| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kunskap om bakklumps diffar standard vs torsen
|
1607 besök totalt |
|
Någon som vad vinner ja på att ha en torsen diff vs en standard diff i min bak axel vid ban körning? undrar hur stor skilnad det blir på karaktären av bakaxlen? _________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||
|
Med tanke på priset Zlobo, om du tänker det jag tänker, så är det då iaf värt att testa även om du inte hittar nåt här på rejsa. Kolla på S2forum också - har sett att du är där och hänger. De tycker ju att det är fina fiksen iaf. Personligen ska jag köra en Torsen fram och stumt bak.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
ja hadde tänkt köra v8:s torsen bak till en början.. betala 12000 fram e lite väl heftigt för mig till en början i allafall. men som vanligt ballar ju allt ur så vem vet..
_________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||
Menar du fram eller i mitten? Stumt bak så blir det understyrt.. _________________ Daniel Steiner |
||
|
menar framm för det sitter redan torsen i mellan diffen
_________________ ________________________________________ Slobodan Kostic www.kostic.nu Spons BSR KRB EAAB Peter G |
||
Inom rally har det testats en hel del. På grus så öppen fram, stumt i mitten och lamelldiff bak. På asfalt så är det många som låser upp den i mitten för att minska understyrningen. Diff fram användes endast på snö. Nu har du ju massa motor men stumt bak och diff fram tror jag blir väldigt understyrt.. _________________ Daniel Steiner |
||
|
ok då får ja nok testa me o köra torsen bak men förs får ja årova me en låst, lika bra o bygga 2 bak klumpar.
||
|
Det beror väl på setup? Jag menar, inte hade ju Audi kört stumt bak, stumt i mitten och lamell fram om det hade blivit understyrt? Den kommer ju precis som deras bilar gjorde i BTCC/STCC att lyfta inner bak.
Men visst, jag är orolig för att det kan bli understyrt. Tittar man i rallyskogen så är det väldigt många som kör fyrhjulsdrivet som börjar med att köra mycket diff bak men sedan mer och mer övergår till att ha mer diff fram - bilen blir mer "framhjulsdriven" ju mer mogen de blir som förare. Vet inte om det är sant men de menar iaf båda rallykungarna här på jobbet. De stöder sig lite på följande - sätter man i en diff fram upplevs bilen styra in betydligt bättre - mao att det inte blir mer understyrt utan att det styr bättre. Om vi då bortser för en stund från vad baken gör så borde det samma gälla för en 4wd - iaf om man har öppen diff bak. Borde inte diffen fram balansera det stumma bak? Det blir inte samma med Torsten fram som med lamell fram. Grejjen är att en Torsen kostar nada till Audi lådorna medan en lamell kostar fläsk. Låsa den bak kostar inte många joule - tryck på en knapp, klipp en kabel. Om man prompt ska ha en Torsen i nån ände av bilen borde rimligen vara fram. Orsak? Ja, eftersom bilen ska lyfta inner bak för att ha max grepp fram kommer en Torsen inte att orka hålla i utan släpper och vips har man en öppen diff bak = tappa framdrivning. Båda hjulen i fram, inga problem med grepp. Mellandiffen är ju en annan grejja. Tänkte göra en spole istället för den för att reda ut hur det känns tänkte jag. Enklast är väl att helsvetsa en diff men då åker man ju runt med en stålklump som ska accelereras varje gång man kliver på - inte kul. Ang motor så kommer jag inte att ha en massa motor. Till en början kring 300hk sug motor. Satsar på låg vikt istället, kring 1100kg max (annars besviken). _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
Jag är med på att det nog fungerar om den alltid lyfter bak. Självklart styr det in bättre fram med diff på grus. Men det är lite päron och äpple tycker jag
och beror på körstil. Jag tror att bilen blir understyrd innan den hinner lyfta på bakhjulet så att säga, men det kanske man kan få bort med setup. Jag hade spole i mitten på min ena men även kört med bara spärrad. Svårt att säga om det var skillnad, helt olika motorer till de båda. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Ja det kanske är lite skillnad ändå - men jag tycker nog att det borde vara rätt lika ändå - hoppas det ändå.
Borde ju inte vara sååå stor skillnad mellan spole och spärr - men principiellt... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1607 besök totalt |