| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bilen går dåligt på banan, hjulvinklar?
|
1025 besök totalt |
|
Jag blir nästan arg när jag läser andra människors berättelser om hur fint ny bmw 300 går, även på banan, för det gör min bil inte.
När jag köpte bilen var den omöjligt att köra, man fick styra hela tiden även på rakan, när man åkte i trafiken. Den var jättekänslig för ojämna vägar och spår. Jag tog den tillbaka till verkstan och dom justerade hjulvinklar. Sen var den bättre men inte bra. Jag kryssade sport suspension som option, men någon sport är den inte. På gatan den går fint, en av dom bästa jag har kört, även när man kör lite snabbare. Mjuk och svänger exakt dit man vill. Men åker man på autobahn och 180 så blir man rädd, för bilen är verkligen orolig. Jag vill egentligen inte åka snabbare för att bättre blir den inte med ökade hastigheten. När man svänger in så känns det som den överstyr kraftigt (när man har mer än 100km/t i tavlan) och att snart går bakändan först. Det är som att åka med sommardäck på snön, man får ta det jätte försiktigt och undvika snabba rörelser med ratten. På banan är den likadant; kör man första varvet lite lugnare så går allt fint men när man vill pressa lite mer så börjar problemen. I början av kurvan känns det som överstyrining och att man spinner, sen vet man inte om bilen understyr eller överstyr och i mitten och utgången den går bättre (med bättre balans). Att ha något "maximum attack" är omöjligt, för jag inte kan ha bra känsla om bilen. När jag börjar bromsa skall jag ha 0.5 m från vita linjen för jag inte vet hur det blir när jag bromsar. Någon som har åkt med 10 år gammal nissan med originaldämpare kanske förstår
Frågan är: var ligger problemet. Det måste väl vara bilen, inte föraren
Annan sak: ABS:n slår emot ganska ofta när man bromsar, vad betyder det? _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||
|
|
||||
|
Det finns ju mycket folk som kör med gatdäck och dom har inga problem. Eller kör dom för sakta? Jag har åkt även med vinterdäck och även det var lättare än den här bilen. Då gäller det att veta hur mycket man har grepp och ha hastigheten enligt den.
_________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||
|
Re: Bilen går dåligt på banan, hjulvinklar?
Självklart!
Men som Fredrik säger - vad sitter det för däck på bilen? om jag inte missminner mig levereras E90 med punkteringsfria däck och de lär väl inte vara optimerade för inspirerad körning. |
||||
|
Re: Bilen går dåligt på banan, hjulvinklar?
En jobbarpolare köpte en BMW 1** (nånting) och bytte till vinterdäck tidigare i veckan, enligt honom var det det bästa han har gjort. De "run-flat" däck som BMW levererade bilen med visade tydligen en hel del av de tecken so står ovan, jobbarpolaren har bestämt sig för att skaffa nya sommardäck till våren. Citat från jobbpolaren :"De där runflatdäcke måste var det sämsta skit som någonsin har gjorts..." och då är han BMW-fanatiker. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1025 besök totalt |