| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Michelin S9B Slicks = Däckstryck??? PÅ Golf Mk2
|
2855 besök totalt |
|
Michelin S9B Slicks = Däckstryck??? PÅ Golf Mk2
Har sökt en hel del, men hittar dåligt med info om detta.. Åker i en skapligt standard Golf Mk2 med 14" Slicks, Alltså ca 1100kg... Har prövat lite olika tryck i dom men har inte riktigt kännt att jag hamnat rätt.... Kan man behöva ändra hjulinställningarna oxå när man byter från Gatdäck till slicksen??? och om någon har några bra värden på hjulinställningar eller andra tips om hur jag får bättre väghållning på gammel golfen. så e jag oxå tacksam
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
|
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Vad kan vara lagom Camber då? Har tänkt att köra med 2.8 grader, eller behövs d ännu mer??? _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
|
Beror helt på hur mkt bilen kränger.
Slicks brukar ju gilla upp emot 5grader på en stenhård bil. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Bilen är något lättad och skuttar omkring på andra dämpare å fjädrar. Funderar på annan/hårdare krängningshämmare FRAM oxå, kan d vara något? Ingen annan som har något å säga om Lufttryck?? Har noterat 1.7bar Varmt... Tror jag hade över 2bar och bara 1grad camber sist så inte undra på att den understyrde;) Men d e ju trevligt att kunna lära sig saker även under vinter vilan
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Vet ej hur hårda dom är!! "vanliga" sänkta fjädrar... Kommer nog att bli justerbara "hårdhet" Koni dämpare på oxå. Detta e ju budget bygge så d får ju hellst inte kosta något alls
Har läst att en del har hårda hämmare fram å inga alls bak på golfar....? Men får väl försöka att fixa alla bussningar å ställa framvagnen på 2.8 grader camber och prova 1.7 bar i mina däck. E ju en start iallafall _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
|
GolfII har det ju harvats omkring en hel del med på banorna (Fyndbörsen Cup tex) så det borde finnas massor av empirisk data för setup (med slicks kan du även gå lite extremare ändå).
Men GolfIIorna kanske var innan det spårade ur med chassimoddarna (dvs innan Öhlins blev "standard") Nära standard chassie och slicks tror jag blir svårt att optimera. 1. Stora sidokrafter ger stor krängning. 2. Fixa krängstyvheten gör du lämpligast med stenhårda fjädrar (du vill förmodligen inte ha krängare fram) och dämpare till det. => Vips är vi inne på en snabb framkrafsare som ger blod i urinen när du kör över målade streck på vägen (om du nu har ambitionenen att transportera bilen för egen maskin mellan banorna). 4-5 negativa grader är ju inte ovanligt med MCpärson och slicks, då med fjädrar som är rejält hårda (STCC som ex). Med mjukare fjädrar och kanske omvänd camberkompensation skulle jag inte bli förvånad om det krävs -10 grader för att få jämn temp vid körning i konstant cirkel (om vi koncentrerar oss på statisk kurvtagning). |
||||
|
Har sökt en hel del runt Fyndbörsen oxå, men d e svårt att få ur teamen något vettigt "hemligt"...
Kanske inte e bättre med slicks än vanliga däck på en såpass org bil??? Som sagt blir d till att prova sig fram nästa år.. Kan säga att den kommer nog mest gå på Anderstorp. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
|
Jag tror nog det blir betydligt bättre än vanliga däck. Däremot kanske det blir svårt att få ut max fäste ur däcken. Men det kanske inte är helt nödvändigt heller..
Ta bort krängaren bak på en fwd, nu blev jag förvrirad ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Det finns ingen enkel "sanning", 1,7-1,8 bar varmt är nog en bra utgångsrekomendation men sedan måste du kolla vad du får för temp på däcken samt slitage och hur ytan på gummit ser ut. Normal arbetstemperatur för slicks brukar vara kring 80°C och den ska helst vara jämn över däcksytan så hela däcket arbetar. Slitaget ska också vara jämt över ytan, på däcksidan ska det finnas en slitagekant som man helst ska gå ner till på yttersidan och går man förbi den så har du antingen för lågt lufttryck, för lite camber eller så kränger bilen för mycket. Ett enkelt knep för att se att man ligger nära i temp är att gummit är lite lätt krusat över hela däcksbredden. Sedan får du laborera med tryck och hjulvinklar tills det stämmer på din bil. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Ingen mer som har något nyttigt att tillföra?? Ska köra nu på ons
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
|
Re:
När jag körde slicks så mailade jag dunlop för att ta reda på vad som gällde för just min typ av slicks/dimention och gummiblanding för en bil med mina kriterier. Tog någon vecka att få tillbaka svar från england, men svar fick jag. Maila/ring Michelins motorsportavdelning? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Däck för banåka
Michelin S9B Slicks = Däckstryck??? PÅ Golf Mk2
|
2855 besök totalt |
