Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel ascona b -81 *såld* | 1, 2 >> 6941 besök totalt |
Hopp, nu får bilen sig en egen tråd..
Detta har under en period varit min andra/trejde bil. Den var nyss till salu, men jag beslöt mig för att göra klart vad jag påbörjat. Syftet med bilen är att bli annat än bruksbil. För att vara mer exakt kommer den att gå som is/banbil Förhoppningsvis regbes med alla ändringar. Bilen: Ascona b -81 berlina orig 1.9L cih motor med weber 36/36 4 petad låda Bilstein dämpare runt om. Rally fjädrar fram. orig fjädrar bak Numera Motor en orginal cih 2.2L från en rekord Extraktor 5 petad getrag 240 låda Bakaxel från en -87 manta med "lilla" diffen 2" avgasrör från extraktor och baköver Ventilerade skivor från rekord Mantans större trumbromsar bak. Dock ej uppstartad än, då jag har lite bränslerör och lite el att fixa innan den får tillträda i ny tjänst. Så såg den ut när jag köpte den.... iofs så ser den forfarande ut så, men med mindre rost. Anledningen till att jag satte igång... Byta toppackning är jobbigt... Jag vet inte vad packningen försöker säga mig... Manta axel.... Dess nya hem... Vinterdäck... om jag nu bara förstår mig på elen kommer den snart att få rula igen. Behöver inte mkt hästar, då jag är en färsking på bankörning, utan kommer att konsentrera mig på att lära mig hantera dom stackars kusar jag har, och försöka få bilen hanterbar... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
tillbaka på hjulen...
Bakaxl och kardan är på platts. Nu är delar av inredningen utkastad för att dra bränslerören invändigt. Vet inte riktigt vilken diameter soppa röret måste ha på trycksidan... Kommer att ha soppa pumpen i skuffen. Undrar om man kan använda gamla sopparöret som retur.... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Roligt med ascona bygge... Ang returen så ska det nog funka ner till 6mm för den där motorn.. Kommer inte ihåg vad det va för mm på ascona ledningen. Men jag körde då med standard på min 2,4L som va rätt så trimmad..
_________________ MVH Roger Brorsson |
||
Gött med ännu en Opel!
8 mm utvändigt på sopparören ska räcka. Kolla på skroten om du kan hitta nån Manta med sprut, då kan du ta både tryck och retur från den. Samma golv på Manta och Ascona ju, måste väl passa. Har du problem med elen till 2,2an? Ska inte vara några konstigheter. PMa gärna om du vill fråga nåt, eller lägg upp nån bild i tråden så ska det nog gå att klura ut hur det ska vara. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Tackar för stödet
Behövs just nu, då jag närmar mig el'en med stormsteg. Ska imorgon åka och handla nya rör , och tror att jag drar om både tryck och retur... Har planer på att dra sopparören invändigt. Av den simpla anledningen att jag har hört att det ska vara enklare att få bilen igenom besiktningen.. Sen måste jag nog hitta någon med en Opel bok, för jag vet inte mängden olja i varken låda eller diff. Tänkte passa på att byta dom nu innan uppstart så jag vet att det är fräsht.. Lådan är en getrag 240 från en rekord... Bakaxel är från manta b gsi (-87 ...) _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Tackar för volymerna!
Efter lite klurande, och städande i garaget så "hittade" jag feltemas kopparrör. 8mm invändig... Drog ett rör hela vägen fram och tillbaka, så nu har jag nytt soppa system.. Känns som jag litar mer på koppar än slang när det går inne i kupen. Drog rören vid foten av kardantunneln, för att det inte ska vara i risk zonen på något vis.. Lite gummi ska skydda rören där jag dragit dom igenom hål... Med lite tur får jag lite hjälp med elektroniken i helgen, och då är bilen igång.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
|
||
|
||
It's alive!
oki, den är inte klar, men den startar! Lite bryderier... Övre hålet. ska gå till kylaren... men det ser ut som det borde gå en slang där under åxå ... men vart ska den gå? Lite säkringar,lite kylare,lite avgasrör, och lite handbroms... sen är jag nästan klar... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Nope, den ska till expansionskärlet. Och den tomma anslutningen på "4-vägskorsningen" med vacuumprylen på ska också dit. Sen ska det finnas en slang som är gjuten mitt på övre stora kylslangen, den ska också (!) till expansionskärlet.
Rätt krånglig slangdragning på de här spisarna... Byt gärna till ett större kyl, typ Volvo eller omega. Då kan man dra slangarna lite vettigare också. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
tackar
Nu var jag och köpte mig kopparrör och 90º böjar hos en lokal vvs handlare för att göra röret som skall gå in i värmepaketet. I morgon ska jag begära pris uppgift hos slangsnabben... resultatet? i värsta fall löder jag ihop rörer.. På tal om värmepaket... vilken anslutning är in (kanske inte spelar någon roll) och då delfråga två... vilken slang ska då dras dit? Håller på att snygga upp, och dra slangar,och fästa upp kablar nu.. Dessutom är jag lite frustrerad över att dom inte hade en tapp-plugg på bakaxeln... Har köpt redline olja, ska ibåde motor och låda... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Röret blir hårdlött... det var dyyyyrt att göra EN formpressad slang!. kortning av slang... Jag tror att jag fått det rätt... nu ska jag fylla på redline i bakaxeln Tack för svaret, ang var pluggen sitter! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
På 4-vägskorsningen som sitter på vattenpumpen har du en anslutning över? Den ska till expansionskärlet också om jag inte minns fel.
Ska du inte ha mer skarvslang på kopparröret? Blir inte så mycket rörelsemån där. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
jodå, det bidde lite mer gummi på kopparn...
Nu har den provkörts ca 500m Lite justeringar kvar. Just nu NOLL,(0) bromsar förutom handbroms. Gasviren måste justeras. kylsystemet luftas Lite interjör modifikationer ska göras.. Redline i låda och axel gjorde undervärk! I överigt var det en massa "klippa och klistra" för att få motorn till att se så orginal ut om möjligt.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Bilen får dropp...
Måååånga slangklammer! Ska byta stipes, gul drar blickarna till sig, i ett annars skitigt motorrum.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Nu har den fått några mil
Går bra, och mycket trevligt! Kanske inte banbils prestanda, men dock väldigt reaktiv i både gathörn och på grus. Det viner lite om bakaxeln, men den diffar som den ska. Så det får vara tills jag har har tid fixa. Försöker hitta mig en till ascona (a/b) för att dra igång ett annat roligt projekt. Tanken som slagit mig är jag inte har sett någon som flyttat hela drivlinan från en adui quattro (turbo..?) in i en mindre (och bättre anpassad för ändamålet) kaross... _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Hmm men det finns iaf de som har tänkt tanken Kolla här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel ascona b -81 *såld* | 1, 2 >> 6941 besök totalt |