| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
MotorStyrsystem till BMW M20 i BMW CUP!
|
1134 besök totalt |
|
Tjena! Nu är BMW-Cup säsongen avslutad, och bilen går bra chassiemässigt, men att köra med orignal styrsystem o programvara för motorn känns o ÄR fel.....
Skulle så gärna vilja få ut den där sista effekten ur min M20-motor, saknas säkert en hel del.... Har kollat lite o funderat sen tidigare på VEMS, finns ju även många andra, men vad är smartast/mest konstadseffektivt/bäst fungerande...
VEMS V3.3 eller MS eller nått annat, Autronic/Haltech/Electromotiv m.fl men dom känns onödigt dyra..... Har du nån bättre koll på detta? Erfarenheter o åsikter tages tacksamt emot, måste få till detta till nästa säsong!
M.v.h
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
|
Hej.
Jag har ett vems 3.2 färdigbyggt med box, bredbandslamda, LCD-display och endel options. Jag har kört med det på min M3E30. Jag har tänkt sätta ut det på annons men det har inte blivit av. Bestämmer du dig för Vems så kanske det kan va ett sätt att komma billigt undan. Mvh |
|
Ingen fler som har åsikter om vad man bör satsa på
Finns ju en möjlighet att mappa Motronicen, men jag vill helst slippa allt vad luftmängd/luftmasse heter o köra berikningen via map-sensor/spjällläge, då jag redan kör separata spjällhus o ganska vass kamaxel. Justerar själv så motorn går, men bästa reslutat är väl med effektmätning vid justering.
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
|
Har själv ett VEMS på min M10 men hade aldrig rett ut det utan hjälp av elkunniga garagepolare. Det kräver en del grundkunskaper för att komma igång, dock är det enklare nuförtiden med Svensk ÅF och support.
Har du Motronic idag så är det dock betydligt enklare än det varit för mig då en 02a från -73 saknar i princip allt som behövs. Du behöver bara en ny kabelhärva och ev en annan TPS för att kunna plugga in boxen och starta upp. Finns säkert M20 som går med VEMS och med lite tiggande kan du nog få tag på en fil med alla grundinställningar för trigger, givare mm vilket spar massor av tid. Tror det är svårt att slå den "Kompetens/per krona" som VEMS ger. _________________ Rikard Ahlin |
|
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1134 besök totalt |