Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
786 besök totalt |
Reg.bes. vid motor- och bromsbyte.
En kompis till mig håller på att byta motor i en SAAB 99 till en 900Turbo-motor. Enligt bilprovningen så är det OK bara han byter till en grövre huvudbromscylinder, nyare växellåda och monterar gasstötdämpare på den. Sakerna sitter nu på plats och det är snart dax för besiktning men då säger bilprovningen att han måste (såklart) registreringsbesiktiga bilen, men före han gör det så måste SFRo besikta den också. Det kostar mycket pengar både hos SBP och SFRo. Stämmer det här, ska det vara så krångligt och dyrt? Huvudbromscylindern måste killen bara intyga på heder och samvete att det är bytt, dämparna står det GAS-TECHNOLOGY på och växellåda är inte särskilt svårt att lista ut att det är en nyare då den är femväxlad och de kom 1980 typ. _________________ /Jimmy Flodell 0-100km/h? Ja, det borde den väl göra. BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio. |
Hej
Neej...det behövs ingen SFRo-besiktning. När det bara är byte av motor och bromsar enligt Saabs egna krav för mer effekt, reggar man ju inte som ombyggt fordon. Det är bara en "vanlig" regbesiktning, så då finns inga krav på att SFRo skall titta på bilen. Dock är det så att besiktningsmannen har möjlighet att kräva intyg/utlåtande från SFRo, även om bilen inte klassas som ombyggt fordon, men det är klart overkill i detta läge. Förklara för besiktningsmannen att det inte är tal om "ombyggt fordon" och att det då inte finns krav på SFRo-besiktning. Tror han er inte, hör av er till mig eller nån annan i SFRo... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Tack igen Gustaf, det var precis det jag ville höra, då var jag inne på rätt spår. Ingenjören på bilprovningen var inte helt övertygande.
_________________ /Jimmy Flodell 0-100km/h? Ja, det borde den väl göra. BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
786 besök totalt |