| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
porsche 930 koppling samt växellåda.
|
1856 besök totalt |
|
Vart kan jag få tag på en kopplingssats till min 930 låda. Är av modell med kort kopplingskåpa. Vilket jag kan förstå är en låda från en 3,0 turbo från 75-77? Är det någon som vet hur mycket vrid en org. dito håller i för? Även en fundring vart man köper lager till lådan billigast? Tacksam för svar. _________________ Jonas Berglund |
||
|
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
När jag behövde en ny koppling till min 964 turbo så köpte jag den från http://www.design911.co.uk/
Trots den kostsamma frakten från England var det betydligt billigare än andra alternativ jag tittade på. Frågan om hur mycket vrid lådan klarar skulle jag söka efter på http://forums.rennlist.com/rennforum När det gäller lager till växellådan skulle jag nog kolla med Porsche Center i första hand. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
Hej!
930 växellådans innanmäte har sett i stort sett likadant ut mellan 1975 till 1988 när den slutade tillverkas. Enda skillnaden är att lådor tillverkade mellan 75' och 77' har kort kopplingskåpa och en fjäderdämpad lamell. Lådan i sig klarar av en hel del vrid. Uppåt 800Nm är inte omöjligt med rätt kylning. (Den har använts bla.a. i 935:or). Koppling för korta lådan är inte billig. Här finns en för $915.25: http://www.pelicanparts.com/catalog/ Kolla med Porschecenter men dom är ofta dyrare än Pelican Parts. Vad är det för bil du har? Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
ok. Det är såhär att jag betällt en koppling från Nioelva men när jag fick den var det fel, dom har skickat mig en för långa huset(78-). Dom påstår att sachs inte gör koppling åt 930 75-77. Men det gör dom ju enligt deras hem sida? Konstigt tycker jag. Visst är väll sachs tillverkar även åt 75-77 turbosarna?
Dom påstår att det är LUK. Det är jag som har 912:an med volvo motor ( Har en projekttråd här.) och har fått tag på en 930 låda. Äntligen
Jobbit med kopplingen bara då hela projektet står och faller på den.. Vet någon om hur mycket vrid en org koppling håller i för? Staffan vad kostade frakten från England när du köpte därifrån? _________________ Jonas Berglund |
||
orginalkopplingen håller för minst 500Nm vrid då orginalmotorn har cca. 415Nm i vrid. Det där med Volvomotor och 912:a låter ganska bekant. Jag och Mattias bygger en 911:a med SAAB-motor (och 930-låda): http://project911.luminasweden.com/ Du verkar dessutom bo i Dalarna du med. Dock är jag lite förbryllad på lådvalet. I och med att du har annan motor är det inget som hindrar dig att använda långa lådan då du kan flytta motorn som du vill. Vi har faktiskt en tryckplatta till kortlåda. Det är en überovanlig alutryckplatta som påstås ha suttit på 935:or. Jag kan kolla med Mattias om han tänka sig sälja den.
Vi sket i korta lådan och fick tag på en långlåda med orginalkoppling. Efter lite svänghjulssvarvande satt lådan och motorn som ett smack: Annars finns det eftermarknads Tilton-kopplingar som håller för mer vrid än du någonsin kommer att få ur din traktormotor Kolla som sagt på Pelicanparts, dom har alla kopplingar du kan tänka dig. Kortkoppling och långkoppling kostar ungef. lika mycket (runt 900 dollar).
Dyrt, javvist. Men tryckplattan är på cca. 1.3 ton orginal
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
Jag kommer inte ihåg vad frakten kostade slå en signal och snacka med dom. Pelicanparts har jag också bra erfarenhet av, tänk bara på att det tillkommer tull och svensk moms. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
|
Koppling
Hupp Det kanske är värt att kolla vad en orginal kostar på Porsche center i tyskland. Det var iaf nästan halva priset på oljereturrören till en 911 3,2 -87 Frakt från England, DT brukar väl ta £16/20kg _________________ Henrik Hansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1856 besök totalt |