| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BUR
|
1001 besök totalt |
|
BUR
Blir inte klok på vad som gäller ang. svetsning av bur om man inte är certifierad man får tydligen inte svetsa huvudbågen i golvet måste skruvas,men hur är det med stagen fram i fjäderbenstornen respektive bak samt genomföringarna genom plåten både fram och bak. Har kikat bla på Bistecs E30 den verkar vara skruvad i huvudbågen och buren fram men svetsad i tornen fram + bak och genom plåten f+b.. Vad gäller
och snälla inte svar om att jag skall söka måste väl finnas någon här som kan ge ett snabbt och enkelt svar. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
Re: BUR
Du får svetsa fast huvudbågen i förstärkningsplattorna och sedan svetsa fast förstärkningsplattorna i bilen. Dock måste den även bultas fast oavsett svets eller inte. Alla rör som kräver förstärkningsplattor (dvs huvudbåge, bakåtsträvor samt framåtsträvor) måste också ha bultar. Övriga rör (typ rören till fjädertornen) räcker med svets alt bultning (och förslagsvis förstärkningsplattor, men ej ett krav) . Allt står i reglementet hos ww.sbf.se _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Petimietern i mig har för mig att burens rör svetsas i fastsättningsplattorna som sedan bultas i förstärkningsplattorna (plattorna kan svetsas ihop för bättre effekt men bultningen är det som kontrolleras).
TR 5.8.1.10 och 5.8.1.11 Förstärkningsplattan kan svetsas på andra sidan karossplåten också (det beror ju på vad som är lämpligast). |
||
|
Förstår ju tanken men det är så jävla korkat. Vad är det som säger att jag lyckas svetsa fast bågen i monteringsplattrona? Lyckas jag med det så borde jag ju lyckas svetsa bågen i bilen lika gärna. Stendumt.
Hur är det - om en certad drar i en folkrace-bur - får jag då som glad amatör bygga om den till en racingbur? och i så fall - måste jag då skära loss den från a- och b-stolpe och dessutom dra i bultarna/sätta förstärkningsplattor? Jag menar, då är ju inte buren byggd av en certad längre? Är det så dumt? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
En certad bur får inte moddas öht.
om den certtbyggda buren innehåller klenare rör än specat för hemmabyggare så är det lite kört ... Reglerna är förmodligen skrivna och kontinuerligt modifierade för att motverka olämpliga fall som förekommit i verkligheten... |
||
![]() |
Skruva banåkabil
BUR
|
1001 besök totalt |