| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
CNC-frästa A-armar
|
7506 besök totalt |
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Jag har aluminiumbärarmar på min tävlingsbil....och kan inte se några nackdelar med det.
Mina är Corvette orginal....och är härdade. Så väljer du en bra ledering så blir det jättebra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Alu i bärarmar är inget ovanligt men kanske är CFCfrästa inte det vanligaste. Det brukar väl vara gjutna detaljer oftast?
Men som vanligt så behöver inte järnbaserade lösningar vara så värst mycket tyngre och kan ibland har bättre motståndskraft mot utmattning vid samma vikt. |
||||
|
nackdelen med frästa detaljer är väll på mikrostukturel nivå och hur kornen har vuxit till och deformerats, utan att ha någon djupare kunskap skulle jag säga att gjutna eller smidda detaljer skulle vara mer lämpliga (men det är som sagt utan djupare kunskaper och efter ett par öl)
_________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
|
Tänk hur tjock och hur stor en bärarm är, yttermåtten alltså. Försök att rymma det i ett aluminiumblock. Det blir STORT, TUNGT och JÄÄÄVLIGT dyrt. räkna 100:-/kg för alu så blir du inte skräckslagen när du får fakturan.
Hållfasthetsmässigt har jag inget att säga utan vill bara påpeka kostnaden vad gäller ställkostnad, maskintid och materialåtgång. Jag tror inte det är en bra lösning helt enkelt. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Öhhvanudå!? Skulle en gjuten detalj ha bättre hållfvärden är material i plåtform? Känns helt främmande för mig. _________________ Pär Hylander |
||||
Man får ju nesta det lite smart så att det inte blir så mkt spill, bärarmar är ju tacksamma att nesta då dom är triangulära till formen. Alu har ju gått upp i pris som attan senaste åren, men 100 kr/kg?... har man inte fått till en sällsynt dålig upphandling då? Senast jag köpte så var det lite drygt 40 kr/kg för 7075-t651 (högspecat alltså) vi fick betala har jag för mig (+ moms iofs). Sen vill det ju till att inte behöva betala för maskintid och cam-beredning etc, får då springer verkligen pengarna iväg.... Men, svetsade armar från hyggligt bra rörformigt material i stålbaserad legering blir nog extremt mkt mer prisvärt tror jag! Edit: det blev lite svengelska där "nesta" betyder ungefär hur man placerar ut detaljerna på"plåten (för att minimera spillet) _________________ Pär Hylander |
||||
Det är den nya trenden på Resa.nu. Tyck mycket om allt....utan att ha på fötterna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om man tänker sig en A-arm som är runt 500mm lång och med en bas på något liknande så blir alublocket som kommer ifråga stort, som maniac säger. En billet fräst profil blir av nöden öppen, där kanske ett rör skulle ha bättre egenskaper, vilket hönger på hur coilover sitter infäst osv. En övre A-arm är på de flesta vanliga bilar rätt kort och utsatt för mindre belastningar, och i Corvettens aluminiumfall förmodligen vettig masstillverkningsmässigt. Den borde väl vara smidd vad jag förstår och även rätt så smidig vad jag kommer ihåg. Tittar man på t,ex Gt-40 kitt tillverkare så finns det en del billetgrejer, men de är ganska klumpiga och ser väl inte alltför upplyftande ut. Det hänger ju mycket på den som talar om för cnc maskinen vad den skall göra, och i många fall passar inte tillverkningsmetoden över huvud taget, t,ex F-1 eller prototyp bilar. Jag tror säkert att Butterfly`s Corvette armar fungerar lysande, och kan även tänka mig att en ren billetfräsning kan ha sin plats i många fall men jag är inte någon större anhängare av metoden när det blir fåga om mer extrema konstruktioner. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
allt beror som vanligt på hur plåten är framstäld, varmvalsad, kallvalsad osv osv.. Men rent mikrostrukturelt så kommer du skära av den inre strukturen vilket i vissa fall kan vara mindre attraktivt. Med gjutna detaljer (gjutet till nästan färdig form) får du en bättre följsamhet. Med smidda detaljer är ju detta ännu tydligare och man undviker i en del fall att arbeta med skärande bearbetning just för att inte störa den inre mikrostrukturen.. Rent generrellt är precis som du säger plåt att föredra framför gjutet. _________________ /Erik Arndt (fd Norberg) |
||||
Beror på vad man har för preferenser vad som är dyrt. I trakten 500:- till en tusing i materialkostnad för en bärarm. Tror inte frågeställaren frågar efter hur mycket det kostar pelle tuta att tillverka en bärarm fräst ur ett stycke alu utan om en bärmarm fräst ur ett stycke alu är ok att använda. Att den håller (beror givetvis på konstruktion) och om den är vikteffektiv kanske. Jag har tillgång till nc-fräs och ställkostnad, programframställning faller helt bort då jag gör det själv som hobby. För en privat grej så blir det inte farligt med maskintid heller. Material behövs ju dock. Beroende på utseende på bärarm etc kan man nog klara sig med 3 timmar maskintid för 2 bärarmar. Med normal verkstadstaxa plus moms skulle det bli runt 2500:- Dessa siffror mot att någon ska göra jigg och sedan svetsa bärarmar så skiljer sig priserna kanske inte så mycket längre. Har man sedan en 'unik' Ultima och vill ha lite bling i allting så
_________________ Roland Johansson |
||||
Vanligen går det att få till en billet fräst komponent bättre än en som är gjuten eller smidd, men detta är lite beroende på materialval. Ska man gjuta eller smida så är man alltid materialbegränsad, gjutbarhet eller smidbarhet måste man då alltid räkna med. Vidare är man också begränsad av utformningen på gjutformen eller de verktyg som används till ett sänksmide. Utgår man från att komponenten ska bearbetas fram direkt vid konstruktion och materialval så har man i slutet ofta en fördel i och med man kan välja ett lite starkare material vilket kanske inte lämpar sig för de andra tillverkningsmetoderna. Det gäller dock att välja ett bra material, inte bara legering utan också ett lämpligt tillstånd/tillverkningsmetod. Exempelvis kolvar till F1 motorer tillverkas genom att man bearbetar ett smitt kolvämne, alla ytor på kolven bearbetas då smide inte skulle kunna ta fram de former man önskar. Vidare så kan även vissa legeringar som används vara svåra att smida i en form som är mycket nära den slutgiltiga. Man använder också kulpeening på ställen man vet är utsatt för höga spänningskoncentrationer. En liknande lösning används för tillverkning av vissa centrifugalkompressorhjul, dessa är vanligen av en sådan typ avsedda för applikationer med höga tryckförhållanden eller där de är väldigt utsatta för utmattning. Dessa är hållfasthetsmässigt och utmattningsmässigt överlägsna gjutna hjul. Den nackdel som finns med framtagning av komponenter på detta sätt är främst den högre kostnaden. Dels maskintid men mycket beroende på materialkostnader. Volvo 240 Grupp A är en av de banbilar som använt CNC bearbetade bärarmar.
|
||||
|
kostnaderna för tillverkning är kensons minsta problem,då han har iaf minst 2 vänner som jobbar med sådant.
kommer man med en 3d fil så går det ganska fort att göra 2 bärarmar, men man får räkna med 4h@800kr+moms/h+material (ca 50-80kr/kg) om man ska ha det ordentligt gjort. tiden drar iväg med cam-beredning,verktygsriggning,mm. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||
|
Kan kanske vara värt att poängtera att A-armarna på ultiman väl är ganska korta.
Men vad är skälet till att tillverka nya från början, ska geometrin göras om eller det är bara för att spara in något på ofjädrad vikt? Det finns ju ganska många andra metoder att tillverka A-armar. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Att fräsa dem kan ju vara enklare om man inte har tillgång till tillräckligt noggrann svetsare. |
||||
om det nu är aluminium som avses så nog en hel del, för att inte säga alla, av dom bästa legeringarna icke svetsbara, eller ivf inte svetsbara utan försämra hållfvärdena. _________________ Pär Hylander |
||||
|
När det gäller länkarmar mm så är styvheten det som styr.
Allså är man än en bråkdel av typ flytgräns eller dylikt har man problem med att det flexar för mycket. Ppa att elasisitestsmodulen för Al är ca ca 1/3 av stål och densiteten stål/Al är ca 3 så går det ca ca på ett ut. Själv så fördrar jag stål pga att jag kan göra det mästa själv, svetsa, kapa, borra. Så mycket är vad man kan göra själv, eller vad andra i ens omgivning kan göra själv, vad man väljer för tillverkningsmetod. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
CNC-frästa A-armar
|
7506 besök totalt |