| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mappa M3 e46?
|
2173 besök totalt |
|
Mappa M3 e46?
Hej, håller på att göra iordning min M3:a inför den kommande våren...... Byter bromsar mm.... Har kommit fram till att jag ska byta avgassystem, tänkte byta kattar + x-pipe å ljuddämpare. Det jag då undrar är om bilen måste mappas efter ett sådant ingrepp?????? Tacksam för svar..... _________________ Daniel Välitalo |
||
|
om du vill få någon effektökning av det?
Då blir svaret Ja. OEM styrsystem ligger nog med relativt snäva adaptionsmappar på en NA motor, om ens adaptionsmappar finns i detta fall på "positiv" tändning!? Vid ommappning kan du antagligen gå på lite med tändningen. Men gissningsvis kan du inte räkna inte med mer än kanske 10hk ökning för modifieringen. Dvs ljudet från "avloppsröret" kommer kännas mer än den reella effektökningen
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Re: mappning
Absolut!
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Iofs har ni nog redan kommit fram till bästa lösning för max kul.
Meeeeen...skulle vilja påstå att med ett helt korrekt byggt avgasrör och sen en bra mappning på det så är vinsten på en M3:a senare snitt betydligt större än 10hk. 10hk är väl mer troligt att man vinner på en 150hk-motor. Den % skillnaden gör att på M3an blir det ngt mer mos. M-motorerna, särskillt de lite äldre, svarar otroligt bra på mappning. Riktigt riktigt bra tom. Ska se om tex Janne kan konfimera lite siffror. |
||
men uppkommer problem, försök att hitta sqr gubbarna å få problemet fixat... Ett tips, om det inte finns en flergas-analysator (likt de på bilprovningen) i lokalen så du kan få ett kvitto på värdena FÖRE och EFTER den på stådda mappningen, anlita inte firman pga att då har du ingen aning om bilen din kommer gå igenom en besiktning eller ej efter mappningen. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
och , uppenbarligen nån som har mindre bra erfarenheter, personligen har jag bara och från SQR, och då jag inte har såna bilar så jag är intresserad av mer än Co över 3,5% så har jag inte ens funderat på huruvida det finns flergas analysator där. Jag vet att det mappas massa olika bilar där och att resultaten är bra. Om dom sen klarar sig genom SPB har jag inte forskat i, men de flesta med chiptrimmade bilar får ju frossa när det är dags för rannsakning hos myndigheterna.
_________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
|
Enligt Thorney Motorsport i Storbritannien så gör en ECU mappning ca +15 hk på E46an. Med Milltek sportavgas inkl 100 cells racekattar så blir siffran efter mappning +25-28 hk.
Överlåter till "mappexperterna" att kommentera om detta kan anses som rimliga värden
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
|
Nästan +30hk, för avgas och mappning, på en redan hyggligt väloptimerad N/A motor!?
+30hk är ungefär vad man brukar få ut ur en överladdad bil, med motsvarande hårdvaruförändring, utan att fantisera allt för mycket. (Typ Saab 9-5 2.3t, Volvo V70 2.5t, VW 1.8T osv) Backas det med bromsningar före och efter så stämmer det ju givetvis, men det låter mycket i mina öron. Det kan inte vara så att man förutsätter 343hk och mäter därefter effekt på modifierad bil? Dvs referensvärdet är "katalogeffekten"? (Vilken mycket väl kan vara i underkant för vissa exemplar, om man ser till en normal spridning) _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Mappa M3 e46?
|
2173 besök totalt |