Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Över/understyrd
702 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Över/understyrd

Vad gör med bilar som först understyrd och sedan överstyr????

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Spontant:

Reducering av understyrning vid turn in: Hårdare kompression på dämparna fram, Hårdare fjädrar fram.

Reducering av överstyrning vid exit: Mindre returdämpning bak, mjukare fjäder bak, mjukare krängare bak.

Sedan finns givetvis saker som lufttryck - men jag antog att du menade fjäderkomponenter / hjulupphängningarna...

OBServera dock att när du justerar framaxeln så påverkas givetvis bakaxeln. Dvs det finns inte ett svar för problemet, utan det är en kombination av faktorer som samverkar

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Över/understyrd

fuling skrev:
Vad gör med bilar som först understyrd och sedan överstyr????

Är det Saaben?
Som du skriver får jag känslan att du kommer in i kurvan i hög fart, och bilen svarar inte riktigt på instyrning utan vill glida över framhjulet lite grand för att ganska snabbt bli överstyrd. Innan apex.

Det här med turn-in, är en knepig historia rent förklaringsmässigt. Det finns kännedom om hur man skall ställa in bilen, men varför bilen reagerar som den gör diskuteras. I sista Racecar engineering tas det upp som ett temperaturproblem i gummit. Det handlar om att justeringen kontrasterar mot friktionsförändring vs viktförskjutningen.
Nu har jag ett kompletterande förslag på förklaring som jag skrivit till författaren av artikeln om. Vi får väl se vad det utmynar i.

Bamsefars förslag var en inställning som kurerar överstyrning senare, på väg ur kurvan. Men det var kanske så det var...

Vidare, vilka justermöjligheter har du på dina dämpare?

Det här är ju egenterligen ett ganska vanligt sätt på en frågeställning.
Då skulle det vara bra med uppgifter som en inställningslista Med krägnings distribution mm..
Det är en av de få saker jag har kvar att skriva. Så man ser bilens grundbalans.

Göran Malmberg.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Japp det är saaben.
Dämparna är justerbara men om jag fattat rätt dåde på retur och kompretion sammtidigt.

Steg 1 som jag ser det är att försöka ta reda på vad som händer.
Understyring tolkar jag som förmycket grepp bak kontra fram, allså bilen har fått hårdare bakfjädrar för att flytta vikten till de hjulpar som har mäst grepp.
Jag har även vridit upp(hårdare) bakdämparna något.
Men om fenomenet tvärsläpp bak är kvar är jag inte säker på pga att jag är vill ha motorn inkörd och bestyckad ordentligt först innan blien plågas på allvar.

Över/understyrd
702 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande