| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Plastfråga
|
1767 besök totalt |
|
Plastfråga
Kan man gjuta av något som är tillverkat av thermoplast genom att tillverka en form i glasfiberarmed polyester utan att den ursprungliga thermoplastdelen blir skadad ? Alltså jag skulle vilja gjuta av mina Trofeoskärmbräddare till min racesud till ett uppsättning i polyester som jag senare kan modifiera enligt eget tycke. Räcker det att vaxa och täcka originalet med släppmedel. Jag är väldigt orolig för att skada originalet. Därför vill jag verkligen gardera mig så att inget går galet. _________________ Michael Gunnarson |
||||
|
Re: Plastfråga
Jag brukar täcka delar som ska gjutas av, med silvertejp. Blit lite ojämn yta...men skadar inte orginaldelen. Vill du ha en finate yta...så använder du Biltemas aluminiumtejp. Men det är ett jävla pill att få till. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
plast
Borde gå bra Jag gjorde formar på ordinalskärmarna till monkey biken Lägg inte på för tjockt på en gång bara då värmeutvecklingen kan skada termoplasten Jag brukar ha en grundlig omgång hårdvax som polerars av sen en omgång med typ sonax flytande hårdvax som appliceras flödigt och ej poleras av så den kommer ner i ev hålrum srickor _________________ Henrik Hansson |
||||
|
Re: Plastfråga
|
||||
|
Plastfolie
Plastfolie fungerar inte Kanske på en helt plan yta men annars så glider bara glafibern ihop med folien iväg och det blir mest skit av alltihopa. Don't ask................ >
En grundlig vaxning i flera omgångar har alltid funkat för mig om man är x-tra rädd om orginalet så använd PVA (formsläppmedel) oxå. om man nu ändå skall göra en form så är det väl lika bra att få färdiga produkter ur formen. Glöm inte att bygga på alla kanter på orginalet så att du får en fläns på formen Blir mkt lättare att gjuta saker i formen och slutproduktens kanter blir klart bättre. Smältlim brukar vara bra att limma på kanterna med så att det fäster "lagom" Henrik _________________ Henrik Hansson |
||||
|
Re: plast
En annan grej jag missade, läste slarvigt förut. Se upp med vilket vax du använde. Jag testade turtles gröna burkvax en gång, och det gick käpprätt åt... Det visade sig att det innehåller silikon och då bränner form och laminat ihop. Kollar man på burken så står det inget på undersidan om silikon, men om man lyfter på den påklistrade lappen med skandinaviska texter så syns det.. Jag har ett visst köpmotstånd mot turtles produkter sen dess _________________ Arne Lindgren |
||||
|
Ta en sväng förbi din närmaste plastfabrikör och handla upp dig en burk riktigt formvax, ett par snäpp dyrare men garanterad funktion och släpper himmelskt lätt... _________________ Karl Brag |
||||
|
Mmm, jag kör med Norpol just nu, och det är precis märkbart bättre än Simoniz. Antagligen för att Norpol har 4 omgångar vax och 24 timmars vila efter sista vaxningen i bruks (burks-)anvisningen, vilket jag inte visste när jag körde Simoniz.. Då hade jag fått reda på 3 omgångar och ingen väntetid efter sista. Men Simoniz har snyggare burk.
Inlägget ovan kändes viktigt eftersom det finns folk som rekommenderar bil-hårdvax (med viss rätt) och då finns det en risk att den som inte vet bränner sönder formen eller originalet med Turtle. Du vet, och jag vet (nu) men det vore synd om den som aldrig fick veta. När man ändå tipsar om sånt som är lätt att missa, och inte alltid stär i litteraturen. Tvätta bort släppmedlet ur formen innan du vaxar för nästa laminering. Och tvätta bort vax och släppmedel om du har tänkt att måla laminatet efteråt. _________________ Arne Lindgren |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Plastfråga
|
1767 besök totalt |