| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Aluminiumskruv och mutter - var köpa?
|
8139 besök totalt |
|
Jaså, nya fästbultar för bakaxeln på gång?
http://www.demon-tweeks.co.uk/produc http://www.demon-tweeks.co.uk/produc http://www.demon-tweeks.co.uk/produc Det finns fler i katalogen... _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||
Örnen har landat. Sen är det ju lite skogscreds på alubult
Asconan jag hade en gång i tiden var byggd helt med aluskruv/bricka/mutter. Det går ju åt lite loctite då de gärna lossnar men det får man ta. ps: har tagit alla mått till dig men glömmer hela tiden blocket i verkstan..
Tack Ja bland annat. Typ överallt förutom stolsfästena som får fortsätta vara 12.9 Lite rörig sida, får nog maila listan till dem. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
_________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
|
www.sifvert-skruv.se har lite aluminiumgrejs.
OT: "Det var en väldigt liten skruv, den måste vara gjord i aluminimum". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Made from 6061/7075 alloy
Heat treated to T6 specification Rolled threads and forged heads for extra strength 60H bar tensile strength Upto 60% lighter than steel Important: These must not be used in stressed areas (eg. Brakes, suspension, etc) Både Poggipolini och aerotek är 7075. Går det inte att använda i fyrlinken tex? Det är inte så mycket kvar om man inte får ha det i stressed areas... står dock ingen om det på kvicks sida. Man vill ju inte tappa bakaxeln. _________________ Daniel Steiner |
||||||
De håller sämre än bra stålbultar, men med visst tänkande kan det användas på rätt ställen. Där de anses som för klena använd titanbult. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Jag skojade när jag undrade om du skulle ha dom till bakaxeln. Tror du det håller?
Jag gillar också "snygga grejor", men du vinner nog mer på att köra så mycket som möjligt istället för att lägga pengarna på bultar i alu som du sparar in 0,5 kilo på(men det har inte jag med att göra ). Det är redan för sent om publiken skulle få syn på dom (under bilen).
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||
|
rm import i vinslöv som jag länkat till tidigare har importen på poggipolini, som förövrigt min anställdes farsa fixat till dem..
http://www.rmimport.se/Start.htm |
||||||
Jag skojar aldrig :P Byte till alu hade inte blivit så mycket pengar och jag kan ju inte köra fler tävlinar än alla Men det hela känns inte så lönt om man inte kan byta överallt det blir inga kilo då. Ska ta med våg imorron alla bultarna ligger i påsar på bänken så. Det är tyngre än man kan tro.
Titan blir dock för dyrt. 2000 kr bara för bakaxeln o_o
Edit: Där ljög jag, en bult till wattlänken med bricka och mutter blir 494 kr styck
_________________ Daniel Steiner |
||||||
Man kan ju byta allting som går, det blir ju en del. De som inte kan bytas svarvar man ur bultskallarna på en del, vinner man kanske 15g per skruv. Sedan kollar man längden på dem, ibland är det för långa skruvar så då kapar man. Ger inte så mycket på en skruv men 16st M10/M12 blir det en del vikt. _________________ Roland Johansson |
||||||
Det finns både titan och stål bultar som håller ett bättre vikt/styrke förhållande än aluminium. Byter man ut ex. 8.8 bultar mot 12.9 bultar i något mindre dimension så kan man också vinna en del vikt. |
||||||
|
Det gör faktiskt mycket mer än man tror med lätta skruvar... Kollade hur mycket för några år sedan, bytte konsekvent ut alla skruvar på en liten 1300cc motor (NSU) till antingen alu (obelastat typ kåpor m m) eller titan (belastat vippor m m). Denna lilla insats genererade 1.5kg. Inte så dåligt bara på en motor, tycker jag iaf, fortsätt på hela bilen så blir det tvåsiffrigt direkt!
Kan varmt rekomndera dessa: http://www.edstraco.se/ till skillnad från alla leverantörer med racekoppling så vet Edstraco inte om att titan är fränt = dyrt... Kostar betydligt mindre än du tror!!! Har för mig att till just den motorn som jag höll koll på vikt och kostnad så vart totalkostnaden ca 1000:- allt som allt! De har inte alu-skruv vad jag vet, men det har/hade Würth till bäst pris (det var det där med fränhetsfaktorn). Slutligen alu-skruven motsvarar ca 4.6 i hållfasthet, iaf jag skulle aldrig i livet skruva fast en bakaxel med det, använd titan där. Mina 5C iaf. Lycka till! PS. Kom på en sak som kanske inte är allmän kännedom. "Vanlig" titanskruv, grad 2, motsvarar ca 8.8 i hållfasthet och 40% lättare, grad 5 mer än 12.9 med samma vikt. Alu - 60%. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
|
Borra
Grövre bult m12 o upp går utmärkt att borra i centrum utan att äventyra hålfastigheten. Ett annat tipps är att inte ha får långa bult utan att kapa dom. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||||
|
Re: Borra
Alla bultar kapas såklart alltid. M10 är nog det största jag har tyvärr. Men små bultar som inte tar emot så mycket krafter kanske kan borras oxå..
Tackar, ska maila dem
_________________ Daniel Steiner |
||||||
Grad 5 skulle få anges som 9.9 i hållfasthet. 900 MPa/830 MPa. Grad 2 är inte bättre än bra aluminiumskruv, dock tappar det inte hållfasthet på samma sätt. Titanskruv rostar ju dessutom inte. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Aluminiumskruv och mutter - var köpa?
|
8139 besök totalt |