Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ser min bur bra ut?
1, 2   >>
7461 besök totalt
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Ser min bur bra ut?

Skulle behöva höra ifall allt ser bra ut och så. Det är det dragracingbur ifrån guss.
Det enda jag egentligen funderar över att ifall bakstöttorna sitter på rätt platts men ni får gärna kommentera resten också ifall det inte ser bra ut (fast inte för mycket då jag _egentligen_ inte har lust att göra om något ).

Som ni kanske märker så fattas den högra bakre stöttan och det är för att jag först ville höra ifall den vänstra sitter på rätt ställe innan jag slipar in den högra i onödan (ifall det inte skulle vara bra alltså).

och anledningen till att det sitter en extra förstärkningsplatta brevid den som sitter på hjulhuset är för att jag först hade dom bakre stöttorna där innan jag kom på att det inte fanns något att bulta i (stötdämpartornet).

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

staget som går bakifrån upp till huvudbågen ska möta staget som går framåt från huvudbågen. Är lite knivigt att komma åt att svetsa där, därför brukar man göra hål i golvet under huvudbågen eller ställa buren på en liten låda. Sen skulle ju de bakre fästpunkterna helst gått till samma ställe (hjulhuset).
Sen kan du stätta ett stag rakt mellan dem som går på hjulhuset och fästa bältena i.

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Förutom buren i sig, som jag inte kan så mycket om, så ser det ut som om bältet ligger emot den övre sidosträvan. Har du detta på besiktningen kan de bli lite kinkiga eftersom det inte får ligga emot något som kan nöta på det.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Röret som sitter tvärs i huvudbågen. Vad är det till för
om det är meningen att det ska vara det obligatoriska tvärröret, så sitter det för högt. Det ska sitta nere vid golvet.

Diagonalsträvan i huvudbågen saknas också.

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det kan vara värt att kika på en bild från SBF om just dragracingbur:

http://www.svetsosmide.se/dragracing,bur.html.doc.htm

De har ju lite annorlunda konstruktion. Tvärröret i huvudbågen ska stolen stöttas mot, om jag inte minns fel.

Där är ju också snedsträvan från huvudbåge och bakåt inritad på bågens övre del.

Det är knepigt att bygga en bur som både passar DR och banracingreglementet. Det här är kanske fel ställe att diskutera saken men det vore bra om reglerna kunde bli mer lika varandra. Det är ju inte så ovanligt att man bygger en bil som man både vill kunna köra på bana och stripp med, när vi pratar om "gathobbybilar".

/Gustaf

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Lite tips får man av dessa bilder:

Det ser ut som om du saknar förstärkningsplattor och fästplattor där huvudbågen ansluter karossen.
Jag saknar "golvstaget" i huvudbågen.

Lund
Här sen Feb 2003

Dude skrev:
om det är meningen att det ska vara det obligatoriska tvärröret, så sitter det för högt. Det ska sitta nere vid golvet.

Jänkarna brukar sätta rör där och dra bältena kring detta.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Anders Jeppsson skrev:
Dude skrev:

Hmmmm Jänkare

Jag skulle välja att lägga bältessträvan på dom bakre stöttorna för att få lite mer bälte s.a.s.

Anders Bisting
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag tycker dörrsträvorna sitter för högt i bakkant, och för lågt i framkant.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Dude skrev:

Jag skulle välja att lägga bältessträvan på dom bakre stöttorna för att få lite mer bälte s.a.s.

Är det för att du vill ha mjukare krock?
Hur nära ratten sitter du?

Sorry för OT.

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Dude skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Dude skrev:

Hmmmm Jänkare

Jepp, tycker också den lösningen verkar betydligt vettigare. Problemet för jänkarna blir dock att de inte får plats med baksätet då...
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

MaZ skrev:
Dude skrev:

Är det för att du vill ha mjukare krock?
Hur nära ratten sitter du?

Sorry för OT.

Jag har provat armcokänning i ca 100km/h på Kullen.
Skulle inte velat ha kortare bälten än jag hade
Jag vill ha ett bälte som har tillräcklig bromskapacitet utan att skada mig mer än själva krocken.

Sitter lagom nära ratten (inte som elsa 88år)
Jag slog inte i ratten vad jag vet (den var inte böjd eller skadad efter smällen och jag hade ingen blå ring i nyllet eller på bröstet)

Anders Bisting
Citera
PeR4

Här sen Sep 2004

Dude skrev:
Jag har provat armcokänning i ca 100km/h på Kullen.
Skulle inte velat ha kortare bälten än jag hade
Jag vill ha ett bälte som har tillräcklig bromskapacitet utan att skada mig mer än själva krocken.

Sitter lagom nära ratten (inte som elsa 88år)
Jag slog inte i ratten vad jag vet (den var inte böjd eller skadad efter smällen och jag hade ingen blå ring i nyllet eller på bröstet)

Hvilken hjelm var i bruk på Kullen? (Jeg skal kjope ny)

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

om det är en kombinerad ban-/stripp-bur Som det inte ska tas ut vagnbok på....så får man ju kompromissa lite.

Lägg till en tvärstötta nära golvet i huvudbågen.
Rätta till övre punkten till bakåtströvan....så den möter takstöttan som går framåt.
Jag tycker att bakåtsträvorna är lite väl branta. Gör hål i väggen bak....och få stöttorna längre bak.
Sedan måste du ha ett diagonalstag..någonstanns.

Ska den vagnboksbesiktas....så har du kita andra problem.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Då rören redan är kapade så kommer dom inte räcka ifall jag väljer att flytta bak fästpunkterna för bakstöttorna. Så det är inte intressant.
Att flytta ut dom däremot så att dom möter upp där takframstöttan slutar skulle jag kunna göra men är det rätt? Enligt bilden i dragracingreglementet så ska dom ju sitta ungefär där dom sitter nu.

Fästplattor till huvudbågen ska ännu fixas.

Ett kryss där bak och golvröret i bågen går ju alltid att fixa i efterhand.

Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
wipe skrev:
Att flytta ut dom däremot så att dom möter upp där takframstöttan slutar skulle jag kunna göra men är det rätt? Enligt bilden i dragracingreglementet så ska dom ju sitta ungefär där dom sitter nu.

Ingen som har några åsikter om de?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Konstruktionsmässigt sett är det alltid rätt att låta rören mötas mitt för varandra, alltså att rören bakifrån ansluts på huvudbågen mitt för rören framifrån. Att göra så lär ingen besiktningsman slå ned på.

Jag anar utan att vara säker att DR-skissen är både gammal och ganska oprecis. Buren vi byggde i Tomas Capri följde inte de skisserna slaviskt och det var aldrig tjafs om buren vid någon tävling.

/Gustaf

Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
okej men då sätter jag dom där då.
Blir typ 4e ggn jag slipar till dom där rören

Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Jag ska ju ha buren utragbar så jag bultar ju bara fast den.
Till huvudbågen är det väll alltid 4st m10 som gäller men resten av rören kanske det räcker med m8 eller?

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Jag rekommenderar läsning av sidan 17, TR 5.8.2.2.2: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

Sthlm
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Jörgen (Jet) skrev:
Jag rekommenderar läsning av sidan 17, TR 5.8.2.2.2: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf

Har inte acrobat reader på datorn jag sitter på nu, du har ingen lust att berätta lite kort vad det står där?

Ser min bur bra ut?
1, 2   >>
7461 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande