Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (4590 totalt) |
Fjäderkonstant på en progressiv fjäder?
Kan man räkna fram fjäderkonstanten på en progressiv fjäder eller måste man ta till vågen och måttstocken? Har en Bilstein PSS9 sats till racingbilen men fjädrarna till den känns lite för mjuka för att dom ska klara långnabben i vinter. Tycker dock om balansen i bilen så jag skulle vilja behålla förhållandet mellan fram och bak. I papprena har fjädrarna följande mått. Fram Ytterdiameter: 132mm (uppe) - 86mm (nere) Tråddiameter: 12,25mm Fjädervarv: 5,85 Längd: 204mm Bak Ytterdiameter: 140mm (den är tjockast på mitten men det står inga andra mått, den passar dock på en 60mm tallrik nere) Tråddiameter: 14,5mm Fjädervarv: 6,65 Längd: 178mm _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Man kan räkna ut den genom att; i den fiktiva världen, dela fjädern i flera delar, anse att varje del är linjär, addera fjäderkonstanterna för de ingående delarna.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Ja fast addera..? om du har ett varv med 1000 i konstant och lägger till ett varv till med 1000 i konstant har du en tvåvarvs fjäder med 500 i konstant. _________________ Arne Lindgren |
||||
Det du just gjort; 'kallar jag för att addera. Vad kallar du det? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Konstant för konisk fjäder
k=16*G*Iv/(PI*(D1+D2)*(D1^2+D2^2)*n G=skjuvmodul Iv=vridtröghetsmoment, PI*d^4/32 för runt tvärsnitt d=tråddiameter D1=fjäderdiameteri i den tunna änden räknad i centrum på tråden. D2=fjäderdiameteri i den grova änden räknad i centrum på tråden. n=antalet verksamma varv. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Inte för att jag tvivlar på fulings kunskaper...
![]() Pröva annars att maila Bilsteins kundtjänst i Tyskland. De har hitills svarat på alla mina frågor om mina Bilstein (eg. Eibach) fjädrar. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||
Trycker jag låter förträffligt ![]() Iof skall jag göra ett försök att räkna också. Alltid kul att få se om det stämmer eller ej . _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tror inte dom är sådär jätte proggresiva när dom sitter på bilen. Mina grupp-n fjädrar ser liknande ut och där bottnar dom översta varven så fort man sänker ner bilen. Mao räkna bort dom 3 översta varven på fjädrarna och låtsas att dom inte finns. Sen är det bara att upskatta resterande verksamma varv. Du behöver ju inte få 100% exakta värden. Bara du räknar lika på båda så får du ju fram balansen. Sen är det bara att öka värderna med 100%.
![]() När jag köpte mina PSS9 fick jag med ett TÜV certifikat där det stod hårdheten på fjädrarna. |
||||
Här åvan är det svaret för den vänsta fjädern. n kan vara lite lurigt. Jag får nt(totalt antal lindingsvarv) till 5,75 Sen får du mäta D1, D2 och d Den högra är lurigare pga det som Samuel säger, en del av varven bottar när bilen står på fjädern. Bara minska n med de varv som ligger ihopp. 1-1,5 varv på denna fjäder är också progresiv, bara räkna ut det varvets fjäderkonstant och lägga till övriga. 1/k=1/k1+1/k2 då varven ligger i serie. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ser det inte ut som att de nedersta varvet på den vänstra fjädern är bottnat när bilen står på hjulen, det ligger ju väldigt nära och har dessutom färgen bortnött? Då blir det bara 4,75 varv. Sedan bör man vet hur övre fjädertallriken ser ut då den kan ta bort en del av första (översta) varvet. Det verkar som att de tre översta varven är cylindriska och kan då räknas ut med den normala formeln för skruvfjädrar. De undre varven verkar ganska "rakt" koniska och då borde ovanstående formel fungera. Man delar alltså fjädern i två delar som sedan summeras (inverserna av konstanterna). Vid en viss nedfjädring kommer nog de tre översta varven att bottna och kvar blir då bara den koniska delen. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (4590 totalt) |