Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lämplig laminattjocklek vid glasfibergjutning
4357 besök totalt
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Jag har lyckats få tag i en gjutform till en Porsche 356 coupé -54 och ska nu börja laminera lite....

Jag har tänkt bygga karossen i glasfiber men funderar på hur tjockt laminat som egentligen behövs?
Jag kan teorin bakom om att ett laminat med högre fiberhalt är styvare än ett med mindre fiber. Tanken är att göra en ren handuppläggning utan vakuumpåse. Alltså kan jag gissningsvis få en fiberhalt på ca 50%.

Laminatet som jag tänkt lägga ska kommer innehålla lite "förstärkningsribbor" av Divinycel men det ska helst inte tas i beaktelse vid tips om laminat tjockleken.

Hur tjockt laminat kan tänkas behövas vid tillverkning av tex en dörr eller ett tak? Ge gärna förslag på de olika skikt som kan vara lämpligt. Dörren får inte "svikta" då en punktbelastning läggs mitt på ytan.

Jag ger ett förslag som jag tänkt testa:
1. gelcoat
2. 49g/m2 twillväv (för att ge ett trycktåligt laminat med bra stöd för gelcoaten)
3. 300g/m2 glasfibermatta
4. 300g/m2 gasfibermatta
5. 49g/m2 twillväv (för att ge en "snygg" insida)

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Greven-RC
Lysekil/Ängelholm
Här sen Maj 2005

Hur ligger väven på twillväv?

Menar som på tex kolfiber lägger man ju i grader tex90-45-90 etc...och allt beroende på var det sitter samt uppgift/belastning etc etc...

Så med korräkt rikting på väv borde du inte behöva så brutalt tjockt som vissa kina gjutna glasfiber grejor kan vara=P...10mm stötisar osv;).

Lycka till-du verkar kunna en del iaf om GF,KF så detta borde inte bli några problem=)

-Royal Custom-
Team Rex Racing
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Twill tror jag är två trådar åt ena hållet och en åt andra.. kolla på era jeans.
En tråd åt varje håll heter tuskaft.

Väv ger (kan ge) en intressant effekt som inte matta ger.. printthru. Du ser väven genom gelcoaten trots att du tar till 0,4 mm gelcoat, och utan att väven känns igenom. Den bara syns.

Klippan
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Arne Lindgren skrev:
Väv ger (kan ge) en intressant effekt som inte matta ger.. printthru. Du ser väven genom gelcoaten trots att du tar till 0,4 mm gelcoat, och utan att väven känns igenom. Den bara syns.

hmm... tror att jag sett detta på en nyare Ferrarri faktiskt.....

Det finns något som heter "ytmatta" som är en 30g/m2 matta (alltså ej väv). Det är kanske smart att använda sig av ett lager sådant som första skikt mot gelcoaten.

Hur många lager gelcoat bör man "måla"?

Twill har två fiberknippen åt ena hållet och två åt andra men de är på sätt och vis ändå inflätade i varandra.... fördelen är en väv som är väldigt följsam. Det är denna väv som ger diagonala streck i tex kolfiberväven.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag brukar köra med två-tre lager gelcoat och tre lager glasfiber varav det yttersta är en twillväv. Det blir lagom fint/tjockt/starkt/tungt för en racebil. Hade det varit gatbilsprylar hade jag nog satsat på något lager till för att få lite mer "stuns" i grejerna.

Klippan
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Jag brukar köra med två-tre lager gelcoat och tre lager glasfiber varav det yttersta är en twillväv. Det blir lagom fint/tjockt/starkt/tungt för en racebil. Hade det varit gatbilsprylar hade jag nog satsat på något lager till för att få lite mer "stuns" i grejerna.

Det är precis sån här information som jag vill ha....

"tre lager glasfiber": vad innebär det? 3 st lager 300g/m2 matta eller?

"yttersta är en twillväv": Med yttersta, menar du det lager som är längst från gelcoaten då? vilken ytvikt har du på den väven?

Tänkte samla ihop lite olika förslag i tråden och resonera fram en bra komprimiss....

Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

ca 2mm lite till kanske om du slabbar på mycket plast
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Staffan Lindén skrev:

Twill har två fiberknippen åt ena hållet och två åt andra men de är på sätt och vis ändå inflätade i varandra.... .

Rätt... fel av mig om twill..

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Staffan Lindén skrev:
Kristian Larsson skrev:
Lite snabb och otydlig

Konfunderad...

Jag kör som ditt förslag gelcoat, twill, matta och matta. Kör dock utan "skönhetslager" på insidan.
Väven (vet ej ytvikten men det är en ganska tjock väv) är mao närmst gelcoaten, främst för att den är smidigare att få att följa gjutformen. Enkla raka ytor (dörrsidor etc) blir med bara matta.
Använder oftast 300g matta.

Västervik
Här sen Mar 2006

Jag har byggt båtar i flera år, och även mycket racegrejjor till MC och bil.

Ditt förslag högst upp låter mycket bra, men slabba inte med plasten, det blir inte starkare av det, bara tyngre. Fibern ska vara riktigt våt och slabbig. Sen kramar du ur vätaren. (vanligt tal = Roller) och "svampar" upp allt överflödigt. Detta ger ett mycket bra resultat.

Vill du ha mer tips PMa gärna så kan jag förklara mer... Lycka till

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Cammo skrev:
Ditt förslag högst upp låter mycket bra, men slabba inte med plasten, det blir inte starkare av det, bara tyngre. Fibern ska vara riktigt våt och slabbig. Sen kramar du ur vätaren. (vanligt tal = Roller) och "svampar" upp allt överflödigt. Detta ger ett mycket bra resultat.

Vad menar du med "kramar ur vätaren"? menar du med en sån där aluroller för att bli av med luftbubblor eller?

Är vätaren den plast som egentligen inte behövs förutom under själva tillverkningen?

Vilken aluroller fungerar bäst? den med skivor eller den som ser ut som ett förlängt drev...?

Applicerar man plasten lättast med en roller eller med pensel? (har kört med pensel vid tidigare tillfällen men tror att det kan bli jobbigt vid stora jobb som bilkarosser)

Vad använder du för "svamp" att svampa upp överflödig plast?

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

bearbeta ut luften med alurollern. Sen byter du till en vanlig lackroller (som du köper i färgaffären) och suger upp överflödet.

Det går åt ett par lackrollrar per kvadratmeter ungefär...
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Lämplig laminattjocklek vid glasfibergjutning

Staffan Lindén skrev:
Jag har lyckats få tag i en gjutform till en Porsche 356 coupé -54 och ska nu börja laminera lite....

Jag har tänkt bygga karossen i glasfiber men funderar på hur tjockt laminat som egentligen behövs?
Jag kan teorin bakom om att ett laminat med högre fiberhalt är styvare än ett med mindre fiber. Tanken är att göra en ren handuppläggning utan vakuumpåse. Alltså kan jag gissningsvis få en fiberhalt på ca 50%.

Laminatet som jag tänkt lägga ska kommer innehålla lite "förstärkningsribbor" av Divinycel men det ska helst inte tas i beaktelse vid tips om laminat tjockleken.

Hur tjockt laminat kan tänkas behövas vid tillverkning av tex en dörr eller ett tak? Ge gärna förslag på de olika skikt som kan vara lämpligt. Dörren får inte "svikta" då en punktbelastning läggs mitt på ytan.

Jag ger ett förslag som jag tänkt testa:
1. gelcoat
2. 49g/m2 twillväv (för att ge ett trycktåligt laminat med bra stöd för gelcoaten)
3. 300g/m2 glasfibermatta
4. 300g/m2 gasfibermatta
5. 49g/m2 twillväv (för att ge en "snygg" insida)

om du inte vill att dörren får svikta får du nog trots förstärkningar lägga till minst en till tjock glasfibermatta.

Laholm
Här sen Nov 2002

Staffan Lindén skrev:

Laminera in lite H45/H60 6 GS där formerna är tämligen plana så blir det nog fint ;-) Mer styvhet till lägre vikt än en massa glas i ett laminat. Där formerna kröker mycket blir det ju styvt i sig självt.

kallinge
Här sen Jul 2005

Laminera in lite H45/H60 6 GS
Citat:
???

Klippan
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Pär Hylander skrev:
Staffan Lindén skrev:

Laminera in lite H45/H60 6 GS där formerna är tämligen plana så blir det nog fint ;-) Mer styvhet till lägre vikt än en massa glas i ett laminat. Där formerna kröker mycket blir det ju styvt i sig självt.

Tror att det är H60 som jag har fått tag i.
Divinycellribborna är 5mm tjocka och kommer bilda en ruta med ett kryss innuti. Ska plasta första testdörren imorgon om ingenting kommer ivägen. Har tänkt fota en del och lägga ut här....

Testdörr 1 kommer få följande layout:
lager 1: 2 lager gelcoat
lager 2: 2 lager 225g/m2 matta
lager 3: förstärkningsribbor
lager 4: 1 lager 225g/m2 matta

Med 50% fiberfraktion kommer 1 m2 av ovanstående layout väga hela: 1,7kg....

Får se hur jag lyckas.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Michael Th skrev:
Citat:
???

Jag gissar på rutskuren Divinycell med densitet 45 eller 60.

Jag gillar 45, den är lätt somfan. suger plast om man inte "tätar" den med microballongspackel dock.

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Michael Th skrev:
Citat:
???

Jag gissar på rutskuren Divinycell med densitet 45 eller 60.

Jag gillar 45, den är lätt somfan. suger plast om man inte "tätar" den med microballongspackel dock.

Korrekt! (6 står för 6 mm, 10 mm går nog bra till en dörrspegel oxo)

microballongspackel -> Divilette heter det.

Jag gillar nog H60 mer, betydligt mindre celler och bara lite högre densitet, så det går inte åt harts på samma vis.

Vad jag menade var alltså att laminera in GS i hela rutspeglen där den är tämligen flat, så ökar styvheten rejält. En kvadratmeter H45 6 GS väger ca 300 gram....

Klippan
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Uppdatering om vad som hänt:

Jag gjöt upp en dörrsida med följande lager:

2 lager gelcoat
2 lager 225g/m2 matta
förstärkningsribbor av divinycell
1 lager 225g/m2 matta

Resultatet i bilder:
Dörrformen innan gjutning.

Gelcoatad form.

Färdigplastad med förstärkningsribbor.

Färdigt resultat.

När dörrsidan var klar tyckte jag att den var aningens vek. Idag laminerade jag därför till ett extra lager 225g/m2 matta samt ytterligare lite förstärkning där rutan kommer gå upp...

Att först driva ut luftbubblor med en specialroller (ser ut som ett låååångt drev) och sedan suga upp överflödig plast med en vanlig målarroller var perfekt!! detta sätt hjälpte även till att få alla fiber att "ligga ner".

En tanke till resterande gjutningar är att inte ha så "avancerad" form på förstärkningarna eftersom det var lite trixigt att få ner fiberna överallt.

Citera
Skruva banåkabil
4357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande