| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Saknar värme i min Porsche 911
|
7211 besök totalt |
|
Jag har byggt om och uppgraderat en hel del i motorn bl.a nytt avgassystem utan värmekammare. Eftersom jag gasar till det börjar snöa så kan det bli lite kallt och fuktigt. Nån som har ett bra tips på nåt värmesystem , typ elektriska fläktar man bygger in, INTE typ biltema man sätter på instrumentpanelen. Det finns ju en hel del porschefolk här , nån kanske har byggt nåt sånt. Tacksam för tips Bilen är en 911 turbo med en hel del hk _________________ Tomas Olsson Porsche 911 TURBO -84 med 465 hk 667 nm TMT RACING Ferrari och Porscheservice |
||||
|
Norpa kylvatten från motorn som du drar in i kupén, där kan du låta vattnet gå genom ett vanligt värmepaket/liten kylare(oljekylare?)/annan lämplig vatten/luft värmeväxlare som du har en fläkt på som cirkulerar luften igenom värmeväxlaren och runt i kupén..
om man sen kan norpa kylvatten på en 911 vet jag ingenting om, inte heller möjligheter till genomföring från motorn till kupé.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Tyvärr är det inte mycket att göra, antigen bygger du tillbaka till värme eller så kör du med Eberspächer (brukar funka sådär under drift). Du kan också försöka bygga hemgjorda värmekammare runt headers.
Elvärme räcker inte riktigt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Nja.....om det är värmekammrar...så är det inget vatten..
Men...är det någon som provat att ta värne från ett oljekyl. Det tar förståss em hysterisk tid innan tempen kommer upp.....men det borde gå att läsa med en motorvärmare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Det där med att ta värme från oljan kan vara intressant, den ligger ju på ca 90grader när den är varm.
Allternativet är att riva avgaset och bygga värmekammare i vinter, men det tar emot, jag har precis fått ihop allt så att det funkar bra, lite mappning kvar bara. Fler tips om det finns mottages tacksamt Mvh Tomas Lite bilder
_________________ Tomas Olsson Porsche 911 TURBO -84 med 465 hk 667 nm TMT RACING Ferrari och Porscheservice |
||||
|
Hehe, vattenkyld IC som cirkulerar till ett värmepaket ("gasa mera, det immar igen")
Vatten är ju kanon som värmebärare och om vattensystemet är skiljt från motorns vitala delar (en vatten/olje värmeväxlare tex) så bygger du inte in några osäkerhetsparametrar (hobbybilar behöver inte fler än de redan har). Vad fanns det för vinterutrustning orginal? Finns det ebersprächer som passar så är ju valet givet. Här byggde de in en men det behöver ju inte vara bolt-on: http://www.rally-racing.com/rapporte Edit: Eberspächer är ett bättre internationellt sökord för att hitta att det inte finns nån bolt-on. Men det är ju bara en vuxen folka så det går nog att anpassa
|
||||
|
|
||||
I din ände ja.. i andra ändan blir det ju varmt! Fungerar som ett kylskåp, insidan blir kall, men kylmediet måste gå igenom en värmeväxlare där all överskottsvärme försvinner.. summa summarum (ex alla förluster) är pluss minus noll grader i värmerskillnad. Hurvida det går att utnyttja eller ej låter jag någon annan svara på. |
||||
|
el fläkt till bmw e36 cab med inbyggt värme element.
http://www.realoem.com/bmw/showparts _________________ Pelle Persson |
||||
|
Den fläkten ska jag titta närmare på,
Fuderade även på om man kan använda värmen från oljekylaren som sitter på motorn, den blåser ju ut undertill . Den syns i bakkant på"bilden
_________________ Tomas Olsson Porsche 911 TURBO -84 med 465 hk 667 nm TMT RACING Ferrari och Porscheservice |
||||
|
Problemet med att använda värmen från oljekylet är nog att det kommer ta en jäkla tid att få någon värme
|
||||
|
Stjäl tråden lite
, är det nån som testat använda biltemas 12v värmare i bilen?
Kupévärmare, 12 V Pga en utrymmesrelaterad intressekonflikt mellan fördelaren och värmepaketet så har kadetten inget värmepaket längre. Tror ni att den där fläkten räcker till för att hålla bort imman från framrutan? |
||||
200w är ganska duktigt för en 12v värmare. 2st sådana och dra en lite grövre strömkabel med 30A-säkring? (Eller kanske lite mer t.om.) _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
2*200W = 400W = 0.4kW = 0.5364HP.. hmmm.. Lite imma på rutan vs. 0.5364HP förlust ger ju saken lite perspektiv
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7211 besök totalt |