| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ser min bur bra ut?
|
7461 besök totalt |
|
Det är så otroligt mycket som står där att det är svårt att återge på ett bra sätt. Dessutom är saker och ting inte beskrivande för en dragracingbur utan för en rally/racingbur för tävlingsbil. Det är alltså ganska lätt att "gå vilse" om man jämför reglementena.
När det gäller skarvning är det fantastiskt nog samma regler för bultade förband, M8-bultar och skarvrör av samma kvalitet som rören man skarvar. Plattorna genom golvet ska bultas med M10 enligt DR-reglementet men för rally/racing räcker M8. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
oj, det där med att försträrkningsplattorna måste vara 120cm2 har jag missat. Tror inte att alla mina är så stora, iallafall inte dom som är till dom 2 smårören som går från burens nedre del och ner till en balk där bak.
Eller är det bara huvudbågen som måste ha så stor förstärkningsplatta? Jag har iallafall flyttat bakstöttorna nu och även börjat helsvetsa en hel del.
_________________ /David Johansson |
||||
|
om jag fortsätter att tjata om DR-reglementet så ska huvudbågen stå på plattor 150x150x3 mm, motsvarande platta under golvet och bultat med 4 st M10. För övriga plattor finns inga mått angivna men Rally/racing kanske är tydligare där också...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Vad menas egentligen med orginalram? För det står ju att det bara är bilar utan orginalram som behöver ha dessa 15*15cm stora plattor. Annars ska buren svetsas i ramen. _________________ /David Johansson |
||||
Bilar med separat ram(dvs där man kan köra bilen utan kaross) typ gammal pickup, rod m.fl. är en s.k originalram. I ditt fall gäller självbärande kaross och du måste ha dom specificerade förstärkningsplattorna. EDIT: J***a Jonas. Ligger du inte i sängen fortfarande
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Som någon skrev tidigare är det svårt att förklara alla detaljer. Det finns
en hel del bilder i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_7.p ska bygga efter rally/racing-reglementet. Balken kan du "boxa" in med en förstärkningsplatta eller göra en trappstegsform som omfattar både balk och golv. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Jag kanske har varit lite otydlig men jag bygger alltså enligt dragracingreglementet. Vad menar du med boxa? _________________ /David Johansson |
||||
|
Jag har för mig att om man sätter rören där det är en bärande balk så behöver man inte ha förstärkningsplatta.
tycker det ser bra ut nu när du flytta bakåtsträvan. Bygger själv en båge i en rallycross240 fan va tråkiga toyotastagen är
|
||||
|
Du får svetsa in en hylsa genom balken som du drar bultarna igenom, inte svårare än så...det är i alla fall en möjlig lösning.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Justeja, dom där hylsorna ja.
Men 13mm är väll det största som finns enkelt att få tag på i borrväg så om jag då kör på en 13mm hyllsa med 10mm innerdiameter blir det bra då? Vart får man tag på de, järnaffärn kanske? _________________ /David Johansson |
||||
|
Det funkar bra det. Enklaste sättet att ordna hylsan är ju att köpa några stumpar rör, helst sömlösa rör så slipper man borra ur dem.
||||
|
Någon som har någon smart idé på hur jag ska lösa det med förstärkningsplattan här?
Eller är det så att det inte behövs någon förstärkningsplatta ifall den sitter i en balk? www.webe3.net/munken2/projektcaprin/ edit: Lättast är kanske att bara lägga dit en plan 15*15cm platta och sen bygga ner väggar mot golvet, blir det stadigt nog? _________________ /David Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ser min bur bra ut?
|
7461 besök totalt |