| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svets fråga
|
1646 besök totalt |
|
Svets fråga
Tror att jag läst alla svets-trådar här på Rejsa. Är brutal sugen på den TIG men... Jag vill ha en TIG främs för att det blir så mycket tjusigare svetsar. Det känns liksom rätt. However, har bara testat lite lite och det var svårt men hanterbart. MIG (eller MAG som det tydligen heter egentligen) är jag rätt slängd på. Det handlar om att bygga hela bilen. Allt från rostlagning till att bygga små porriga små-prylar til den. Det är OK att jag inte kan svetsa alu. Från allt läsande så har jag typ insett att det är smartare att köpa en bra MIG och satsa på bra tråd och bra gas istället för att börja på botten nivå med en TIG, fastna i att lära sig och typ få magsår. Rostlagning verkar inte vara så kul med TIG. Bilen är ju dessutom hel-galvad. Har jag dragit rätt slutsatser här? Har läst många rekomendationer på svetsar här på Rejsa men jag tänkte jag skulle kolla om det finns några smarta nyheter. Tänkte inte lägga mer än 4-5000kr (snålt?). Är inte så petig med att svetsa tjocka plåtar, mer sugen på tunna - typ 0.5mm och uppåt. Nytt eller beggat - men jag måste liksom veta ungefär vad jag borde söka efter. Jag har sökt och läst men jag tänkte att jag kanske kan fråga igen. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
..... förstod inte riktigt hur du mena.
Vill du ha en MIG eller TIG ? Eller vill du ha svar på vilken du vill ha ? Du verkar ju ha dragit rätt slutsatser från tidigare svets-trådar men det är valet MIG/TIG som du vill ha hjälp med ? Men säger du 4-5000:- och bra allround så är väll MIG det enda alternativet. Laga rost med TIG GÅR INTE!! alltså i praktiken. I teorin går det såklart. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
köp beg 3 fas mig/mag svets, då får du mest för pengarna... 3 fas är MYYYYCKET bättre/lättare att få bra svetsar med..
fråga på en firma som bara syslar med svetsar.. med största sannolikhet får dom in beg proffs svetsar då och då som inbyte.... en sådan är mycket mer svets än en hobby variant av samma märke.. + att dom troligen inte säljer några obskyra kina inport som ev inte finns reservdelar till. har själv en 220 amp ESAB som jag köpte på detta viset.. fungerar oklanderligt på allt från tunnt till i mitt fall 10 mm stål.. vilket fabrikat... spelar nog inte så stor roll..bara det är ett känt märke.. visst Tig är kul (står på listan till tomten) men om man ändå lassar upp så mycket kulor tycker jag att man skall satsa på en AC/DC svets..så man kan svetsa ``allt'' men i första hand tycker jag köp Mig/Mag svets (lyckligtvis kan jag tiga det jag behöver på jobbet men egen svets är guld värd)
lycka till
_________________ Michael Thulesius |
||
Fungerar i praktiken även om man måste vara mer noggrann! TIG är roligare att svetsa, man blir inte lika begränsad om man ska hålla på med rör osv (visst går det köra mig/mag, men jag personligen skulle aldrig köra tex. ett grenrör med annat än pinne/tig) Men med din budget är det rätt kärvt. Dom billigaste TIGarna är något man i regel ska hålla sig borta från (ibland dyker det upp hyffsade begagnade maskiner, men dom ligger ändå runt ~10k och uppåt) Så med din budget är nog MIG/MAG rätt val, du kanske kan komplettera senare när pengar finns? Bygga en hel bil med små porriga grejjer gör man ju inte på en helg..
/Joakim |
||
|
TIG / Inverter
Hej Funkar det med att svetsa tunnplåt 1-1,5mm och gängändar i rör med små billiga DC TIG svetsar? (Inverter) Vad för gas skall man använda? Är det ett bättre alternativ än att löda med mässingslod? Henrik _________________ Henrik Hansson |
||
|
det funkar fint att svetsa med det i tunnplåt! rör och sånt brukar man behöva en rot gas vilken sort vet jag inte men det får du hjälp med där du köper gas! Man skall avndvända argos eller mison mär man skall svetsa med tig!
mvh Morten _________________ Morten Bouvin |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Svets fråga
|
1646 besök totalt |