| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad har ARP bultar för hållfasthet?
|
3771 besök totalt |
|
Är inte säker på att jag förstår frågeformuleringen riktigt, men de ARP skruv/pinnskruv jag har är 12.9
|
||
|
12.9, Alloy Temp. Steel, 170,000 psi Tensile Strength
http://www.arp-bolts.com/Tech/T2_Met _________________ Johan H |
||
ARP har ett antal olika material som ligger mellan ca 1200 och 1900 MPa i brottgräns. Vissa material är också lämpliga för applikationer där de utsätts för höga temperaturer och/eller korrosion. |
||
|
Re:
nope.. dem har inte alla samma hållfasthet.. dessutom anger inte ARP hållfastheten i kvalitéer tex 12.9.. utan med riktiga siffror för sträckgräns och brottgräns som nämnts.. Att man ger dem kvalités beteckningar är något som folk har kommit på, inte ARP själva.. _________________ V a n d a d.B a n i a n O=O===ll=ll===O=O |
||
|
Hmm 12.9 ÄR brottgräns och flytgräns.
12 står för Rm=1200N/mm 9 är 90% av Rm, allså 1080N/mm Nu är inte 1080 flytgränsen utan reststöjningsgränsen om jag mins rätt för skruv med högre hållfasthet. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
ja det är jag medveten om, men ARP anger ändå inte hållfastheten på dem sätten..
mao är det INTE fel att ange dem i tex 12.9 kvalité, med det är inte riktigt rätt heller..dem har en massa olika alternativ på bultar så de kan bli lite konstigt ifall man inte har riktigt koll... enklast blir de om man anger tex sträck o brottgräns för de valda bulten direkt.. tycker jag iaf.. mvh _________________ V a n d a d.B a n i a n O=O===ll=ll===O=O |
||
|
fuling:
"Nu är inte 1080 flytgränsen utan reststöjningsgränsen om jag mins rätt för skruv med högre hållfasthet." Är det samma som Sigma 0.3 ? (0,3 % flytning eller permanent töjning, beroende på hur man vill se det) _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Dom ARP bultar som sitter original i mina vevstakar står det ARP 12.9 på. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
8.8, 10.9 och 12.9 är inga koder.
Det är helt enkelt värden för sträck och brottgränserna. En 12.9 bult har 1200N/mm2 (kvadrat) i brottgräns (Rm) samt 1200*,9= 1080n/mm2 i sträckgräns (Rel). _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad har ARP bultar för hållfasthet?
|
3771 besök totalt |