| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning Opel Astra G
|
1499 besök totalt |
|
Väghållning Opel Astra G
Hej alla galningar/entusiaster
Nu är det så att jag vill ha lite väghållning i min bil, och jag har inte rätta kunskaperna om vad det är värt att lägga ner tid och framförallt pengar på. Bilen är en Opel Astra G Sport Caravan 2.0i 16V från 1999. Tjänstevikten ligger på 1270kg enligt regbevis. Viktfördelningen vet jag inte tyvärr. Jag använder bilen som bruksbil men jag ska köra konbana och förhoppningsvis lite bana nästa år. Har sökt och läst här på rejsa i många långa timmar men inte blivit klokare. Vad ska/kan jag göra för att styva upp kärran i svängarna, motorn med sina 136hk räcker till sålänge. Är det värt med så kallade väghållningssatser exempelvis gula koni med "sänkfjädrar"? mvh Tomas Jonsson _________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||||
|
Välkommen!
Presentera bilen i en banåkabilstråd till att börja med. Du ska nog försöka söka lite mer på äldre trådar. Ämnet är enormt avhandlat och det i stort sett allt finns i generalla drag förklarat och beskrivet. Ord som tex "fjäderkonstant" och "sänksats" bör ge dig mer info. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Har du inte Eibachfjädrar på den i standardskick? Jag har för mig att den 3 dörrars Astra G 2,0 Sport jag hade var utrustad med det och att det var original. Alternativt ingick det i "Stockholm sport edition"-paketet som dåvarande ANA utrustade ett antal bilar med (bla en tveksamt färgsatt överdragsskinnklädsel)
Jag tycker i vart fall att den var trevlig att åka konbana med, ännu hårdare fjädrar hade givetvis varit välkommet men bilen hade bra balans och följsamhet. Jag vill absolut rekommendera att du skaffar bra bromsbelägg, byter till fräsch bromsvätska ser till att du har däck av god kvalitét (gärna gatslitna till 2-3 mm mönsterdjup) och sedan åker på så mycket träffar och körningar du kan för att efterhand komma underfund med vad du vill förbättra eller byta ut. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
|
hej hej !!
jag kör med sänksats & "sportdämpare" (lite hårdare än org iallafall..) hårdare klossar fram & slitzade skivor på träffarna slänger jag på R-däcken med
har iofs även bultat i 6-punksbälte
annars fick man kämpa med att hålla sig i stolen lika mycket som att hålla sig på banan
funkara kalas som "klubbräser" _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
Haha, vet inte hur Coupéns stolar är, men är dom som de övriga sportstolarna är dom inte sådär överdrivet "kroppskramande"
Har du upplevt något behov av värre klossar bak? _________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||||
Tro mig, jag har sökt. Men vet man inte helt hundra på vad man ska söka på så blir det att man sitter och läser och läser, timmarna går
Så för att spara lite tid så tänkte jag att man kan lika gärna fråga Så, nu har jag lagt in min bil också, ursäkta att det tog sin lilla tid men
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33152 _________________ ____________ Tomas Jonsson BMW M3 3.0 -95 |
||||||
Visst stolarna är ju skålade, men allt är ju relativt när man svänger...
har en "clubsportsats" runt om, med högre kolhalt i skivorna runt om, mer metall i klossarna fram (tror jag det var...) beläggen bak som följer med är "std", brukar vara så vad jag har förstått.... kan ju säga att jag inte lyckats få bromsarna att fade:a på sturup, kinnekulle, superstage eller konbaneträffar. (med r-däck) men med org bromsar på knutan( med std däck) i våras tog det inte såå många varv innan pellen gick i botten och åskådare bekräftade att skivorna var röda
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning Opel Astra G
|
1499 besök totalt |