Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 11187 besök totalt |
Antal grader styrning / rattvarv på sport- eller formelbil ?
Jag håller på att brottas med framvagnen på EASén. Som vanligt vill jag använda delar jag kan få gratis....så långt det går. ![]() Nu behöver jag veta hur många grader framhjulen vrider sig på ett rattvarv (eller ett halft) på en sportvagn eller formelbil. Är det någon som har en bil stående...och kan mäta...så blir jag jättesnäll. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Kan det stämma ? Det jag har riggat upp här....med plattjärn och ståltråd.....ger 25 grader/varv. Och det ser vättigt ut..??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Flertal Porschar brukar kräva ca 50grader för en 50m radie (enl Automobils A-test). Med en hjulbas om ca 2.5 m så ger detta en hjulvinkel på atan(2.5/50) grader för 50 graders rattvinkel vilket i sin tur ger ca 20 grader per rattvarv. 12-14 grader per varv för en formelbil låter lite i den jämförelsen, ca 25 grader / varv verkar rimligare.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Det är i princip teknisk omöjligt att ha så mycket styrutslag på en formelbil med stående ledlager som spindelleder. Ett ledlager har inte möjlighet i stdskick med mer än ca 12-14 grader. Dock finns specialversioner och det går att lura till sig ungefär 4-6grader till. En formelbil har ungefär 1 rattvarv lock to lock. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag är enbart ute efter utväxlingen....inte hur mycket det sedan styr totalt.
(i dagsläget vrider sig hjulen över 45 grader, åt varje håll, men det måste jag nog begrensa.) Jag vill komma undan att köpa en race-styrväxel. Det jag försöker bestämma är alltså, om den styrväxel jag har, ger en tillräckligt hög utväxling tillsammans med mina styrarmar . Jag kan korta styrarmarna lite till.....för att få snabbare respons. Men jag vill ju inte att det ska bli för snabbt. Med tanke på EASéns konstruktion......så måste utväxlingen vara snabb.....för att man ska hinna parera oönskade bredkasst som den stela axeln kan ge upphov till......utan att ta omtag på ratten. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det finns väl nån gyllende medelväg när det gäller styrväxel och styrarmarnas längd. Blir det för stora krafter i styrarmarna (väldans korta styrarmar) så kommer det att glappa snabbt och om det blir ett litet glapp så växlas det ut till stor glappvinkel på hjulen. (inget nytt men skrev ner för att fatta själv)
Nu är ju EASen lätt men har bra grepp från hjulen. Kan styrarmarnas längd på donatorbilen tas som en indikation på utväxlingen (dvs göra det enklare att leta). Finns det inga bra tabeller på nån kit-car site (naturligtvis anglifierad data då). |
||||
25 grader per rattvarv är utväxlingen, inte något mått på totalt utslag. Om du på en formelbil använder stående länkhuvuden med slag på +-16 grader (Rodobal MTE)så har du ju ca 25 grader per rattvarv om du utnyttjar större delen av slaget på ditt tillgängliga varv. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
14-16 grader är den totala vinkeln som dom klarar av, så det blir alltså fullt höger till fullt vänster = 1 varv på ratten _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag har också försökt få detta resonemang att bli sanningen... ![]() Men det är tydligen 14-16 grader totalt....+- 7-8 grader _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Sitter med näsan i Rodobal katalogen över deras motorsportsledlager. Dom klarar +-15 grader i alla fall.
http://www.rodobal.com/pdf/tabelle_r SKF länkhuvud SAKB14F +-16 grader SKF ledlager GEH12C +- 18 grader _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Så korta är dom inte. ca 80mm Jag kan säkert ta bort 10mm till, utan att det ställer till det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja....jag var presis uta och mätte på mina SKF SAKB. Och dom klarar åtminstone +- 20 grader. Så det är en tankevurpa någonstanns.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Gjorde en utvärdering när jag byggde 7:ans utväxling och jag stanna på 16:1 , detta då jag inte hitat grejor som passa till de 14:1 som hade varit ungefär vad liknade bilar har och egentligen mit mål .
och om jag inte har tok fel (snart rättar någon mig ) så har speedstern oxå ca 14-15 i utväxling och den är ju hyfsat direkt styrd . Jag fick även tipset att med 10 grader däck klarar du vanliga banor --> att man inte vill byta grepp så blir det ju ca 160 grader ratt . Men din bil är ju kanske lite extremare så 12 kanske funkar _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Halvt OT (det är nog bara jag som inte hänger med). Ligger inte alla ledlager/länkhuvud i en formelbilsupphängning så att styrutslagets rotation går i lagerbanorna och fjädringsrörelsen går i "vinklingsledden" (dvs alla axlar igenom lagren är vertikala)?
Detta skulle i så fall göra att styrvinkel inte alls är begränsad (kan vara 360 grader), men in/utfjädringen är det (+-15 grader räcker långt). Sen är det väl bara lämpligt att ha rattutslag som är +- ett halvt varv. |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vi tycker om dej endå ![]() Jag är faktiskt glad att du hade tänkt fel.....för jag började tro att jag blivit dum på riktigt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nej. Dom är ju starkare åt andra håller. Alltså kan man välja en mycker mindre dimention. mindre vikt. Att det sedan inte går att häva en sladd....är ju inte konstruktörens fel.. ![]() Men i detta fall....är förarten och konstruktören samma person....och båda vill att sladdar går att häva. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 11187 besök totalt |