Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6 besök senaste veckan (5095 totalt) |
Hur montera oljeringar #Löst#
Har lite problem med hur den räfflade ringen ska monteras i min motor. Jag har slipat in ringen som ligger över och under den räfflade ringen, men hur gör man med denna. Ska man tvinga in den eller ska man korta den? Ska man då korta den lika mycket på båda sidorna eller bara på ena sidan. Ringarna ska enligt tillverkan ha ett spel på 1.5 mm. ![]() ![]() _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Re: Hur montera oljeringar
![]() ![]() monterar du dom tunna ringarna på varsin sida. Kan vara lite "pilligt" men det går, klipp för guds skull inte av den bara ![]() Lycka till ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
okej, lovar att inte klippa av den men begriper inte riktigt hur jag ska göra.
Ska den övre och undre ringen trycka så att den räfflade får rätt diameter? Som det är nu så är denna ringes omkretsen större än borrningen _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Du har ju en bild överst på sidan som visar hur det skall se ut, sedan får man ta hjälp av en "kolvrings press" när man monterar, det skall vara ordentlig spänning på det hela det är det som är "poängen". Olja in cylinder lopp och kolv innan du försiktigt knackar ner kolvarna. Spelet skall väl högst vara 0,15 mm kan jag tänka mig ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||
Har du 0,15mm i kolvringsspel får vi hoppas att motorn inte kommer upp i arbetstemp för då kommer det att bli trångt tror jag ![]() 0,40-0,50 bruka man ha i kolvringsspel. _________________ Jonas Edling |
||
Den övre ringen ska ha 0,42 mm spel och mitten ringen 0,45 mm enligt specen för dessa kolvar med denna borrning. Däremot så ska oljeringarna (övre och undre) ha så mycket som 1,45 mm gap. Jag får tillstå att jag inte har någon större erfarenhet av kolvringsspel, men enligt de flesta motorer som jag jämfört med så ligger även olje ringens gap runt 0,4 - 0,5 som Jonas skriver. Jag har därför dubbelkollat detta gap med fler JE produkter och det ser ut som jag har rätt uppgifter.
Min kolringspress är inte riktigt bra ,trots att den är ny eller det kanske är pågrund av att den är ny som den inte är bra, hur som helst den blir gärna oval och lite vriden under tryck och kraften fördelas nog inte runt om. Jag får se till att skaffa en ny imorgon! Jag får prova att sätt lite högre press på ringarna imorgon. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
Hade nästan glömt bort denna tråden.
Jo det gick att få dit oljeringen utan att slipa på dom! Det största problemet var att få ner den undre och övre ringen till oljeringen de var extremt tunna och i princip hur man än tryckte så åkte de emellan kolvringskompressen och blocket, det gick i alla fall till slut med lite assistans och de är nu på plats! _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6 besök senaste veckan (5095 totalt) |