Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
RingenAmatör tänkte styra upp klubbresa till våren
1, 2, 3   >>
6911 besök totalt
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare

Har på Fiesta ST klubben snackat om att styra upp en Ringen resa sista veckan i april 2007
Eftersom jag är totalt Amatör på ringen så tänkte jag kolla med er erfarna hur detta ska gå till..

T.ex. hur många dagar/varv ska man räkna med att orka åka om det är första gången
och om förare och bilar ska orka ta sig hem?

Håller en Standard bil för en sådan resa överhuvudtaget, med standardbromsar och däck?

Är sista veckan i April en bra tid att åka ner?

Några tips om boende, nära, bra och ev. billigt också.
När måste man boka om man är ett gäng eller chansa på att man hittar bed&breakfast?

Hur lång tid tar transporten ner om man kör över ö-bron och vidare ner
(utgår från Stockholm och håller laglig hastighet såklart)

Det var några frågor.. ska sätta mig och leta vidare bland gamla trådar nu

Tack på förhand för era expertråd
Citera
Frejkan
Stockholm
Här sen Aug 2006

Re: RingenAmatör tänkte styra upp klubbresa till våren

tisu001 skrev:
Har på Fiesta ST klubben snackat om att styra upp en Ringen resa sista veckan i april 2007
Eftersom jag är totalt Amatör på ringen så tänkte jag kolla med er erfarna hur detta ska gå till..

T.ex. hur många dagar/varv ska man räkna med att orka åka om det är första gången
och om förare och bilar ska orka ta sig hem?

Håller en Standard bil för en sådan resa överhuvudtaget, med standardbromsar och däck?

Är sista veckan i April en bra tid att åka ner?

Några tips om boende, nära, bra och ev. billigt också.
När måste man boka om man är ett gäng eller chansa på att man hittar bed&breakfast?

Hur lång tid tar transporten ner om man kör över ö-bron och vidare ner
(utgår från Stockholm och håller laglig hastighet såklart)

Det var några frågor.. ska sätta mig och leta vidare bland gamla trådar nu

Tack på förhand för era expertråd

Många svar här är givetvis personliga men så här tänker jag:

*Sist jag var där så orkade jag 15 varv dvs drygt 30 mil på racerbana på en dag. Jag hade nog kunnat köra lite mer, men jag åkte med en annan mini-entusiast ett varv och så ville jag titta lite på folk som åkte innan dagen var över. Men största problemet var nog att ett hjul var på väg att ramla av . Tänk dock på att det inte är bara vad du och din bil orkar som bestämmer vad man hinner på en dag, det kan hända en allvarlig olycka och så är ringen stängd i ett antal timmar eller för resten av dagen.

*Kolla in boende på: www.nuerburg.de där hittar du det mesta i olika prisklasser. Jag har bott i Adenau på hotell och nu senast på bed&breakfast i Nürburg. Jag tyckte det var kanon att bo så tok-nära och billigt som det kan vara med bed&breakfast.

*Förutom att ha bra däck, inte gammal bromsvätska, belägg osv så måste man ju ha en viss mental förberedelse att beläggen eller så tar slut så att du har tid och möjlighet att byta innan du åker hem.

*Det är klart att din nya standardbil håller, om du har koll på ovanstående slitdelar.

/Fredrik

Har just nu:
Austin Cooper -67
Jeep Cherokee -95

Har plågat på bana:
Mini Cooper S -04
Porsche 944 TURBO -86

www.klassiker.nu
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Precis såna svar jag är ute efter, tack Fredrik!

15 varv låter mycket i mina öron men man blir nog biten kan jag tänka mig efter första :-)

Ska under vintern byta beläggen till Carbotech AX6 runt om + race bromsvätska och ha org. beläggen som resev med på resan.

Finns det gott om bed&breakfast i Nürburg? Någon som kan rekommendera så man inte hamnar fel
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

tisu001 skrev:

15 varv låter mycket i mina öron men man blir nog biten kan jag tänka mig efter första :-)

Ska under vintern byta beläggen till Carbotech AX6 runt om + race bromsvätska och ha org. beläggen som resev med på resan.

Finns det gott om bed&breakfast i Nürburg? Någon som kan rekommendera så man inte hamnar fel

Jag brukar klämma mellan 10 och 20 varv på en dag. Speciellt om det är lite trafik så maler man på, men det känns som om det räcker till. Speciellt storhelger med tät trafik så blir det sällan 10 varv ens.
Sen finns det ju dem som kör 80 varv fre- sön!!

Behöver ni hjälp med bilarna väl där så brukar ring-racing.de ställa upp i vått och torrt.

Museét är ju värt ett besök, och man kanske vill gå runt och filma lite runt banan. Adenau är mysigt, men samtidigt är det mycket rejskänsla uppe i Nurburg på resturanger och hotell.

Trevlig resa.

Citera
Frejkan
Stockholm
Här sen Aug 2006

Jag tror nog du blir nöjd med vilket B&B som helst. Tysk standard, rent men lite fåniga möbler. Själv bodde vi hos denna familj senast:

Pension Mechthild Daun
Lächenweg 3
53520 Nürburg
Tel.:+49 (0) 2691 2101
Fax:+49 (0) 2691 935377
E-Mail: mecki.daun@t-online.de
Internet: ---
Beschreibung:
Unser Haus liegt in unmittelbarer Nähe zum Nürburgring und verfügt über gemütlich eingerichtete Zimmer, reichhaltiges Frühstücksbuffet.

Zimmer/Ausstattung:
DZ mit DU/WC, Balkon, Terrasse, Parkplatz

Zimmerpreise:
DZ ab 50,00 EUR pro Übernachtung,
Einzelbelegung a. Anfr., Kinderermäßigung

Åtminstone jämfört med andra B&B på andra ställen så var verkligen frukosten riklig, precis som hon skriver.
En utflykt som jag kan rekommendera om man vill göra något annat under trippen är att åka till Cochem ca 40 minuters bilresa ner i Moseldalen. En liten sagostad med ett sagoslott att besöka. Hög pensionärsvarning på hela klabbet dock.

Har just nu:
Austin Cooper -67
Jeep Cherokee -95

Har plågat på bana:
Mini Cooper S -04
Porsche 944 TURBO -86

www.klassiker.nu
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

tisu001 skrev:

Hur många dagar har ni tänkt att vara borta? Det utgör ju främst begränsningen till antal varv osv. Räkna med att från Öresundsbron har du ca 10h körning ner till ringen, men detta kan ju variera oerhört mycket med tanke på olyckor/vägarbeten på autobahn etc.

Hur många varv ni kan räkna med att köra känns oerhört svårt att svara på. Mitt första besök skedde i våras (sen har det hunnit bli 4 till....och till helgen 5 ) och min uppfattning är att till en början är det så mycket runt omkring som lockar att man inte hinner köra så himla många varv. 15 varv på en dag är inte lätt att hinna med i synnerhet inte om det handlar om en helg på våren, då du kan räkna med att det kommer att bli avstängt ett par gånger under dagen pga olyckor. Jag antar att folk kommer att bli lite avskräckta om du föreslår att ni budgeterar med att köra 30-40 varv per skalle, då det väldigt fort drar iväg kostnadsmässigt thumbs down Jag tycker att mellan 5-10 varv per dag om banan är öppen en heldag, då räknar jag 10 som väldigt mycket för någon som inte varit där å kört tidigare. Något som jag inte tycker man ska missa som förstagångsbesökare är att gå upp till Adenauer Forst och stå å titta i en timme, så kommer man se avåkningar och en massa bilar, garanterat skoj och värt den hemska uppförspromenaden på 15-20 min!

Huruvida en standardbil håller så ska det inte vara några större problem med en så pass ny bil som den klubb du representerar (mig veterligen har inte Fiesta ST funnits särskilt länge, eller har jag fel ) Jag har själv kört min bil (helt orginal utförande) 47 varv på ringen samt några på några svenska banor plus vanlig körning och beläggen är ännu inte slut.

När det gäller boende så har jag hitills aldrig blivit missnöjd oavsett om jag bott på hotell eller bed&breakfast. Standarden är helt okej inget att klaga på utan det känns som om de flesta ställena är väldigt gästvänliga och glada för att man kommer just dit å hälsar på! Personligen tycker inte jag att man måste bo i Nürburg även om det absolut inte är nåt fel med det. Adenau är också väldigt trevligt, en liten pittoresk by med trevliga restauranger etc. Vad ni än väljer tror jag inte ni blir besvikna så länge ni inte förväntar er Las Vegas lyx

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

En viktig sak vad gäller ringenplanerande är öppettiderna.
Nu brukar det ju iofs vara öppet runt påsk men man skall inte ropa hej.

2006 års tider sammanställdes och uppdaterades föredömligt här: http://www.ghbiker.de/nuerburgring_offen/nordschleife_offen_alle2006.h . . . .

officiella hemsidan med öppettider här: http://www.nuerburgring.de

I övrigt håller en std. bil utan problems.
Vädret är lite osäkrare på våren än under hösten.

Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Mycket matnyttig läsning känner jag, tack!

Hur klarar man sig utan tyska kunskaperna när man bokar och bor på B&B?

En sak jag undrar över är säkerheten.. har förstått att det sker en hel del olyckor vilket
kanske inte är så konstigt med tanke på hur olika fort/bra folk kör.

Nu kanske detta står någonstans men är antalet samtidiga bilar begränsat?

Kör det mycket unga killar som lånat pappas M5:a utan någon som helst aning om
var man ska köra om o.s.v.?

om man kör på ringen som om det vore en Svensk bana d.v.s. blinkar och flyttar på sig när snabbare fordon dyker upp i speglarna, finns det några andra saker man bör tänka på just på ringen?
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
"once around the Nordschleife at racing speed - through the "Green Hell" - as passenger of a real racing driver, in the new BMW M5 V10 with 507 HP: This breath-taking dream can be fulfilled. Up to 3 persons can be taken along on the ride. A lap with the Ring-Taxi costs 180.--_ incl. VAT. Advance registration necessary! "

Någon som åkt med denna?

Nära döden upplevelse eller
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Hittade precis massa bra info om placering m.m. Lite det jag funderade på kring säkerheten..

Tips and Tricks
- Lights on for both cars and motorcycles.
- Pay attention to the signposts indicating especially dangerous sections of the course.
- Adjust your speed to your driving capability.
- Emergency telephone number (access road to Nordschleife), best stored in mobile telephone
+49 (2691) 302-215.

Please note
- The Nürburgring GmbH is actively committed to environmental protection, which incorporates noise prevention. Therefore, all vehicles must comply to the noise limits laid down in the house rules (95 db according to near-field measurement). Noisier vehicles are excluded from driving on the Nürburgring!
- Vehicles with transfer or limited-time number plates are not allowed to drive on the Nürburgring.
- Wearing seat belts (both in front and rear seats) is required.
- Motorcycle riders must wear protective clothing.
- You must drive on the right-hand side and only overtake on the left-hand side of the road!
- In the case of the the course safety vehicle displaying all lights on, do not overtake.
- In the case of leakage of oil, petrol or cooling liquid, immediately park the vehicleon the verge. Warn following vehicles and inform station at access road to Nordschleife.
- Accidents and immobile vehicles must always be secured with a warning triangle.

Flag signals
- Yellow: Accident, reduce speed considerably, no overtaking.
- Yellow-Red: oil spill on course, reduce speed considerably, no overtaking.
- Red: Course blocked, stop immediately.

The following file can be downloaded from the Internet "Hinweise zum Befahren der Nordschleife" (Notes for driving on the Nordschleife).
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

tisu001 skrev:
Hur klarar man sig utan tyska kunskaperna när man bokar och bor på B&B?
Pensionaten (Gasthaus) drivs oftas av gamla tanter. Deras kunskaper i Engelska brukar vara minst sagt bristfälliga men alla de jag träffat har varit väldigt trevliga och välvilliga så det ska inte vara något bekymmer. Tyska är inte så svårt egentligen, i alla fall att förstå... Att prata med korrekt grammatik är något helt annat men det behöver ni ju inte.
oftast vill de ändå bara veta vilken tid ni vill äta frukost, om ni vill ha kaffe eller te samt diskutera vädret.

Eifelbergen i allmänhet är översållat med Gasthaus så det ska inte vara något problem att hitta någonstans att bo. I t ex Adenau, Altenahr och Nürburg finns ett antal hotell.

Vädret är lite lurigt det kan vara varmt och sol nere i Adenau men regna våldsamt i Nürburg, eller tvärt om. Lite lotteri. Eller så är det helt enkelt jättefint.

Övriga sevärdigheter:
När ni kör dit (eller hem) kan ni med fördel ta vägen via Ahrweiler och åka genom hela Ahr-dalen upp till Adenau och sen ringen. Fantastiskt vackert med vinodlingar längs sde barnta luttningarna. I Altenahr klättrar ni upp till borgruinen och ser på utsikten. Den hurtige besökaren går också upp till "korset" på andra sidan av dalgången, en stig går upp i skogen strax brevid järnvägsövergången på vägen mot Kreutzberg. I skogen har någon okänd karvat in "ansikten" i trädstammarna. Mycket märkligt...

Som någon redan skrivit passar en utflykt genom Moseldalen bra också. Lite större dal än Ahr-dalen och massor av vinodlingar. Borgruiner på varenda kulle. Personligen tycker jag Cochem är lite väl tillrättalagt och turistigt. BernKastel-Kues är vackrare och mera genuint. Där finns tyvärr bara en borgruin och inget slott. Den personliga favoriten i Moseldalen är dock "Burg Eltz", någon mil från Cochem. Där kan vi snacka sagoslott. Ligger på en kulle i en vacker dalgång och är som hämtat ur en Disney-film. Helt makalöst! Slottet är intakt med inredning och allt. Det är nämligen det enda slott i trakten som aldrig blivit plundrat eller nedbränt. Ett besök är absolut att rekomendera!

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

tisu001 skrev:
"once around the Nordschleife at racing speed - through the "Green Hell" - as passenger of a real racing driver, in the new BMW M5 V10 with 507 HP: This breath-taking dream can be fulfilled. Up to 3 persons can be taken along on the ride. A lap with the Ring-Taxi costs 180.--_ incl. VAT. Advance registration necessary! "

Någon som åkt med denna?

Nope, men väl jämt med.
Det är som jag förstått uppåt 1 års väntetid på ringtaxin. (Man kan tydligen ta ströplatser på plats men det ger såklart ingen garanti.) Det finns annars oftast gott om duktiga/lugna svenskar att åka med i lika snabba eller snabbare varv. Ofta kostar det inte mer än att bjuda på en öl på kvällen.

Den definitiva guiden: www.nurburgring.org.uk

stockholm
Här sen Maj 2004

Inga problem med standardbilar på ringen. Ofta går det så långsamt första gången ändå.
Körde just två olika hyrbilar där, det gick utmärkt. En mondeo kombi på vinterdäck samt en BMW 118 disel.

Stockholm
Här sen Jul 2005

Eftersom jag var nere för första gången i helgen med just Gaute bl.a. kan jag nog säga att det inte är så dramatiskt som man först tror. Jag fick det beskrivet för mig av G som en skidsemester, ner till påfarten (liften), kör ett varv, ljuga lite på parkeringen (liftkön), ett varv till, äta lite flottiga mackor (toppstugan), ett varv till. Kanske tanka lite o titta på modellbilar, ta ett varv till o försöka bygga lite fart.

På kvällen drar man rövarstorys i baren o avlider av all rök. Sen samma sak dagen efter...

Sen ett råd, stäng inte av ESP innan du har 101% kontroll på h e l a banan. Finns en gammal sanning som jag brukade skrämma elever på formelskolan med. Det finns två kategorier av racerförare, de som har kraschat och de som kommer att krascha. Ingen slipper undan, jag hör tyvärr själv till den sista kategorin

stockholm
Här sen Maj 2004

jbergin skrev:
Eftersom jag var nere för första gången i helgen med just Gaute bl.a. kan jag nog säga att det inte är så dramatiskt som man först tror. Jag fick det beskrivet för mig av G som en skidsemester, ner till påfarten (liften), kör ett varv, ljuga lite på parkeringen (liftkön), ett varv till, äta lite flottiga mackor (toppstugan), ett varv till. Kanske tanka lite o titta på modellbilar, ta ett varv till o försöka bygga lite fart.

På kvällen drar man rövarstorys i baren o avlider av all rök. Sen samma sak dagen efter...

Sen ett råd, stäng inte av ESP innan du har 101% kontroll på h e l a banan. Finns en gammal sanning som jag brukade skrämma elever på formelskolan med. Det finns två kategorier av racerförare, de som har kraschat och de som kommer att krascha. Ingen slipper undan, jag hör tyvärr själv till den sista kategorin

Bra beskrivet, faktum är att kanske all rök där nere i alla möjliga och omöjliga miljöer är en större fara än den svarta ormen som ringlar sig runt bergen Vilket jä..la U lannd som inte har rökförbud!

För mycket Eifelgeist torde heller inte vara helt nytting eller vad säger du Johan Eller vi kanske ska fråga Josef

Slåtte
Här sen Nov 2002

Icke att förglömma, Ben Lovejoys eminenta sida för Ringenresenären:

http://www.nurburgring.org/

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Frejkan
Stockholm
Här sen Aug 2006

[quote="tisu001"]

En sak jag undrar över är säkerheten.. har förstått att det sker en hel del olyckor vilket
kanske inte är så konstigt med tanke på hur olika fort/bra folk kör.

Nu kanske detta står någonstans men är antalet samtidiga bilar begränsat?
quote]

Märkligt nog så kan det nästan kännas mer stressande att ligga i 200 knyck på autobahn ner till ringen med en massa bilar runtomkring en än att köra på banan. Eller också är det jag som kör för långsamt . Jag har inte upplevt att det är "trångt" på banan, möjligen på parkeringen... När jag var nere senast så var det Ducati-världsmöte och en massa motorcyklar, men så kom en liten gnutta regn och alla motorcyklar försvann från banan (på ett eller annat sätt). Då körde jag 2/3 av ett varv utan att se ett enda annat fordon, och det här var mitt på sommaren i början av augusti.

Har just nu:
Austin Cooper -67
Jeep Cherokee -95

Har plågat på bana:
Mini Cooper S -04
Porsche 944 TURBO -86

www.klassiker.nu
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Min personliga uppfattning av förstabesöket är att jag hade satsat på att komma ner på lördagen och haft lördag-söndag till att insupa atmosfären, gå runt och titta på bilarna på parkeringen, åka runt utsiktsplatserna kring banan och titta på alla tokiga utlänningar .. ;-)
Kvällarna ägnas åt vin eller öl och sen hade jag satsat på att kanske ta ett varv eller två när det är lugnt om det nu är det. Sen hade jag satsat på att köra lite fler varv på måndag och tisdag och hemfärd tis kväll/natt alt onsdag. Det är lite mer av an mjukstart. Kommer man ner en solig helg på våren (påsk) så kan det vara snorfullt och då är det skönt att bara drälla runt utanför själva banan. Det känns säkrast så..
Kanske är det för att jag är gammal kanske för att jag inte är snabb, men det är min åsikt.
Mosel är ett bra sätt att få med tanten på. Och sen ska man inte förglömma att vägarna utanför banan i eiffel och i Mosel är helt underbara. Klart körglatt.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Göte RS6 Sjögren skrev:
Inga problem med standardbilar på ringen. Ofta går det så långsamt första gången ändå.
Körde just två olika hyrbilar där, det gick utmärkt. En mondeo kombi på vinterdäck samt en BMW 118 disel.

Standardbilar håller förvånansvärt bra på ringen. Det som tar mest stryk är väl eg bromsarna.
Vad man bör tänka på, är att kyla ner bromsarna ordentligt innan man parkerar bilen.
Kör inte så fort på slutrakan, utan använd den för att kyla bromsarna istället.
Åk sedan gärna ut och kör några km på landsväg och planera då körningen så att du inte behöver bromsa så mycket.
Använd motorbroms istället.

Sedan håller jag inte riktigt med dig Gaute, om det här med bromsar och förstgångsbesökare.
Det är snarare tvärt om. Att nybörjare använder bromsarna mycket mer än vana chaufförer gör på Ringen.
Nybörjare vågar gasa på på rakorna, men sedan bromsar de ner mycket mer pga att de inte vet hur banan går och hur fort det går att köra igenom många partier.
Samma sak gäller när det är blött ute. Då gasar man kanske på på rakorna, men bromsar ner mycket mer och på fler ställen än när det är torrt och så tycker man att det gått så sakta.
Men bromsarna har fått jobba mer än under ett snabbt varv.

ST-bilarna har troligen rätt bra belägg som std.
Men en uppgradering till sportbelägg, som tål lite mer värme är aldrig fel!
Glöm heller inte att värma upp bromsarna innan ni kör ut på banan!

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Peeter, visst helt rätt. Håller med har man åkt runt(och i övrigt har lite erfarenhet) lite så vet man att man inte använder bromsarna särskilt mycket. Särskilt inte om man har ca 120hk i säg en hyrbil.

Att värma upp bromsar innan man ska ut på slinga är inte alls nödvändigt, om det behovet finns(jag har aldrig haft det) så gör det med fördel just i början av varvet då. Om inte blir det väl omständigt att komma ut på banan om ni åker runt och värmer på bromsar i omgivningarna runt banan .

Sverige/Holland
Här sen Mar 2006

tisu001 skrev:

Någon som åkt med denna?

Nära döden upplevelse eller

Åkte med några kompisar förra hösten. Kolla filmen här http://web.mac.com/braunrobert/iWeb/Webbplats//C6D207E5-EB7C-4C49-B7E5 . . . . tror den talar för sig själv Men som någon skrev bör man vara ute i god tid när man bokar, vi bokade 8-10 månader innan.

BMW 1M -12
Citera
Nürburgring
1, 2, 3   >>
6911 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande