Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Understyrning!? | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11777 totalt) |
Hallå pöjkar
Som de flästa av er vet, så har jag ju monterat clubdämpare på min 944. Nu körde jag banpremiären med dom i helgen på Björkvik Ring, o jag upplevde bilen som understyrd ! 2,5kg luft i varje däck. Cambern är lite rejsigare än orginal. Jag har inga grader, men det skiljer 18mm mellan övre o undre fälgkant på mina 17";are (om ni fattar vad jag menar ). Vad ska jag göra för att få bilen mer neutral? Nån som har några idèer? Hårdare/mjukare fjädrar? Högre/lägre ringtryck? Mer/ mindre camber? Eller är det nått annat som ska till? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Jo... men då skulle man ha hundra kusar till o leka med ! Att däcken fram är smalare bidrar säkert till att det är halare fram! Är det kränkare i 030 paketet man ska satsa på då? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
jag håller med Kör fortare och gasa mer så svänger den säkert ut med baken, alt. släpp gasen under hård kurvtagning, hehe. Kanske testa att sänka trycket lite fram och höj bak? Billigt och enkelt sätt att få lite mer grepp fram relativt bak. Kan man på något sätt justera hjulvinklarna bak? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Det är ju så trist att behöva släppa av bara för att det kasar lite med framhjulen !
Jo enklast är nog att trycka i lite mer luft bak, får prova det på nästa banträff så får vi se. Var lite osäker åt vilket håll man skulle gå (mer/mindre), det var därför jag frågade . _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
okej. Generellt sett, mindre luft mer grepp, mer luft mindre grepp. Inom vissa gränser förstås som vanligt.
Understyra kan det ju göra i alla bilar om man bara gasar på och svänger så understyr det ju lätt. Håller man en högre hastighet kan det ibland gå bort. Vad körde du för typ av bana? koner, "normal banåkning" eller nåt annat? Miatan jag hade kasade alltid med framvagnen om jag gjorde fel i konbanan och var för "feg", alltså gasar innan jag svänger. Släpper man lite så vikten kommer tillbaka fram, svänger och sedan gasar då blir det överstyrt istället. Släpper man lite, svänger och sakta mater på gas, då beter han sig rätt stabilt och till sist understyr ur kurvan. Alltså, vad jag menar är, att det går ibland att "lära" sig att hantera bilen. Detta kanske är ett resultat av att bilen nu klarar högre kurvhastigheter och att du behöver vänja dig vid detta? Jag vet inte, jag tror dock inte alltid på teorin att kasta på mer prylar löser problemet. Det största problemet med mina bilar jag haft, är det som sitter bakom ratten framför stolen _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Håller med dig till fullo Westfield!
Jag är oxå emot att kasta på massa saker på bilen när det kanske fins små enkla medel som kan råda bot på problemet. Tyvärr så är ju inte Björkvik en "riktig" bana. Så däcken jobbade nog inte riktigt som de ska heller. Vi hade ett snabbt slalom parti, o där var det sämst gräpp! Kanske för att däcken blev för varma!? Jag lade samma tryck på däcken för att kunna se åt vilket håll de nya gerjorna lirade. Annars så kör jag efter samma princip som du beskrev. Full spätta in o häftigt gasuppsläpp för att få ut rumpan ! Men jag tyckte bilen svarade bättre på den behandlingen förut!? Kanske blir så med styvare chassi! Massan kan inte flytta sig lika häftigt o mycke. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Hm, nej, med styvare fjädrar+dämpare (obs inte chassi som jag menar är karossens vridstyvhet) så förflyttar sig massan fortare iom. att bilen reagerar snabbare. Det blir inte större lastförskjutningar, men de går snabbare. Chassit, alltså bilen, är väl oförändrad? Det du ändrat är väl till hårdare fjädrar och hårdare dämpare?
Min personliga åsikt om Björkvik e ungefär så här: Beläggningen sprätter upp och gjorde mängder av små prickar på min bil (alltså, slog loss lacken så att grundlacken syntes), slet däck och hade rätt dåligt grepp. Plus att taxi-banorna var rätt smala och ojämna. När detta är åtgärdat lär jag dock fira rejält _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Ett tips:
Skippa diskussionen om gasa mer, släppa upp gasen etc. det är bara olika sätt att korrigera för grundproblemet, dvs bilens beteende. Fem exempel på åtgärder du kan göra för att få bilen mindre understyrd är: -Minska däckstrycket bak -Mer positiv camber bak -Hårdare fjädrar bak -Styvare krängningshämmare bak _________________ -- |
||
Hmm... Minska trycket bak!? Blir det inte mer fäste där då? o hasandet på framhjulen bara värre?
Hårdare fjädrar bak blir svårt då det inte fins några idag ! Skulle väll vara att byta till grövre stavar då. Men jag vill så långt det går undvika mixtrandet med toretionsstavarna (stavning). _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||
Uppriktigt så tror jag att det bästa vore att montera en lite styvare (och justerbar) kränghämmare bak. De andra tipsen kommer längre ner på min lista... _________________ -- |
||
Njaee...skall man inte minska däckstrycket fram för att få mera grepp?
Jag har oxå liknande problem med min 911. Det är generellt överstyrd. Den överstyr in i böjarna men understyr ut...oavsett om jag håller stödgas eller gasar. Jag har måttlig caber, styvt 2 gr och den är viktad. Åker med lite to-in både fram o bak. Den är däremot lite hög fram.... Synpunkter uppskattas _________________ Stefan Larsson |
||
Här har du en bra sammanställning: http://www.vanadisgummi.se/mcup2.htm _________________ -- |
||
Hmm... På min bil (m3/motor fram/drivning bak), så sänker jag däckstrycket bak för att motverka understyrning. Då känns det tydligt att bilen "sätter" sig bak först i ingången till kurvan och bakhjulsdriften skjuter på i den riktning jag pekar nosen.
Sänker jag trycket fram så "sätter" sig bilen först på nosen och jag får vänta mycket längre innan jag kan ge på med gas. OBS! Detta är/var med gatdäck, i år har jag bara åkt en gång med r-däck och de verkar vara mindre känsliga för däcktrycksändringar än gatdäck, kanske för att de har styvare sidor? När det gäller chassie så håller jag med föregående talare; mjukare där du vill ha mer fäste... _________________ ///Anders Åberg BMWCS/SC |
||
Aha, så det är bara ett byte fram du har gjort, och inte bak? Det förklarar ju varför den i så fall understyr. Du har gjort framändan styvare vilket innebär att framhjulet tar en större del av vikten än bak och gör att det relativt sett, glider "tidigare" fram, dvs. understyr. Du behöver då således styva upp baktill i motsvarande grad för att (lite grovt sett) behålla tidigare balans. Görs ju med typ hårdare fjädrar (att föredra) eller då hårdare krängningshämmare. Man bör väl egentligen inte ändra ena änden bara utan båda tillsammans. Men "Cup" bilarna måste ju vara hårdare på något sätt baktill för att kompensera - hur är detta gjort? PS. Torsionsstavar _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Över är allafall roligare än understyrning :-) Testa att sätt krängaren bak ett "snäpp" mjukare. Blir det något race? Med full gas Anders Kaarle |
||
Sparade trådar/FAQ Understyrning!? | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11777 totalt) |