Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3722 besök totalt |
När blir en bakvinge effektiv?
Något kryptisk fråga kanske, men sitter och funderar på om det är lönt att byta ut tung bakvinge på Bettan till en riktig bakvinge, där vingplanet sitter högt uppe. Kommer isåfall att bli i kombination med splitter fram och diffuser bak. Bilen är Porsche 944 med 163 hk (när den var ny ![]() /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Hiii! dvs att den går långsammare! Eftersom jag redan är en snigel så blir det nog ingen skillnad ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
jag har alltid tyckt att marktryck går före toppfart. är inte på autoban så oifta trots att man har släkt i munchen så.
![]() jag har kännt skillnad ungeför vid 80-90 blås kurvor mellan ingen vinge och en stor enplans vinge på ca 25 cm höjd på min sedan sierra. den bilen har en förmåga att bryta ut arslet i högfarts kurvor och vara lätt nervös bak på snabba svängande motorvägar. detta har reducerats rätt bra med vinge. självklart ska man försöka få lika mycket marktrycksökning fram som bak så splitter mm är en bra tanke. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Jag tappade en gång bakluckan på min GTV (fråga inte hur).
Följande kurva tappade jag kontrollen och trodde jag hade skit på däcken. Nästa kurva var röven loss igen. Då markte jag att nånting är fel och bakluckan saknas. Så i dessa kurvor på under 100 km/h så har vingen en klar betydelse. Med luckan där vingen sitter fast är bilen helt neutral. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
Effektiv är ju rätt bra fråga som du bara kan besvara med massor av testande och stoppur eller med en vindtunnel och simuleringar...
Dock kan har jag själv märkt ordentliga skillnader i bilens balans när ena eller andra ändens hemsnickrade splitter/vinge valt att säga upp sig. Resultaten av de "testerna" var inte angenäma... ![]() _________________ Karl Brag |
||
En vinge/spojler/splitter mm kan gör nytta redan från tämligen låga hastigheter.
Allså det är helt beronde på storlek/vinklar mm. Mao går ej att säga generrält när vingar mm börjar göra nytta utan det är från fall till fall. _________________ Johan Sjölinder |
||
Är inte riktigt sant. En normal bil har oftast betydligt mer lyftkrafter på bakvagnen, samt en tyngdpunkt som skiljer sig ifrån 50% fram och 50% bak. Man vill inte ha den aerodynamiska tyngdpunkten framför bilens normala tyngdpunkt då man isf får en bil som blir mer överstyrd i sitt beteende i högre hastigheter. I övrigt håller jag med om att en vinge som inte är uppenbart felvänd eller vinklad åt fel håll är bättre än ingen vinge. ![]() Åsikten att man behöver en vindtunnel för att bygga lite aerodynamiska hjälpmedel är löjlig. Det är att hårddra det hela lika mycket som att man behöver en bromsbänk för att trimma en motor. Det är naturligtvis att föredra men man kan genom att läsa på lite göra saker som funkar, men karnske inte är helt optimala sett till motstånd kontra marktryck. De flesta bilar har rätt mycket lyftkrafter då de är optimerade för att ge lågt motstånd -> lägsta bränsleförbrukning. ![]() Kör man F1 eller en högre racingserie är en vindtunnel ett måste för att skaffa sig små fördelar jämfört med konkurenterna. På Svenska banor sänker det mesta som producerar någon form av marktryck varvtiderna. Dock mest i högre hastigheter och snabba kurvor. Är viktigt att inse att det behövs en rätt kraftfull motor för att nå de hastigheter där aerodynamiken gör stor nytta och skillnad. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Som standard har jag en gummivinge som väger ton, jag vill byta ut den till något lättare och samtidigt förbättra väghållningen.
Jag tror nog att jag kan få nytta av en riktig vinge, även i de modesta farten som jag och Bettan I håller ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Bytte från orginal till en enplans airforcevinge på höga ben, från att alltid innan kört med max ljumma bakdäck så fick dom nästan samma temperatur som framdäcken.
Jag har fått sänka kalltrycket med minst 0.2bar mot vad jag har haft innan för att nå samma varmtryck. Bakbromsarna slutade låsa upp vid inbromsningar. Äh, jag har bara positivt att säga, en av de bästa investeringar jag gjort på min bil. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
milbro, jag vet att jag skulle utvecklat mitt svar lite mer än det jag skrev men det hanns tyvärr inte med.
bra att du tog tag i det. min sierra suger vad gäller marktryck bak i högre hastigheter... ![]() mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Mmmmmm, tackar. Då blir det en effektiv vinge! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
Har funderat på detta på volvo 242:an också.. Sitter ju en volvo Grupp-A vinge där nu, kanske någon har testat en sådan här alu vinge på en volvo och kan säga något gått? Ser väl kanske inte klokt ut på en 240
![]() _________________ MVH Roger Brorsson |
||
![]() |
Racetech
![]() |
3722 besök totalt |