| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur påverkas bilen med olika fjäder hårdheter fram / bak?
|
786 besök totalt |
|
hur påverkas bilen med olika fjäder hårdheter fram / bak? alltså ett clubsport kitt till min bmw E36a har 130N fjädrar fram och 120N bak ett race kitt har 180N fram och 240N bak en annan E36a jag vet om har valt fjädrar har 120fram och 150bak och tycker det fungerar bra så jag tror jag bestämt mig för att ha 120 fram och 150 bak då deras bil verkar fungera bra på banan med lagom breda Rdäck varför har H&R valt att i sitt clubsport kitt ha en mjukare fjäder bak än fram? efter som utväxlingen bak skiljer mot fram så är den desutom ännu mjukare. (fjädern sitter en bit in på bärarmen) men i sitt race kit har dom en hårdare fjäder bak? hur påverkas bilen av att få en hårdare lr mjukare fjäder fram / bak? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
|
Det har ju lite med resten av balansen att göra också (samt personliga preferenser).
Miatorna körs ju med allt från 70/70 till 100/50 med framgång (lite högre MR bak än fram så oftast kör man mjukare där). Oftast kompenseras ändlägena av setups med krängare och dämpare till en fungerande balans. Men vad som är effektivast för varje enskild förare är ju olika. om du testat en bil med 120/150 och tyckt om balansen så är det väl inte mycket att fundera på. Fjädrar är ju det efter krängare som är billigast att byta. Bara att du fixar dämpare som är lite ställbara så går det ju att leta sig fram med andra fjädrar senare. Rent übergenerellt så ger hårdare sättning förskjutning av greppet till den andra axeln (stämmer lite grovt på fjädrar, krängare och dämpare). Hårdare fram -> mera understyrt, hårdare bak -> mera överstyrt. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
786 besök totalt |