| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga om till 4wd?
|
4769 besök totalt |
|
Ang. Kai Bakkens Audi Ur-Quattro 1981
Info hämtad från Bilsport nr 8 2005: Sellholm Tuning 5-växlad sekventiell växellåda med Sellholm spakställ. Motor bakflyttad 40 cm. Borde inte gå att åstadkomma något liknande med original Audi-drivlina.
Skulle tro att BMW IX eller Ford verkar vara bästa lösningen för dig. Sellholm kanske är lite överkurs.
PS: Använder Kai Bakken verkligen fördelarlock från en Ford WRC-bil? Ford har väl adrig byggt någon femma?
_________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||||
Fördelningslåda menar han nog
Fast rallyfiestan är väl 5-cyl? _________________ Daniel Steiner |
||||||
Nä, Fiestorna har 4:or _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Är inte ute efter motorn, bara 4wd systemet och Subaru hade jag för mig hade samma system som Audi's äldre? Eller har jag fel?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Problemet med 4wd är ju pris-prestandaförhållandet, dvs att få grejjorna att hålla för vidare trimtorskande..
Tycker du ska snacka med "Patrick" Han har hinkat ner en Toyota Celicas 4WD i sin Dunderkadurr. En tidig Evo har också jäkligt stabila saker för vettiga pengar. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Jo men då var de problemet med att jag ska ha längsmonterad motor och inte tvärsöver monterad! Sellholm tror jag blir ganska mycke dyrare än en Sierra drivlina med fixit drevsats! De "kittet" går loss på kanske 35 000 + montering, vad kan en sellholm låda kosta? 60++?
Men hade jag haft en senare kadett med fwd och tvärsöver monterad motor hade helt klart celica eller evo vart intressant!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Varför vill du ha rakställd om du ska åka 4wd?
Vill du envsisas med rakställd så hitta en 4wd från någon skyline och korta lite drivaxlar..
Finns horder med leksaker till dom. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Därför att bilen är byggd så från början! Att bygga om till tvärställd känns bara väldigt jobbigt! Bilen är ju en 76a med bakhjulsdrift redan från början Men som sagt, hade den haft tvärstäld motor från början hade jag tittat på celica eller Evo! Nu var ju dock inte så fallet... är t.o.m tveksam till att de går få in en tvärställd motor mellan rambenen på en C kadett! De är ganska smalt...
||||||
dumt? ehm.... vad har du nu fått för dig? Har du verkligen har sett kardantunneln på rakställda 4wd bilar och jämfört mot din stackars kadurrs sugrör?
Garanterat enklare att svetsa in ett par motorfästen och tvärställa än att kapa om bottenplattan, kardantunnel, torpedvägg osv.. sen lär det nog inte vara helt enkelt att få in framdiffen under motorn och sen få in allt under huven heller??? _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Läs mitt edioterade inlägg, jag ändrade lite
Som sagt är ju bilen redan bakhjulsdriven, så kardantunneln är stor nog! Sen ska jag ändå kapa upp golvet pga rost + att jag vill ha de plant och inte "buckligt" som de är orginal! Motorn vill jag ha bakom framvagnsbalken så torpeden ska hur som helst kapas upp! Sen var de de där med att få ner skiten mellan rambenen... de är inte mer än 50-60cm kanske mellan dom! Där ryms ingen motor!
de är ju en sån här bil jag pratar om:
Ingen fwd bil med ärtrör till kardantunnel
||||||
Får väl quota dig igen eftersom du editerade.. En 4cyl brukar sällan vara längre än vad den är bred om man räknar in insug, avgas etc, självklart tar ju lådan plats på sidan också, men det brukar gå att få ned mer än vad man tror, börja med att mäta. Ska du ha 4wd och är priskänslig så är ju fortfarande pris-prestandaförhållandet det viktigaste även om du kanske får massera lite med rondellen. Få prylar är hållbarare än evogrejjorna och dessa kan du få loss för kaffepengar. Ang rakställd, så mät även upp om du kan få in fördelningslådan med framåtgående kardan mellan stolarna, det är inte helt säkert att det går smärtfritt. Som du säger så är det där ju inga stora bilar precis.
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Mja.. jag kan ge de en funderare de kan jag väl... men jag vill fortfarande påstå att de blir enklare med rakställt
Sen var de de där med viktfördelningen, om jag monterar en evo lina så hamnar ju motorn långt fram igen :/
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga om till 4wd?
|
4769 besök totalt |