Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Öhlinare på 996 Gt2?
1, 2   >>
3611 besök totalt
Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Öhlinare på 996 Gt2?

Sitter och drömmer mig bort om tomten skulle va snäll

Öhlins har ett Clubsport kit till Gt3an som funkar bra på gt2an också, men min första känsla som jag bara får är att gt2an och gt3an är rätt CS redan orginal så det skulle kännas som att köpa lite bättre orginal grejer endast..Troligen fel känsla men tanken finns där..

Öhlins har också ett Racing kit men frågan är hur racigt det är, som lite kuriosa så har CS kitet 100nm fjäder fram och 220nm bak medans racing har 180nm fram och 310nm fram, fjäder längden verkar va 3cm längre på CS modellen också..

Racing dämparen är en 3 vägare med låg/hög fart comp inställning samt retur medans CS är 2 vägs(comp,retur)

Pris skillnadne är marginel så det behöver vi inte väga in alls

Så vad tror ni chassie experter, är racing för hårt för gatan eller går det att åka med, vill ju inte gå och köpa stötdämpare för massa pengar sen är det knappt nån skillnad

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Erik B här på forumet har nog bra koll på vilket chassi som skulle passa din bil. Den turbo som dom har som testbänk har Ölinare o jag tror att dom även har provat olika chassin på den.

NS BTG: 9.10.21

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

En kompis har en GT3 med cupchassi, det är acceptabelt på gatan, men på ringen t.ex. är det för hårt för att gå riktigt snabbt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Tja!

Ring Peter Viljanen 070 - 778 60 60 eller så kan du snacka med signatur "GT2" Stefan Anell som har Öhlinare på sin GT2.

Tycker att du ska kontakta JONAS JARLMARK, testingenjör, jonas.jarlmark@automobil.se

Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hej

tack för svaren men det var inte alls det jag sökte, prata med nån ger mig inget tyvärr då hårdhet och sånt är en smak sak, jag vill ha svar av nån teknisk som kunde räkna och gissa lite bättre en en vanlig kille

Anell och Peter har Cs chassit, har redan prata med Anell om det genom en vän, och svartet är dom är bra och funkar bra..

Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Turbo² skrev:
En kompis har en GT3 med cupchassi, det är acceptabelt på gatan, men på ringen t.ex. är det för hårt för att gå riktigt snabbt.

Vet du om det är Racing satsen han har, och inte CS satsen...om det är lite för hårt på Ringen gör mig inget heller är inte där jag kör..Har även möjlighet att få andra fjädrar...

HUr låg är hans bil är den för låg för gatan..?

triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Racing-chassit lär vara väldigt hårt för gatan om du inte gillar att ha ont i rygg och njurar efter 2min.
Be vilken firma som nu ska bygga dessa att välja fjädrar mitt emellan och schimsa om stötdämparna så har du en gyllene medelväg.
Sedan tror jag knappast att det gör särskilt stor skillnad alls om du inte kör på slicks och annan aerodynamik. Faktum är att jag skulle tro att det går långsammare med de hårdare på r-däck.

Skiljer det något på dämparna förutom schimsningen och fjädrarna?
Annars är det bara att prova den ena och byta om det inte funkar som du vill. Kostar inte många kr i sammanhanget att schimsa om.

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:
Tycker att du ska kontakta JONAS JARLMARK, testingenjör, jonas.jarlmark@automobil.se

Supramannen skrev:
Hej

tack för svaren men det var inte alls det jag sökte, prata med nån ger mig inget tyvärr då hårdhet och sånt är en smak sak, jag vill ha svar av nån teknisk som kunde räkna och gissa lite bättre en en vanlig kille

Bättre än Eriks förslag är nog svårt att hitta i sverige. Han har varit raceingenjör för ett antal porschar + att han har doktorerat på ämnet....

Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
triss skrev:
Racing-chassit lär vara väldigt hårt för gatan om du inte gillar att ha ont i rygg och njurar efter 2min.
Be vilken firma som nu ska bygga dessa att välja fjädrar mitt emellan och schimsa om stötdämparna så har du en gyllene medelväg.
Sedan tror jag knappast att det gör särskilt stor skillnad alls om du inte kör på slicks och annan aerodynamik. Faktum är att jag skulle tro att det går långsammare med de hårdare på r-däck.

Annars är det bara att prova den ena och byta om det inte funkar som du vill. Kostar inte många kr i sammanhanget att schimsa om.

Ingen som ska bygga dessa åt mig finns klara kit från Öhlins...men visst kan jag dom special byggda åt mig om jag önskar...

Som det ser ut nu backar jag av på fjäder på Racing dämparna..

Ja det skiljer på dämparna ja CS är 2 väg medans Racing är 3 vägs...Hålla på och prova orkar jag inte göra allt för många gånger detta är ingen race bil utan min gatbil som jag åker med på banan ibland, men när jag kör på banan vill jag att det ska gå fort riktigt fort..och jag är mycket van med hårt,låter mycket,bla,bla

Du som har kört annels bil mycket och har haft Öhlinare på din M3a, vad tycker du om hans dämpare hade du velat haft den lite hårdare eller va den perfekt..?

Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
ThomasT skrev:
Erik B skrev:

Supramannen skrev:
Hej

Bättre än Eriks förslag är nog svårt att hitta i sverige. Han har varit raceingenjör för ett antal porschar + att han har doktorerat på ämnet....

Ja den delen är det som var bra ja, ska dra iväg ett mail till han..tack Erik

triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Supramannen skrev:
triss skrev:

Ingen som ska bygga dessa åt mig finns klara kit från Öhlins...men visst kan jag dom special byggda åt mig om jag önskar...

Ja det skiljer på dämparna ja CS är 2 väg medans Racing är 3 vägs...Hålla på och prova orkar jag inte göra allt för många gånger detta är ingen race bil utan min gatbil som jag åker med på banan ibland, men när jag kör på banan vill jag att det ska gå fort riktigt fort..och jag är mycket van med hårt,låter mycket,bla,bla

Du som har kört annels bil mycket och har haft Öhlinare på din M3a, vad tycker du om hans dämpare hade du velat haft den lite hårdare eller va den perfekt..?

Jag tycker att den var ganska lagom hård för att kunna köra på gatan också. Lite hårdare hade dock inte skadat men det är för stort kliv upp till racing-chassit. Men smaken är ju som sagt som baken.
Den går att köra snuskigt fort och kränger inte mycket med r-däck. Skulle man byta till slicks är det en annan sak. Då kan jag tänka mig att man skulle vilja ha hårdare.
Det där med 2-vägs och 3-vägs är en vanefråga. Har man inte pillrat mycket med dämpare förr skall man nog inte ge sig på att ändra högfartsinställningar. Det kan ge spännande egenskaper vid körning på vanlig väg där högfartsegenskaperna är ganska viktiga.

Kommer de färdigihopsatta från öhlins?
Annars brukar man beställa genom en firma t.ex. SDE eller KH motorsport så får de en byggsats som de slänger ihop innan du får de färdiga dämparna.

Edit: Såg att racingdämparna finns både som 2-vägs och 3-vägs..

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
triss skrev:
Supramannen skrev:
triss skrev:

Jag tycker att den var ganska lagom hård för att kunna köra på gatan också. Lite hårdare hade dock inte skadat men det är för stort kliv upp till racing-chassit. Men smaken är ju som sagt som baken.
Den går att köra snuskigt fort och kränger inte mycket med r-däck. Skulle man byta till slicks är det en annan sak. Då kan jag tänka mig att man skulle vilja ha hårdare.
Det där med 2-vägs och 3-vägs är en vanefråga. Har man inte pillrat mycket med dämpare förr skall man nog inte ge sig på att ändra högfartsinställningar. Det kan ge spännande egenskaper vid körning på vanlig väg där högfartsegenskaperna är ganska viktiga.

Kommer de färdigihopsatta från öhlins?
Annars brukar man beställa genom en firma t.ex. SDE eller KH motorsport så får de en byggsats som de slänger ihop innan du får de färdiga dämparna.

Edit: Såg att racingdämparna finns både som 2-vägs och 3-vägs..

Har ringt runt en del och dom flesta är eniga om att acing är för hårt på gatan men ett par racing med mjukar fjäder skulle kunna va en bra linje...Enligt KH så var shimsningen inte så stor i skllnaden var mest fjädern sammt att Öhlinanr har sett sånt brett spann så med mellan fjädra och racing skruvat åt det mjukare hållet borde man va rätt rätt

Slikks kommer jag aldrig åka, så ett par racing med mitt i mellan fjädrar verkar va receptet som det ser ut nu...Angånde inställningar så kommer dom med en bra rekomendation från Öhlins som man alltid kan gå tbx til

Racing finns bara i 3 väg enligt Öhlins, var har du hittat att dom finns i 2 vägs..?

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

I sammanghanget kostar ju inte fjädrarna särskilt mycket. Dom är ju inte omöjliga att byta ifall det råkar bli för hårt/mjukt..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Cédric skrev:
I sammanghanget kostar ju inte fjädrarna särskilt mycket. Dom är ju inte omöjliga att byta ifall det råkar bli för hårt/mjukt..

Korrekt men nu har jag fått specen på båda benen och det är mer än så som skiljer, är total längd, slag och sånt också....

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad är hårt vad är mjukt?

Vad är ett racechassi?

och skall man nu börja talla på fjädar och stötdämare så MÅSTE man även ta med krängrana.
Mao gäller att helhetsbilden klar för sig.

Citat:
tack för svaren men det var inte alls det jag sökte, prata med nån ger mig inget tyvärr då hårdhet och sånt är en smak sak

Jasså, i men värd är det att få maximalt grepp med maximal känsla.
Tyvärr går dessa två ej hand i hand utan blir en komromiss.
Vet man vad man håller på med går det att optimera rätt långt.

Citat:

, jag vill ha svar av nån teknisk som kunde räkna och gissa lite bättre en en vanlig kille

ok hur många i detta land KAN räkna på ett chassi statiskt och dynamiskt tror du????
Allså med däck, stötdämpare, fjädar, krängare mm mm mm.

och till sist så är det i de flästa fall inte fjädringen som gör att det känns HÅRT/stötigt utan stötdämaprna.

ps
Jag kan så mycket att jag vet att jag inte kan ett ski......

Här sen Jan 2003

Bättre bild än så har jag inte..

Men den är inte så låg att den inte går att köra på gata.

Den enda jag vet är att det är ett chassi plockat direkt från en GT3 Cup bil.

Här sen Feb 2003

Trådstartare
fuling skrev:
Vad är hårt vad är mjukt?

Vad är ett racechassi?

och skall man nu börja talla på fjädar och stötdämare så MÅSTE man även ta med krängrana.
Mao gäller att helhetsbilden klar för sig.

Citat:
tack för svaren men det var inte alls det jag sökte, prata med nån ger mig inget tyvärr då hårdhet och sånt är en smak sak

Jasså, i men värd är det att få maximalt grepp med maximal känsla.
Tyvärr går dessa två ej hand i hand utan blir en komromiss.
Vet man vad man håller på med går det att optimera rätt långt.

Citat:

, jag vill ha svar av nån teknisk som kunde räkna och gissa lite bättre en en vanlig kille

ok hur många i detta land KAN räkna på ett chassi statiskt och dynamiskt tror du????
Allså med däck, stötdämpare, fjädar, krängare mm mm mm.

och till sist så är det i de flästa fall inte fjädringen som gör att det känns HÅRT/stötigt utan stötdämaprna.

ps
Jag kan så mycket att jag vet att jag inte kan ett ski......

Hej

Jag hade hoppats på att du tittade in här du verkar va en av dom kunnigast på detta..Vad behöver du veta mer så man kan gissa bättre

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm jag behöver massor och vet inte ens om jag borde försöka.
Mäst pga att Porche brukar veta vad de håller på med.
Så vill man göra förändringar gäller det att veta hur grunden är tänkt.
Förmodligen ligger det en hel del säkerhets marginaler i chassit för att inte få en lömsk bil.
Börjar man talla så lär man minska på marginalerna.

Men för att börja resonenra vad mjuk/hårt är så
Vikt på åket=?
Viktfördeling=?
Fjädar fram och bak std=?
MR fram och bak=?
Typ av däck=?

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Triss

På Csen du körde satt det 100nm fram och 220nm bak vad tror du att gå upp 2 snäpp i fjäder runt om på den till 140n fram och 270nm bak..skulle det göra det som du saknade

triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Re: Triss

Supramannen skrev:
På Csen du körde satt det 100nm fram och 220nm bak vad tror du att gå upp 2 snäpp i fjäder runt om på den till 140n fram och 270nm bak..skulle det göra det som du saknade

Det skulle nog funka mycket bra thumbs up
Dock så är det ju inte säkert att man kan få någon rekomendation från öhlins om man börjar ändra sånt. Men deras rekomendationer brukar man få ändra ganska mycket ifrån för att få det optimalt, eftersom alla bilar är så olika.
På KH motorsports hemsida finns 2 varianter http://www.khmotorsport.se/shop/page368.htm

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re: Triss

triss skrev:
Supramannen skrev:

Det skulle nog funka mycket bra thumbs up
Dock så är det ju inte säkert att man kan få någon rekomendation från öhlins om man börjar ändra sånt. Men deras rekomendationer brukar man få ändra ganska mycket ifrån för att få det optimalt, eftersom alla bilar är så olika.
På KH motorsports hemsida finns 2 varianter http://www.khmotorsport.se/shop/page368.htm

Min fru jobbar på Öhlins så det löser sig..

Angånde derras rekomendations har jag hört att den funkar rätt bra, att du fick ändra mycket är kanske för att du köpet ett custom byggt set

Det du ser på KH sida är det 01an som inte är 2 vägs, jag har en 02a och där är det 3 vägs som gäller

Skruva banåkabil
Öhlinare på 996 Gt2?
1, 2   >>
3611 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande