Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjäderkonstant på en progressiv fjäder?
2 besök senaste veckan (4590 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Fjäderkonstant på en progressiv fjäder?

Kan man räkna fram fjäderkonstanten på en progressiv fjäder eller måste man ta till vågen och måttstocken?

Har en Bilstein PSS9 sats till racingbilen men fjädrarna till den känns lite för mjuka för att dom ska klara långnabben i vinter. Tycker dock om balansen i bilen så jag skulle vilja behålla förhållandet mellan fram och bak.

I papprena har fjädrarna följande mått.

Fram
Ytterdiameter: 132mm (uppe) - 86mm (nere)
Tråddiameter: 12,25mm
Fjädervarv: 5,85
Längd: 204mm

Bak
Ytterdiameter: 140mm (den är tjockast på mitten men det står inga andra mått, den passar dock på en 60mm tallrik nere)
Tråddiameter: 14,5mm
Fjädervarv: 6,65
Längd: 178mm

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Fota skiten, jag har lättare att fatta vad du gafflar om då.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Man kan räkna ut den genom att; i den fiktiva världen, dela fjädern i flera delar, anse att varje del är linjär, addera fjäderkonstanterna för de ingående delarna.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



ice skrev:
Man kan räkna ut den genom att; i den fiktiva världen, dela fjädern i flera delar, anse att varje del är linjär, addera fjäderkonstanterna för de ingående delarna.

Ja fast addera..? om du har ett varv med 1000 i konstant och lägger till ett varv till med 1000 i konstant har du en tvåvarvs fjäder med 500 i konstant.

_________________
Arne Lindgren
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Arne Lindgren skrev:
ice skrev:
Man kan räkna ut den genom att; i den fiktiva världen, dela fjädern i flera delar, anse att varje del är linjär, addera fjäderkonstanterna för de ingående delarna.

Ja fast addera..? om du har ett varv med 1000 i konstant och lägger till ett varv till med 1000 i konstant har du en tvåvarvs fjäder med 500 i konstant.

Det du just gjort; 'kallar jag för att addera. Vad kallar du det?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Man kan väl säga att man seriekopplar dom.

Additionen är väl på inversen av delarna, sen får man invertera igen. 1/Ktot = 1/K1 + 1/K2 + 1/K...

_________________
Pär Hylander
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Konstant för konisk fjäder

k=16*G*Iv/(PI*(D1+D2)*(D1^2+D2^2)*n

G=skjuvmodul
Iv=vridtröghetsmoment, PI*d^4/32 för runt tvärsnitt
d=tråddiameter
D1=fjäderdiameteri i den tunna änden räknad i centrum på tråden.
D2=fjäderdiameteri i den grova änden räknad i centrum på tråden.
n=antalet verksamma varv.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Gläm inte vad som händer om något/några varv bottnar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187


Trådstartare
Har först nu haft möjlighet att fota dom. Framfjädern till vänster.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm nu fick jag något att bita i
Jag återkommer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 391



Inte för att jag tvivlar på fulings kunskaper...

Pröva annars att maila Bilsteins kundtjänst i Tyskland.
De har hitills svarat på alla mina frågor om mina Bilstein (eg. Eibach) fjädrar.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Pröva annars att maila Bilsteins kundtjänst i Tyskland.
De har hitills svarat på alla mina frågor om mina Bilstein (eg. Eibach) fjädrar.


Trycker jag låter förträffligt thumbs up
Iof skall jag göra ett försök att räkna också.
Alltid kul att få se om det stämmer eller ej .

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Tror inte dom är sådär jätte proggresiva när dom sitter på bilen. Mina grupp-n fjädrar ser liknande ut och där bottnar dom översta varven så fort man sänker ner bilen. Mao räkna bort dom 3 översta varven på fjädrarna och låtsas att dom inte finns. Sen är det bara att upskatta resterande verksamma varv. Du behöver ju inte få 100% exakta värden. Bara du räknar lika på båda så får du ju fram balansen. Sen är det bara att öka värderna med 100%.

När jag köpte mina PSS9 fick jag med ett TÜV certifikat där det stod hårdheten på fjädrarna.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Tomas L skrev:
Konstant för konisk fjäder

k=16*G*Iv/(PI*(D1+D2)*(D1^2+D2^2)*n

G=skjuvmodul
Iv=vridtröghetsmoment, PI*d^4/32 för runt tvärsnitt
d=tråddiameter
D1=fjäderdiameteri i den tunna änden räknad i centrum på tråden.
D2=fjäderdiameteri i den grova änden räknad i centrum på tråden.
n=antalet verksamma varv.


Här åvan är det svaret för den vänsta fjädern.
n kan vara lite lurigt.
Jag får nt(totalt antal lindingsvarv) till 5,75
Sen får du mäta D1, D2 och d

Den högra är lurigare pga det som Samuel säger, en del av varven bottar när bilen står på fjädern.
Bara minska n med de varv som ligger ihopp.
1-1,5 varv på denna fjäder är också progresiv, bara räkna ut det varvets fjäderkonstant och lägga till övriga.
1/k=1/k1+1/k2 då varven ligger i serie.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



fuling skrev:
Tomas L skrev:
Konstant för konisk fjäder

k=16*G*Iv/(PI*(D1+D2)*(D1^2+D2^2)*n

G=skjuvmodul
Iv=vridtröghetsmoment, PI*d^4/32 för runt tvärsnitt
d=tråddiameter
D1=fjäderdiameteri i den tunna änden räknad i centrum på tråden.
D2=fjäderdiameteri i den grova änden räknad i centrum på tråden.
n=antalet verksamma varv.


Här åvan är det svaret för den vänsta fjädern.
n kan vara lite lurigt.
Jag får nt(totalt antal lindingsvarv) till 5,75
Sen får du mäta D1, D2 och d

Den högra är lurigare pga det som Samuel säger, en del av varven bottar när bilen står på fjädern.
Bara minska n med de varv som ligger ihopp.
1-1,5 varv på denna fjäder är också progresiv, bara räkna ut det varvets fjäderkonstant och lägga till övriga.
1/k=1/k1+1/k2 då varven ligger i serie.

Ser det inte ut som att de nedersta varvet på den vänstra fjädern är bottnat när bilen står på hjulen, det ligger ju väldigt nära och har dessutom färgen bortnött? Då blir det bara 4,75 varv. Sedan bör man vet hur övre fjädertallriken ser ut då den kan ta bort en del av första (översta) varvet.
Det verkar som att de tre översta varven är cylindriska och kan då räknas ut med den normala formeln för skruvfjädrar. De undre varven verkar ganska "rakt" koniska och då borde ovanstående formel fungera. Man delar alltså fjädern i två delar som sedan summeras (inverserna av konstanterna).
Vid en viss nedfjädring kommer nog de tre översta varven att bottna och kvar blir då bara den koniska delen.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Racetech
Fjäderkonstant på en progressiv fjäder?
2 besök senaste veckan (4590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande