| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kraften i returpulser i insug/plenum?
|
2005 besök totalt |
|
Baktändning kan resultera i detta om en större del av insuget består av plast.
Ponera att jag vill undvika detta i framtiden eller kunna felsöka systemet ordentligt så det inte händer igen, men återigen är det något jag helst slipper uppleva igen. Baktänder motorn med spjället stängt har all luft ingenstans att ta vägen = något brister. Därför tänkte jag tanken att sätta någon slags ventil på insuget som då luften vill ut fel väg öppnar och släpper ut. En dumpventil för ett annat syfte med andra ord. I topic undrade jag om returpulser och vilken kraft det finns bakom dessa. Skulle returpulserna öppna en dumpventil om man monterar den bakvägen? Eller behövs det något kraftigare, exempelvis en fjäderbelastad kula eller liknande? Motorn är inte överladdad, för annars hade hela idén fallit. /Benjamin J _________________ Benjamin Johansson Pyysch T16 |
||
|
Hej!
Detta är vanligt problem med bla.a. Porsche 911 SC. Den har också plenum i plast och baktändningar är vanliga med skitinsprutningen som sitter orginal (K-Jetronic). Detta löses genom att man sågar ut en bit av plenumet och limmar dit s.k. pop-off valve. Den finns färdig att köpa. http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/ [img]http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/smart/imgdsply.cgi?pn=100843000-M230[/img] _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Se där ja! Jag kanske inte är så dum ändå.
Den där ventilen är alltså bara ett fjäderbelastat "tanklock"? Hur hård är fjädern? Ser inte så så hård ut iaf. Men vad tror du om att använda en billig dumpventil och bara sätta den bakvägen. Borde väl fungera? Tack för ditt svar. _________________ Benjamin Johansson Pyysch T16 |
||
|
Fjädern är inte speciellt kraftig då den bara ska se till att det tätar, då det är aldrig övertryck i plenumet. Jag tror inte på dumpventilen dock...pop-off ventilen måste ha relativt stor area då luftflödet blir rätt stort när plenumet pangar.
Hela pop-off ventilen brukar flyga av. Annars kan du kanske såga ut en bit och limma på en plastbit med silikon. Den kommer att flyga av och rädda plenum ifall det baktänder. Varför baktänder det öht.? Det är ytterst ovanligt med insprutare...kör du med fuggar eller? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
det finns fjäderbelastade pop off "dumpventiler" som är för turbo bilar fast som ersättning då för den vacum styrda dump ventilen. dessa går oftast att shimsa om och ändra fjäderinspäningen på eller byta till passande fjäder på.
det stället jag såg det senast på va JRM. men vet inte om de har kvar sådana. dock så tror jag inte att en sådan kommer kunna hinna med att evacuera all luft så att det inte spricker endå. vi pratar ju mili sekunder mellan tryck förändringarnas bottnar och toppar. ett egen kontruerat "sprängbläck" är nog det smartaste. ska rita lite så ni kan se ideerna man har.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
hoppas ni förstår av ritningen vad som menas. den undre bilden ilustrerar när tryckökningen är så stor att fjädrarna inte årkar hålla emot. fjädrarnas möjlighet att hålla ner plattan tätt mot plenumet kanske man kan få fram genom att trycksätta plenumet. du vet ju vilket laddtryck du ska köra med. (körde du med överladdat?) om inte överladdat är det ännu enklare, ta reda på hur mycket tryckökning du har utöver atomsfärstryck pga pulserna eller gör som skrivet ovan av beepbeep med platta och silicon.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Vet ej. Det är en Peugeot 405 Mi16 från -94. Bränsle och tändning är Motronic nånting. Kan inte numret i huvudet. Tändningen består i varje fall av två tändmoduler eller amplifiers som serverar två spolar vardera. En spole per stift mao. Sen är det ECU:n som sköter resten. Inte så mycket det kan bli fel på direkt. och kamremmen sitter garanterat rätt. Första gången det small var motorn varmkörd. När jag sedan skulle starta tände den inte på en gång utan fick dras runt några varv, varpå jag släppte startläget lite för snabbt så den aldrig hann tända, förutom en gång vilket fick den att baktända. Andra gången var för några veckor sedan efter att jag nästan var färdig med en ordentlig översyn av bilen och i stort sett helrenovering av motorn. Denna gången hade något sugit musten ur batteriet över natten och jag malde på och helt plötsligt small det igen.
Men eftersom det smäller så hinner jag ju inte felsöka heller. ARRGH EDIT: Ytterst bra ritning C. _________________ Benjamin Johansson Pyysch T16 |
||
|
Jag skulle först och främst kontrollera sprutbilden på spridarna. Det låter som att en av spridare läcker/pissar ner soppa i cylindern som inte kan antändas. När soppan ansamlas och dunstar av och motorn antänder exploderar blandningen.
En fullt fungerande insprutare baksmäller aldrig. Jag har aldrig varit med om det i alla fall. Bättre att rätta till källan till problemet än att hålla på med limining av plenum. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Grymt vanligt på gamla Alfa V6or, kallas "the plenum pop". Man skjuter loss plenumet från insugningsrören helt enkelt. Vanligtvis beror det på att man öppnar spjället när man crankar...
Förmodligen är det riktiga problemet att det sitter L-Jet på motorn med vanligtvis läckande kallstartsventil osv. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Tack, det ska jag kolla. Enklaste sättet är kanske att lossa fuelrailen och dra på starten för att se hur de squirtar kanske? EDIT: Självklart med gasvetsen nära till hands för att lysa upp ordentligt. _________________ Benjamin Johansson Pyysch T16 |
||
|
ok, det tog tid men insuget är lagat (igen), polyester bet inte i plasten så det fick bli epoxy.
Locket som man ser är skruvat i insuget blev dock lite skevt så jag bet i det sura äpplet och tillverkade ett nytt lock i plåt. Väldigt pillrigt faktiskt men bra blev det. Jag var inne på tidigare att testa spridarna genom att bara lossa fuelrailen och dra på starten för att se hur de agerar vid start. Är det ett bra eller dumt sätt? EDIT: Jag gjorde i ordning en Pop off Valve förresten. Jag tror att det faktiskt var förberett för något sånt. På ena kortsidan av plenumet var det som ett lock som var limmat. Jag knackade bort det och silikonlimmade dit den, så förhoppningsvis far den iväg istället nästa gång. EDIT2: ok spridarna verkar läcka. Alla fyra faktiskt mer eller mindre. Duttar man fingret mot spridaren lämnas en liten droppe bensin på fingret. Kanske är det där då. _________________ Benjamin Johansson Pyysch T16 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2005 besök totalt |