Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2731 besök totalt |
Hur svårt kan det va? (volvo motor)
Hej. Har precis köpt en BMW 2002 -74. och har stora planer inför den. Men det kan jag ta sen. Motorn är ju lite väl, gammal och "out of date" Jag är riktigt sugen på att stoppa ner en Volvo TIC motor i BMW. Hur svårt är det här att göra? Vad ska göras osv? Hjälp mig! |
||||||
_________________ Lars Bergström Mazda RX-8-04 Feritta 2.5" Sport exhaust ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback Braid 8x18 med Kumho R däck Tein Street coil overs. |
||||||
Den skulle funka. Hur svårt är det att göra? Måste jag ha ny bakvagn osv? |
||||||
Enklast är om du har en donatorbil, då du kan ta allt du behöver från den, kabelhärva, besinpump, växellåda, mm, mm. Du behöver inte byta bakvagn. Du behöver dock en kardan i rätt längd och säkert modifiera växelspakskonsollen. http://www.bmw2002.co.uk/pdfs/6%20in Här finns info om att stoppa en m20 i 02, bör inte skilja så mycket. _________________ /Anders C |
||||||
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Får åka till kroten nån dag.. ![]() |
||||||
Förmodligen för att man är lite skraj för en helt ny motorkonstruktion som man inte vet ett jota om. ![]() Innan jag bestämde mig för att var märkestrogen i mitt motorval så funderade jag i lite banor kring wankel. Vad är det mest ekonomiska att göra om man vill ha en 200 hk wankel? _________________ William Ekström |
||||||
|
||||||
De står ju att du har en 325 som ska skrotas, finns motorn och växellådan kvar så är problemen lösta ju för tusan.. ![]() Jag skulle satsa på en M50, slänga på en turbo och styra upp de hela med ett VEMS eller Megasquirt. De blir greit de :-) |
||||||
Har du mer info om den där motorn? Är det en Tii motor eller en vanlig 2002 Menar du allvar? Har du en E30 som ska skrotas? Sälja? |
||||||
haha jag har 3 st e30 1st 320, 1st 323 och 1st 325. Ska stoppa 325 motorn i 320n så tyvärr vill jag inte sälja den.
Den är en "vanlig" 2002 motor. Här är mer info -> http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewto |
||||||
Känns som om du är en BMW kille.. ![]() Jag skippar nog orginal motorn. Men vad tror du? (Kan det bli ballt med en 325 motor) |
||||||
Klart det kan ![]() ![]() ![]() |
||||||
Manston
Leta reda på mest effekt och hållbarhet parat med smidig montering nu när du ska muttra ihop din första bil så att inte projektet växer fast i garaget. Ett råd i all välmening från mig som gjort de flesta fel man kan göra och ibland siktat lite väl högt med noll resultat som följd.. ![]() Lycka till Manston!!! _________________ Joachim Qvarnström |
||||||
Re: Manston
Det är förvisso sant. Ska man se det så är nog en Saab motor vägen att gå en B204l på Bmw lådan är c:a 350hk för under 30 000 klart och då är det relativt enkla ingrepp. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2731 besök totalt |