| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Uppgradera bromsar på Porsche
|
5691 besök totalt |
|
Grannen har en omgång skivor och bromsok från en 996 GT2 "Big red" som han vill sälja. Frågan är vad jag behöver modifiera för att få dom att passa. Nav och hub är väldigt olika, men jag har hört folk som har bytat så det bör ju gå Tacksam för tips. Bild på min bil 911 Turbo -84
och på dom nya bromsarna 330 mm
_________________ Tomas Olsson Porsche 911 TURBO -84 med 465 hk 667 nm TMT RACING Ferrari och Porscheservice |
||||
|
Byter du bara frambromsar kommer du att få väldigt ojämn bromsfördelning då det diffar väldigt mycket i kolvdiameter. Du behöver en adapterplatta samt nersvarvad nav. Stig på Stigs Garage har adapterplattor.
Jag kan tänka mig köpa dina gamla bromsar om dom är till salu. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re: Uppgradera bromsar på Porsche
Ursäkta om jag bara verkar konservativ och bakåtsträvande, men behöver du verkligen byta bromsar? Har du lyckats få bromsfade på en 930 med 3,3-bromsar?
Berätta om hur det gick till i så fall - det måste vara något annat som spökar...
_________________ -- |
||||
|
Ett anfal av blinblingitis kanske ?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Hej ,
Förstår inte meningen med att byta ut de absolut fantastiska bromsarna som du har på din bil... Argument mot .... 1. Dessa standard bromsar är mer än tillräckligt bra. 2. Behåll bilen standard = behåller värdet bättre 3. Du får en sämre bromsfördelning = sämre bromsar 4. Varför lägga en massa pengar på sånt som man inte behöver uppdatera tjipp mvh _________________ Jonas Hjältén pcs 4923 |
||||
|
Bilen är inte original för övrigt, så det har ingen betydelse. oken som sitter på har jag lite problem med , ostabil, drar i sidled så dom behöver renoveras. Jag har hällt i Blue racing olja och luftat som en galning men det har inte hjälpt. Så någonting måste göras i vilket fall som !! Ett anfal av blinblingitis kanske ? "kan kanske stämma
Jag har pratat med Stig, han har tyvärr bara adapter till 993 ans ok, det skiljer tydligen mellan dom. Btw Jag har en ministarter till salu om nån är intresserad vill ha 1500:- nyskick
_________________ Tomas Olsson Porsche 911 TURBO -84 med 465 hk 667 nm TMT RACING Ferrari och Porscheservice |
||||
|
Hej Thomas!
Det sitter glidplattor mellan belägg och oken och dessa är gjorda i stål. Oken i sig är gjorda i aluminium. Aluminium + stål = galvanisk process. Börja med att plocka av oken och slipa bort oxid som samlas på dessa glidplattor. Beläggen ska löpa fritt i oken. Om detta inte hjälper kan du sära på oken och renovera dom. Jag kan skicka dig manualen. O-ringar finns att köpa och när jag köpte som för några år sedan gick det på cca. 800:- om bilen fortfarande drar snett är problemet inte i bromsar utan i bussningar. Det är väldigt vanligt att kränghämmarbussningar glappar vilket på just denna framvagn leder till konstiga inbromsningsproblem som man ofta skyller på bromsar. om du skulle ändå vilja ha Big Reds framme bör du installera bromsvåg då bromsbalansen kommer att vara helt fel. Då köper jag gärna dina främre ok/skivor. Köper gärna ministartern. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Hej
Nu kommer mr nego... ....Här nedan kommer en liten bromsoks lektion ala Porsche....
Bromsarna du har lagt in bild på är inga BIG RED, BIG RED sitter på 993 turbo/gt2 och om jag minns rätt på 964 Turbo 3,6, kan säkert sitta på nån mer som jag glömt... oken på bilden är alltså en vanligt 996 turbo ok och inget BIGRED ok, oket sitter EJ på 996 gt2 då dom har 6 kolvarna...På 996an kom monblock oken... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Det stämmer mycket bra , jag fick den rättelsen av grannen också.
Dom kommer från en 996 turbo -02, men lite okunnig som jag är, det är väll bra grejer ändå. liten fråga, kan jag sätta skivorna utvändigt som din bild visar, eller ändrar jag typ viktförhållande eller nåt för mycket. _________________ Tomas Olsson Porsche 911 TURBO -84 med 465 hk 667 nm TMT RACING Ferrari och Porscheservice |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5691 besök totalt |