Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Försäkring på banan
1332 besök totalt
Kees
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Försäkring på banan

Wondering if someone could confirm any experiences with Swedish insurance companies in case of damage while driving on a racetrack or airfield during an organized driving event (obviously not a race).

Especially of interest is if - aside from damage to the car - the insurance would cover damage to track property and surroundings (e.g. armco, buildings, lighting, fencing, etc).

(on a totally unrelated subject...could I interest any aviation enthousiasts in a secondhand landing light I recently 'purchased'? )

997 GT3
några BMW-Alpina
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Försäkring på banan

Kees skrev:
(on a totally unrelated subject...could I interest any aviation enthousiasts in a secondhand landing light I recently 'purchased'? )

Are you the dude that did the impossible and smashed a landing light that I heard of?
Damn, thats some pretty hefty shit in that case
Citera
Kees
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re: Försäkring på banan

Andrew Petrykowski skrev:

Are you the dude that did the impossible and smashed a landing light that I heard of? Damn, thats some pretty hefty shit in that case

Well - it's not impossible - just very difficult. Keep practicing.

(jag läser svenska förresten)

997 GT3
några BMW-Alpina
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Jag har hört (dock från pålitliga källor :-) ) att en i 200SX OGS tippade upp bilen på sidan med en buckla på dörren som följd. Försäkringsbolaget fick höra exakt vad som hänt och reparerade ändå skadorna på bilen. Tror att det var If, men inte säker.

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
fuling skrev:
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2390

Tack så mycket!

That answers the question about damages to the car - but not regarding the track furniture though.

997 GT3
några BMW-Alpina
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Med tanke på hur svårt det är att förstå försäkringsbolagens hållning när det gäller olika typer av banträffar så måste jag nog säga att det känns ännu svårare att veta vad de tycker om påkörda lampor på ett flygfält. Sorry...

Det enklaste är nog att ringa o fråga?

Brämhult
Här sen Jan 2003

Ringde nyss till Folksam och fick ett utlåtande från tre (3) jurister att det INTE gäller. De jämförde det hela med Ringen med stort R och jag sade då vänligt men bestämt att det inte alls gick att jämföra eftersom den är klassad som allmän väg. thumbs down
De ville i alla fall inte befatta sig med någon som helst bankörning (ej heller förarutveckling ). thumbs down thumbs down

Då satte jag mig och ringde till BMW original-försäkring (If tror jag va?) och där var saken en helt annan.
De ville (såklart) inte befatta sig med tävlingsbruk, inte heller träning för tävling, men de sa inget om tidtagning (ska nog inte hårddra det och testa dock). Om man skulle smälla med någon annan bil på banan (plåtkontakt) så klassade de det som tävlingsbruk eftersom man då körde för nära varandra och det uppfattades som tävlingsuppförande. Åkte man dock av under förarutveckling eller banträff så täckte försäkringen detta. thumbs up
Ett brev med underskriven offert med specificerat vad som gäller för banbruk är på väg hem till min brevlåda.

Bra BMW originalförsäkring! thumbs up

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag snackade med Trygg Hansa i veckan och det gjorde att jag INTE körde min egen bil på Gelleråsen idag utan nöjde mig med Chrysler Neon och en liten bonusresa i en TechArt Porsche Turbo.

Även om den nu skulle gälla är jag helt bergis att det skulle ta åratal att få ut pengarna.

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Min vän totalkvaddade sin Peugeot 206 GTI -02 på Knutstorp 11 maj.
Han får ut en ny nästa vecka. Men det var ingen tävling eller tidtagning.

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Stacken skrev:

var det pelle? vad hade han för försäkring?

Malmö
Här sen Feb 2003

Fyhr skrev:
Stacken skrev:

var det pelle? vad hade han för försäkring?

Det var Pelles bror. Försäkring som alla har på sina bilar thumbs up

Allmänt banåkaforum
Försäkring på banan
1332 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande