Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur svårt kan det va? (volvo motor)
2731 besök totalt
Manston
Stockholm/Haninge
Här sen Jan 2006
Inlägg: 37


Trådstartare
Hur svårt kan det va? (volvo motor)

Hej.

Har precis köpt en BMW 2002 -74.

och har stora planer inför den. Men det kan jag ta sen.

Motorn är ju lite väl, gammal och "out of date"
Jag är riktigt sugen på att stoppa ner en Volvo TIC motor i BMW.

Hur svårt är det här att göra? Vad ska göras osv?

Hjälp mig!

_________________
Alex Gustafsson

Bil Styling - Tuning - Multimedia
www.raidOPOWER.com
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Exakt vilken motor hade du tänkt stoppa ner? Rent spontant känns inte volvo tic speciellt up to date heller. Varför inte;

BMW m50b20-25
BMW m42
SAAB turbo 16v
Opel 16 v

_________________
/Anders C
Citera
lasse wankel
Sundbyberg
Här sen Sep 2006
Inlägg: 68



Eller varför inte en Mazda wankel 13B lätt kompakt mkt effekt för slanten!

/Lasse

_________________
Lars Bergström
Mazda RX-8-04
Feritta 2.5" Sport exhaust
ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback
Braid 8x18 med Kumho R däck
Tein Street coil overs.
Citera
Manston
Stockholm/Haninge
Här sen Jan 2006
Inlägg: 37


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
BMW m50b20-25


Den skulle funka.

Hur svårt är det att göra? Måste jag ha ny bakvagn osv?

_________________
Alex Gustafsson

Bil Styling - Tuning - Multimedia
www.raidOPOWER.com
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Manston skrev:
Anders Carlsson skrev:
BMW m50b20-25


Den skulle funka.

Hur svårt är det att göra? Måste jag ha ny bakvagn osv?


Enklast är om du har en donatorbil, då du kan ta allt du behöver från den, kabelhärva, besinpump, växellåda, mm, mm.

Du behöver inte byta bakvagn. Du behöver dock en kardan i rätt längd och säkert modifiera växelspakskonsollen.

http://www.bmw2002.co.uk/pdfs/6%20into%202%20Goes.pdf
Här finns info om att stoppa en m20 i 02, bör inte skilja så mycket.

_________________
/Anders C
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



lasse wankel skrev:
Eller varför inte en Mazda wankel 13B lätt kompakt mkt effekt för slanten!

/Lasse
Folk är rädda för wankel Lasse! Jag fattar inte varför men så är det...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Manston
Stockholm/Haninge
Här sen Jan 2006
Inlägg: 37


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
Manston skrev:
Anders Carlsson skrev:
BMW m50b20-25


Den skulle funka.

Hur svårt är det att göra? Måste jag ha ny bakvagn osv?


Enklast är om du har en donatorbil, då du kan ta allt du behöver från den, kabelhärva, besinpump, växellåda, mm, mm.

Du behöver inte byta bakvagn. Du behöver dock en kardan i rätt längd och säkert modifiera växelspakskonsollen.

http://www.bmw2002.co.uk/pdfs/6%20into%202%20Goes.pdf
Här finns info om att stoppa en m20 i 02, bör inte skilja så mycket.


Får åka till kroten nån dag..

_________________
Alex Gustafsson

Bil Styling - Tuning - Multimedia
www.raidOPOWER.com
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Wankelsport skrev:
lasse wankel skrev:
Eller varför inte en Mazda wankel 13B lätt kompakt mkt effekt för slanten!

/Lasse
Folk är rädda för wankel Lasse! Jag fattar inte varför men så är det...


Förmodligen för att man är lite skraj för en helt ny motorkonstruktion som man inte vet ett jota om.

Innan jag bestämde mig för att var märkestrogen i mitt motorval så funderade jag i lite banor kring wankel.

Vad är det mest ekonomiska att göra om man vill ha en 200 hk wankel?

_________________
William Ekström
Citera
JEnderlein
Trollhättan
Här sen Feb 2005
Inlägg: 11



Varför krångla till det? en volvomotor måste väl ändå funka fint!!

_________________
Joakim Enderlein
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256



M10 turbo är det enda rätta i en sån här!


_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Johan Friman skrev:
M10 turbo är det enda rätta i en sån här!



De står ju att du har en 325 som ska skrotas, finns motorn och växellådan kvar så är
problemen lösta ju för tusan.. visserligen en M20 men ändå..

Jag skulle satsa på en M50, slänga på en turbo och styra upp de hela med ett VEMS
eller Megasquirt. De blir greit de :-)
Citera
Manston
Stockholm/Haninge
Här sen Jan 2006
Inlägg: 37


Trådstartare
Johan Friman skrev:
M10 turbo är det enda rätta i en sån här!




Har du mer info om den där motorn? Är det en Tii motor eller en vanlig 2002

Menar du allvar? Har du en E30 som ska skrotas? Sälja?

_________________
Alex Gustafsson

Bil Styling - Tuning - Multimedia
www.raidOPOWER.com
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256



haha jag har 3 st e30 1st 320, 1st 323 och 1st 325. Ska stoppa 325 motorn i 320n så tyvärr vill jag inte sälja den.

Den är en "vanlig" 2002 motor. Här är mer info -> http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5565

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Manston
Stockholm/Haninge
Här sen Jan 2006
Inlägg: 37


Trådstartare
Johan Friman skrev:
haha jag har 3 st e30 1st 320, 1st 323 och 1st 325. Ska stoppa 325 motorn i 320n så tyvärr vill jag inte sälja den.

Den är en "vanlig" 2002 motor. Här är mer info -> http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5565


Känns som om du är en BMW kille..

Jag skippar nog orginal motorn.
Men vad tror du? (Kan det bli ballt med en 325 motor)

_________________
Alex Gustafsson

Bil Styling - Tuning - Multimedia
www.raidOPOWER.com
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256



Manston skrev:
Johan Friman skrev:
haha jag har 3 st e30 1st 320, 1st 323 och 1st 325. Ska stoppa 325 motorn i 320n så tyvärr vill jag inte sälja den.

Den är en "vanlig" 2002 motor. Här är mer info -> http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5565


Känns som om du är en BMW kille..

Jag skippar nog orginal motorn.
Men vad tror du? (Kan det bli ballt med en 325 motor)


Klart det kan Dock är det mkt vikt i fronten. Jag ÄR en Bmw kille Ett tips http://savarturbo.se/ Där kan du hitta en del om "orginal" motorn Mycket trimvänlig sak.

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 911



Manston

Leta reda på mest effekt och hållbarhet parat med smidig montering nu när du ska muttra ihop din första bil så att inte projektet växer fast i garaget. Ett råd i all välmening från mig som gjort de flesta fel man kan göra och ibland siktat lite väl högt med noll resultat som följd..

Lycka till Manston!!!

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256



Re: Manston

Qvarnis skrev:
Leta reda på mest effekt och hållbarhet parat med smidig montering nu när du ska muttra ihop din första bil så att inte projektet växer fast i garaget. Ett råd i all välmening från mig som gjort de flesta fel man kan göra och ibland siktat lite väl högt med noll resultat som följd..

Lycka till Manston!!!


Det är förvisso sant. Ska man se det så är nog en Saab motor vägen att gå en B204l på Bmw lådan är c:a 350hk för under 30 000 klart och då är det relativt enkla ingrepp.

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur svårt kan det va? (volvo motor)
2731 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande