklast om du mäter vinkeln mellan den tänkta linjen, som går genom spindellederna och axeltappen.Det vi kallar spindeltappslutning, SAI kan ofta anges tillsammans med CAMBER....och ibland inte. om ditt SAI är 5,5 grader inklusove CAMBER....så anser jag att du har problem. Det som styr uppförandet är förhållandet mellan spindeltappslutningen och CASTER. Det är svårt att se på bilderna.....med jag tycker mej se att 5,5 grader bör vara exlusive CAMBER..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nu har jag inte mitt "vinkelpapper" framför mig men jag tror det var 5,5 exlusive CAMBER. EDIT: ändrat lite caster mot CAMBER då lite begreppsförvirring uppstog... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Nu är jag snurrig
KPI/SAI i min värd är camber + spindelvinkel, allså styraxen sätt från ett vertikalt plan i bilens längsled. Allså man tittar på bilen fram eller bakifrån. Caster därimot är sätt från sidan, ochså ett verikalt plan men tvärs bilen. Skit samma, kolla Butterfly bild. Den vinkel man mäter på lös spindel är den INTRESANKTA. Kenson: Vad har du för skrubbradie?????? EDIT: Begreppen uträdd och ändrat. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
ffÖRLÅTT.............!!!!!!!!!!!!!!!!! jAG BLANDADE IHOP CASTER OCH CAMBER......!!!!!!!!!!
jAG GÅR TILLBAKA OCH EDITERA MINA INLÄGG......!!!! SORRY,,,,SORRY. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Jag ska låta bli att skriva på fredag och lördag kvällar i fortsättningen.
Jag har editerat igen.....och nu är det rätt (tror jag )
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
||||
Mycket bra fråga! Dessvärre har jag inte svar på frågan... men den är förhållande vis stor då styraxeln sitter i stort sett utanför fälgen. (men det är kanske en för enkel analys...) _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Du är ursäktad! Min 39,5 graders kroppstemperatur i kombination med allmän kroppsvärk och en täppt näsa gjorde att jag inte ens reagerade på vad du skrev utan istället läste vad du borde skrivit
Fast nu när jag tänkt efter lite så tror jag nästan min SAI måste vara inklusive camber för fyrhjulsinställningsmaskinen som jag fått vinklarna ifrån läser väll knappast av "ren" SAI?? Eller?? Jag hade ställt in 1 grad camber när jag mätte så SAI borde i så fall vara 4,5grader. Verkar det rimligt? Ahhh, jag måste lära mig mer om det här... Men vad tror ni om grundfrågan? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Inte lätt när det det blir fel i korskopplingsskåpet
Man ser en bild på camber men skriver caster caster caster caster. Sen för att man skall uptäcka felet behövs det typ en pungspark. När väl tioöringen trillar ner vill man gå och dränka sig. Välkommen in i dysläxtikers(SATANS JÄVA ORD ) vardag.
Åter till grundfrågan. Kenson Du har 5,5grd SAI/KPI och 1grd camber Det ger 5,5-1 --> 4,5grd spindelvinkel om jag nu inte missat något. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Detta är ju inga extrema vinklar.....så det borde funka. om skrubben är extrem...så kan det ställa till det. Vi skulle behöva se en skiss på helheten. Vad har du för däck ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Ang. att bygga om till länklager...så är det rätt som bilden visar.
Alternativet är att göra befintliga bussningar så smala som möjligt, både på övre och undra bäramarna. Så du kan chimsa med brickor. Det är svårt att se på bilderna om det är möjligt....men det ser ut som det skulle gå. Men om skrubben är helt fel....kanske du skulle fixa helt nya bärarmar...och nya fälgar ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Hmm rent tekiskt sitter de övre inre länklagren FEL, de borde sitta horisontelt.
Men det funkar om de är rätt dimensionerade. Jag skull åka som det ser ut bara för enkelhetes skull + att många std bilar med länklager som är ombyggda till racebilar åker med länklagren åt fel håll. Och det funkar. Snyggt? Nej Jag skulle flytta lika mycket, ca 5mm, på övre och undre bärarmen.(övre bakåt och nerde farmåt) 5+5mm ger ca ca ca 2grd mer caster. Här skulle jag börja, allså med mer caster. Skrubben är MYCKET jä...., nya fäljar, nya bärarmar mm mm. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Ändra scrub känns helt klart som överkurs, ekonomin för det finns helt enkelt inte. Luspank är en ganska bra beskrivning
Fuling: Visst låter den vettigt att flytta både uppe och nere men enligt mina beräkningar skulle det räcka med några mm och då är det väll kanske bättre att bara ha balljoints i övre och ha kvar bussningarna där nere. om vi gissar att det är ca 30 cm mellan bärarmarna så borde väll 1,3 mm motsvara 1 grad. eller har jag rtänkt helt fel?? (300/2*3,14=471. 471/360=1,30. Tangensräkning är säkert mycket bättre...) _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Re: Länklager och bärarmar (igen)
Ta bort de röda-oranga bussningarna och korta av hållaren till samma mått som (lämna svetradien kvar) röret som det sitter fast mot. Minska "kragen" och lägg U-fomade shims mot fästöronen i bilen. Kanske samma sak kan göras med den undre A-armen, då kan det bli en del mer caster. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re: Länklager och bärarmar (igen)
Precis vad jag föreslog.....men ingen lyssnar.... ..........
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3909 besök totalt |