| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Optimal camber = hela däcket i backen under sväng?
|
940 besök totalt |
|
Har skaffat mig en uppsättning Slicks till nästa år (har åkt på gatdäck) och det man läser är att mer camber kommer krävas. Är med på detta, då sidokrafterna kommer öka = mer krängning i bilen (roll?). Men vad är det jag ska försöka sikta på? Är det att under sväng, få ytterhjulens anläggningsyta att ligga platt på marken? För en glad amatör blir det en kompromiss, då olika kurvor ger lite olika camber (det är ju den där herren Caster som är med). om man tex styvar upp bilen, rent teoretiskt, så du har noll i fjädringsväg, ska man då åka med noll i camber också? Mvh Jon |
||
|
optimal Camber påverkas ganska lite av Caster (på en välbalanserad bil; 'behöver man aldrig vrida hjulen mer än 10°).
Camber:n brukar däremot bli en kompromiss mellan sidgrepp (svänga) och längsgrepp (bromsa/gasa). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
om vi bara tittar på sidgrepp, är mitt antagande rätt då, att man vill ha så mycket sula i marken som möjligt under sväng? |
||
|
Jag tror inte att ditt antagande är korrekt. Däckstillverkare brukar nämligen ange som en tumregel vid vilken cambervinkel som däcket producerar maximalt sidgrepp. Och det brukar ligga på några få minusgrader. (-0 till -2) typ vad jag sett/hört. och det är då såklart däckets camber mot marken, inte statisk camber utan aktuell däckscamber.
Dvs, man bör ha lite negativ camber för maximalt sidgrepp. Jag tror det har med deformation i gummi/stome att göra. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
940 besök totalt |