| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vart ska jag sätta mitt bälte ?
|
2 besök senaste veckan (3369 totalt) |
|
Hej, Ska montera 4punktsbälte i min M3a med fullbur. Har läst runt lite och förstått att det är ganska viktigt med vinklen på bälten bakåt.
Sen har jag även fjäderbenstag bak som jag kan fästa dom runt, vad blir bäst? Räcker bältena så långt ?? Tacksam för tips!
Mvh Daniel _________________ /Daniel Eklund |
||||
|
Re: Vart ska jag sätta mitt bälte ?
Innan du sätter dem i fjäderbenstaget fundera på hur det är fastsatt och om det håller/sitter kvar. original fästpunkter för bakbälte kan gå att använda. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Sant. Finns det nån vinkel man ska tänka på. Menar det kan ju inte vara bra att dra ner bältet typ 75grader utan 40-45 grader bakåt vore väl lämpligt ? _________________ /Daniel Eklund |
||||
|
Tänkte inte på golvfästpunkterna utan de övre fästpunkterna. Det är väl önskvärt att helst ha mindre vinkel än 40-45 men det kan i nödfall gå. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Förstod att du menade dom övre. Men jag får se vad det finns för lämpligt när baksätet är ute och Buren på plats. Är det stor skillnad på 2" och 3" bälten säkerhetsmässigt ? Verkar ju skilja lite i pris helt klart. _________________ /Daniel Eklund |
||||
|
Halloj,
Det finns rätt många teorirer och fakta om hur detta skall göras på bästa sätt. Rörande bredden så skulle jag tro att det är bättre med ett bredare än ett smalare bälten. Detta då kraften fördelas över en större yta mot lilla kroppen när man klotar bilen till en liten rund fin plåtboll. rent hållbarhetsmässigt så tror jag inte det är så mycket att fundera på. Hade dom smala varit för svaga hade dom inte fått någon FIA stämpel. Skulle inte tro att dom går av... Även om man har en tok snabb bil. Rörande infästningen. Ett bälte är lite elastiskt. Därför så har man sagt till mig iallfall att dom skall sitta så nära stolen som möjligt. När jag byggde min bur så satte jag ett extra vågrät rör mellan den övre baksträvan på vänster sida och det diagonala röret som går från övre vänster hörn i huvudbågen till nedre högra bakre hörnet i buren(vid högra stötdämparfästet typ). På så sätt fick jag en lämplig rörstump att sätta bältet i. Om man gör så ska man tänka på att man skall "vira" bältet runt buren istället för att borra hål i buren. På så sätt kunde jag få axelbältet att sitta i samma höjd som axlarna(typ). Nu har ju inte du ett sådant rör på bilden men jag skulle inte tro att det är så dyrt att få en godkännd svetsare att sätta i ett sådant rör. Annars så kan du ju alltid göra som vissa Volvo 240 åkare gör.. sätta dom i hatthyllan bak. Se då till att hathyllan håller för det. Att sätta bältet i ett bakre tornstag är väll ungefär lika bra som att sätta bältet i hatthyllan. Dock så måste man va säker på att bältet inte slackar vid ev. påkörning bakifrån eller från sidan. Alt. Om du backar in i en mur eller något annat hårt. Jag personligen hade inte satt det i tornstaget då det blir så långt bälte då. Hatthylan kanske men jag är skeptiskt till det ocskå då det inte är lika starkt som buren. */Danne _________________ Daniel Bernås |
||||
|
Tack för svaret!
Denna buren och fjäderbenstaget är det jag har.
(Inte min bil på bilden) Vet inte om jag ska behålla bältes infästningen som tidigare ägare gjort. Känns som det blir lite snett....men kanske är bästa lösningen. Mvh _________________ /Daniel Eklund |
||||
|
Jag antar att du läst trådarna angående 4p vs. 6p bälte? Sök på forumet annars. Där disskuteras även skillnaden mellan 2" och 3" midjebälte. Prisskillnaden är inte så värst stor. Jag gav ca 2200:- för 3" 6p. Sabelt.
_________________ H e n r i k P i h l |
||||
Hmm ser ju ut som en enkel lösning. men jag håller med om att det ser lite snett ut. Du skulle ju kunna sätta stolen på snedden iof
fast då sticker ju huvudet ut genom sidorutan och det ökar ju luftmotståndet och det är ju inte bra. Pröva om det funkar. Funkar det inte så kan du ju alltid bygga om det. Grejen är ju att när du drar åt bältet så tror jag inte att du nödvändigtvis känner att det sitter så snett. */Danne _________________ Daniel Bernås |
||||
Nej det har jag inte, tack för tipset
Vart köpte du ditt 6-punkts ?
Hehe, det där med sitta ut genom rutan tror jag ja hoppar
Men det blir som sagt att prova, men alltid bra att ha "lite kött på benen" när man är i garaget och ska meka dit de. Mvh _________________ /Daniel Eklund |
||||
Rallyimporten www.rallyimport.se Bra priser och mycket hjälpsamma. _________________ H e n r i k P i h l |
||||
|
om du kollar bland reglerna för bur o stolplacering så finns där bild o rekomendationer på hur bältet med skall sitta
http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Reg här står rekomendationerna |
||||
Snarare är det nog bättre med tvärtom. Väldigt korta bälten sträcker sig för lite, din kropp bromsas därför mer våldsamt då du fångas av bältet vilket är mindre bra ur skadosynpunkt. Du vill egentligen att bältet ska sträcka sig så mycket som möjligt utan att du slår i någonting. Fundera på hur ett vanligt bälte fungerar, där är det en och samma bältesstropp som håller fast dig, den blir ganska lång just för att den ska sträckas lagom och bromsa in dig lagom hårt. Så enormt mycket kommer bältet inte att sträcka sig att du ska vara orolig om du fäster det en meter (drygt) bakom stolen. _________________ Mattias Meldert |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (3369 totalt) |