Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 12500 besök totalt |
Formel för att räkna ut effekt i motorn?
Jag skulle vilja kunna räkna ut effekten i motorn med hjälp av loggen i styrboxen. Vad jag vet är: Vikt Hastighet 1 Hastighet 2 Tiden mellan ovanstående. Skulle man kunna få ut effekten med hjälp av detta bortsett från luft och rullmotstånd? Hittade nedanstående formler av Fuling men vet ej hur det ska användas i mitt exempel. Någon som kan klura ut detta? ![]() ![]() Rätlinjig hastihet: s / t = ( c1 + c2 ) / 2 och a = ( c2 - c1 ) / t s=sträcka [m] t=tid [s] c1 & c2=hastighet [m/s] a=aceleration [m/s^2] Rörelseenergi: W=m /2 * c^2 m=vikt [kg] W=energi [Jol] |
||||
Nu ska vi se om jag får ihop det...
Jag antar att du även kan läsa varv ut styrboxen vilket är bra då du vill få fram effekten eftersom att det är beroende av motornsvaratal och hänger samman med vridet. Om jag inte är helt ute och cyklar så här mitt i natten så hk=varv/716,2*Vrid * 9,82 Sedan är de nog så att det är ganska svårt att få fram en exakt siffra. Jag gjorde liknande beräkningar med hjälp av GPS. Det jag kunde konstatera att det behövdes data från flera körningar för att få fram en kurva som stämde med någorlunda med det fån fabriken angivna. Nu kan i och för sig säkert sprutet logga fler värden per sekund än min GPS vilket borde reducera detta behov då du får exaktare mätningar. Jag gjorde körningarna på det vis att jag körde på högväxel från tomgång till maxvarv, vilket ger en långsam acceleration med många mätvärden, detta medför dock att man ska ha en lång raka utan stigning. När accelerationen var avslutat dvs toppvarv lade jag i neutral och lät bilen med hjälp av de motstånd som påverka bilen att retardera, där igenom får vi fram motståndet som bilen utsätts för vid olika hastigheter vilket gör att vi kan räkna ut vad motorn levererar under full belastning. Jag körde sedan mätningar åt andra hållet för att kompensera för eventuella skillnader på sträckan och väderförhållanden. Jag har uträkningarna och grafer någonstans men det är lite osäkert var för tillfället... ![]() _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Vad är effekt????
Jo energiändring per tidsenhet Allså P=dW/t I vårat fall P=(W2-W1)/t Allså skilnaden i rörelseenergi per tidsenhet är effekten. Kör man nu jä... SMÅ steg mellan c1 och c2 så kan man få fram en effektkurva. Men i denna effekt kurva ligger rull, luftmotstånd mm mm mm inbakat. Sen har man varvtalet(n) istället så ställer det inte till det, hmm om det inte spinner förståss. n=varvtal [r/min] D=rullingsdiameter [m] ut=tottalutväxling mellan motor till hjul [-]' c=pi*D*n/60/ut [m/s] EDIT: allt står här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Bara denna länk beskriver problemet från andra hållet. Allså man får räkna baklänges. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Logga acceleration i g mot hastighet. Gör sedan samma sak på samma ställe med kopplingen nedtryckt för att få alla motstånden.
Att logga g mot hastighet gör nog enklast med GPSbaserade loggers (DriftBox , DL1). |
||||
Självklart loggas även varvtalet, glömde skriva det. Och allt loggas 20ggr i sekunden så det är väl tätt nog.
Ska försöka få fram ett ex. från en logg. |
||||
om du skriver ut en logg med varvtalet och tid.
samt tar reda på utväxling, rullomkrets, vikt, Cw frontarea så ska jag räkna åt dig.. jag deriverar varvtalsloggen jag får alltså varvtasländring per sekund, utifrån det kag jag räkna ut hastighetsändring per sekund. dvs accelerationen. jag kommer att få brommsande krafter F=m*a rullmotstånd. (som är förhållnadevis liten) samt luftmotståndet i varje punkt. då har vi allt vi behöver för att räkna fram effekten i varje punkt.!! _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Detta är ett exempel på loggen. Det är bara kört på 1:an på en parkering då jag inte ställt på bilen än.
Vikten är 1150kg med mig i. Däcken är 610mm i diameter. Alltså 1915,44mm omkrets. Utväxling bakaxel. 3,73:1 Utväxling på 1:an. 3,72:1 Frontarea vet jag inte men det är en M3E30 (1.9-2.0m2 ?) Cd är nog runt 0,35 Det vore ju bra om man kunde ändra utväxling och vikter, mm, sedan så kan andra peta in sina siffror och sin egen logg. Ska du räkna i excel? Loggen är loggade 10ggr i sekunden. Tack för hjälpen. ![]()
|
||||
|
||||
Vägde 1050 utan baksäte och stolar. La till 100kg för mig och 2 stolar. Jag har ingen matta i men ska lägga tillbaka den eftersom det är snyggare och den väger inte så mycket. Har tagit bort takluckan också. |
||||
det är en fundering jag fick när jag läste datan och det är att på 3,4sekunder från 1300rpm till nära 6700rpm medan trögheten i motorn och den tid som en tomvarvning kommer till det varvet tar i tid
så borde man inte förlora ganska mycke effekt i form av inre tröghetsmoment och tröghet i att reagera i soppa, tändning mm så skulle det inte ge en mer exakt sifra ifall man gjorde det under ex 15-20sekunder men detta försök på 3an borde väll ge ganska bra nogranhet i jämförelse med dessa sifror ??? och en annan tanke jag hadde var ifall man inte kan räkna fram effekt med hjälp av luft / bensin förbrukningen tänkte ifall man vet en värkningsgrad vid ex 0,75 lamda då man vet att ex 6000rpm på en 2L motor är 6000L luft = 100L/s och det är ca 120g och då ska det behövas ca 11g bensin /sekund och med 44,5kJ/g bensin så blir det ca 490kJ/s = 490kW/s => 666hk i energi i förbrukning av bränsle och räknar man sen med 15% verkningsgrad så blir det 100hk ??!!??!! går det inte att räkna på det hållet och sen göra en upskatning med fylnadsgrad och att dessa värden stämer vid 7500rpm vilket skulle bli en fylnadsgrad på 80% vid det varvet (nu upskattar jag bara sifrorna från luften för att framföra min tanke på en annan väg att räkna eller åtminstånde ge en upskatning) (kan tänkt fel vid nån räkning med tanken var ifall principen funkar sen så blir det olika fylnadsgrad beroende på kanalerna i alla motorer och om det är överladdat och verkningsgraden är väll också olika beroende på tändning och ifall det är turbo / fritt flöde eller orginaldämpare ?) _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Rullen. Du tänker rätt. Självklart ska man göra en längre repa. Detta är bara ett exempel från min logg så att man kan göra en formel. Sedan när bilen är besiktigad och påställd kan jag köra lite längre sträcka.
ovanstående logg är bara gjord utanför garaget på 1:an. Hade inte längre sträcka att accelerera på. ![]() |
||||
http://www.bmwccn.no/rogaland/rpmana
Här är ett kul program som förvisso inte kan använda dina loggar, men är ganska lätt att använda. _________________ /Anders C |
||||
Det är väl i stort sett en liknande formel som sånna program använder som jag är ute efter. Men det känns lite onödigt att mäta på nån diffus ljudfil när man har väldigt exakta värden i en logg. Har man inget system som loggar vore en annan sak. ![]() |
||||
Jag tror inte alls att ljudfilen är speciellt diffus, däremot ska man själv rita streck ovanpå kurvan som kan ställa till det rent felkällemässigt. Jag tror att sådanahär effektmätningar inte är ett under av exakthet oavsett om du använder dina loggar eller inte, men det spelar ingen roll tycker jag. Det viktigaste är att man gör på samma sätt varje gång man mäter, så man kan jämföra sina egna resultat.
_________________ /Anders C |
||||
KLOCKRENT typ med denna justering gav det 3,43 Samuel mer. Sorten på 1 Samuel är HELT ointresankt. Skall man nu börja gämnföra 1 Samuel med 1 Kalle Anka har man problem. _________________ Johan Sjölinder |
||||
jag ärknade på loggen du la upp. men jag anaade redan från början att det skulle bli problme.. man behöver åka på en trögare växel...
effektkruvan blev inget att hänga i gran, Pmax blev 250 drivhjulshk men tror inte det är mkt att lita på edit:_ fuling du kanbske vet hur man gör för att använda endast en cell i excell när man skriver fomler och drar ner.. Om du förstår vad jag menar.. jag vill använda ex E2 i en fomel och vill inte att den blir E3.. E4 osv när jag markerar formeln och drar ner längs listan _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Du skriver $ framför det som ska låsas. Ex $E$2 om man vill låsa både kolumn och rad. (detta har jag lärt mig av fuling) ![]() ![]() Finns det möjlighet att lägga in en ny logg smidig senare? Jag ska försöka dra en lite längre repa på högre växel snart. Effkten i min motor bör ligga någonstans mellan 270-280hk vid 7500-8000rpm. Så det va inte så illa pinkat med 250hk vid 6700. ![]() |
||||
det finns inget smidigt sätt.. alla värden får jag knappa in.. tiden måste vara i skunder.. går iofs att komma förbi.. men alla formler och allt finns inlagt, ska se om jag lyckas få till en låsning av värden, då kan man i allfall lätt byta utväxling, luftmostånd osv osv.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3 >> 12500 besök totalt |