| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
260mm bromsskiva med 13" fälg, går det?
|
1177 besök totalt |
|
Jag har kikar runt som en tok för att försöka finna svaret om det finns någon som lyckats hitta ok som tillsammans med en 260x22mm skiva får plats i en 13" fälg. Min tanke är att kombinera ett alfa 75 brembo ok med en BMW 323 skiva. När jag mäter innerradien i fälgen är det 157mm. Tyvärr är jag lite för snål att gå och köpa bromsok och skiva bara för att testa. Finns det någon vänlig alfa 75 ägare som kan mäta vad det är för radie från centrumbult till oket yttre kant? / Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
Jag har inget självklart svar på din fråga men...,
På min bmw02 har jag e21 323-skiva (256mm) och volvo girling-ok. Det funkar med mina 13x5,5" fälgar, men inte med smalare. Vad jag vill säga är att med rätt ET kan du nog få det att fungera. Lycka till _________________ /Anders C |
||
|
Ahaa, tack för info! Låter ju intressant, då är det ju inte helt omöjligt. Är girling oken flytande?
din skiva är ju bara 2mm mindre i radie än den jag kikar på. Mina nuvarande fälgar är 13x6". Frågan är nu bara hur mycket alfaoket sticker ut utanför skivpereferin!! _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
Volvos Girlingok sitter på 240 och är 4 kolvs ickeglidande. Har likadana på Rekorden med 262 mm Honda skiva. Har inte testat med några 13" fälgar, men 14" går på utan problem.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Jag har 260mm skiva med Wilwood Dynalite ok innanför mina Compomotive CRX som är 7x13. Det är inte gott om plats, men det går.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re: 260mm bromsskiva med 13" fälg, går det?
Det som avgör är om du har stor offset på skivan eller spacers. Fälgar är normalt en midja där 'ekrar' träffar fälgbanorna, kan du hålla oket utanför detta område kan du köra med tokstora skivor mot gängse standard. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re: 260mm bromsskiva med 13" fälg, går det?
Ställ frågan på www.alfaromeo.org och www.alfapower.nu så får du nog svar ganska snabbt. /en som kör med 272 mm:ers-skivor och 13"-hjul _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Alleycat 13x8" och volvo 240 turbo bromsar kommer precis få plats på min supermini.
Mvh _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
verkar som om det finns hopp i allafall efter så många positiva svar!
ska ställa frågan på alfaforumet, sen blir det att leta alfas brembo-ok! Är det någon här som har några?
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1177 besök totalt |