| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Saab 95 -69
|
82 besök senaste veckan (155231 totalt) |
|
Japp, bakaxen vart lite krogig, gav -2grader per hjul.
Jo du ställingen skall sitta kvar, pga att axen är för vek. Vid max sidobelsing så ger sig axen ca 1grd camber(+) och 0,4grd toeout. Inte riktig vad man önskar sig
Hmm ställingen har inget med skränkningen att göra. Skränkningen vart så när bakaxen kom i mellan garagegolvet och en hydraldomkraft mot en balk i taket. opps så det kan gå
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Naven kommer från og900 79-tom halva 81 typ.
Kommer ej ihåg exat, men tidigare har ingen centrumstyring och senare har integredade lager.
Axen skall sitta exakt som std, tvärröret kommer gå under skuffgolvet. Men centrumfästet är nerflyttat ca 25mm och helt nygjort. Kommer bilder när det är klart, SNART hoppas jag. _________________ Johan Sjölinder |
||
Japp för att få ner rc lite + att konstruktionen av det nya centrumfästet krävde en förflytting i höjdled. Ville även ha ett fäste med mindre friktion och mindre flex. Så jag gjorde ett par fluger på smällen
||
|
Jag har funderat på det här ett tag nu. Och med en dåres envishet, framhärdar jag att jag vill har ett hör så här...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
>>ButterflyRacing
Då får man kapa i golvet! >>fuling Jasså det var detta du menade! Min tanke var att lägga på en profil på röret vilket det nog får bli då jag har luftintaget till kylaren där din tvärribba går, frågan är om du inte likväl kan fimpa reservhjulsbaljan så slipper du ha stag så lågt ner men det kanske finns fler anledningar till det, styvt lär det bli iallafall! _________________ Dennis Mollberg |
||
|
Tvärstaget/röret kommer ligga ca 130mm från backen, då det ligger presis i hjulcentrum så är jag inte orolig.
Iof helt korrekt så hadde det vit bättre att kapa bort golvet i skuffen, men där ligger tanken. Flytta tanken bakåt känns inte lockande, lyfta tanken känns inte häller lockande. Nu är det gjort som det är gjort. Sen Butterfly rör/förstärking suger jag fortfarnde på, men inte rören kommer inte riktigt så långt in som bilden visar. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Bakaxen upphängd och coilover fästen svetsade i karrosen.
Hmm vem har snott 0,5grd camber av mig
Bakaxen kröktes till -2grd nu är det bara -1,5 kvar. Har testat vantskruvens funktion, den funkade som väntat nästan. Camber påverkas nästan inte alls medan toe åker rätt duktigt, bra. Skitlurigt om man har en justering som påverkar fler grejor på en gång. toe camber +0,2grd -1,6grd -0,3grd -1,5grd -0,8grd -1,4grd -=toein +=toeout
toe camber +0,2grd -1,6grd -0,3grd -1,5grd -0,8grd -1,4grd -=toein +=toeout _________________ Johan Sjölinder |
||
|
|
||
|
Hmm, ja avgasröret får hitta en annan väg ut
Lite har hänt: Krängarn bak är klar. Så nu är hela bakvagen klar Hmm fattas bara rätt fjäderhårdhet, är på g. Krängare bak
Stötdämparfästen fram är klara. Nu skall jag bara lösa krängren fram
||
|
Re:
Kul att se att du anammat tankarna om initialstyvhet och förspänning, förresten. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Saab 95 -69
|
82 besök senaste veckan (155231 totalt) |