| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
rörnotch
|
8779 besök totalt |
|
rörnotch
Har efter de trådar jag hittat tittat i Julas sortiment då de sades ha en rörnotch. Men hos Jula hittar jag ingenting, inte med den länk som finns någonstans under rejsa utan jag kommer till Julas bas. Mest troligt jag som inte gör rätt, men kan någon vinka i mer rätt rikting. Snowball skulle också ha en men den bild jag såg vad jag tror var Julas passade mig mer. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Funkar detta?
http://www.jula.se/Butik/docs/produk Annars är det art# 192035 under: "Handverktyg/Övrigt/Fett- och smörjverktyg"
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
|
När jag byggde min bur gjorde jag så att jag tog en vanlig dosborr.
Borrade två styrhål på röret, ett på varje sida, offsetade då om man ville notcha snett. Sen tog jag en lång pinne som jag skruva fast istället för borren i mitten på dosborren. Sen är det bara köra, funkar skitbra. Högt varv på borrmaskinen och mata lagom fort. (Handborrmaskin) Det gick åt en dosborr till mitt burbygge, men de kostar 100:- på biltema så det är värt det. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Har använt Julas notch med stor framgång vid burbygge, notch + pelarborr
gick fem gånger så fort till skillnad från när jag byggde bur i min bil då jag stod och slipade alla rörändar med sliprullar _________________ Christian Eriksson |
||||
Gick utmärkt att hitta. Och jag som letade under handverktyg och övrigt. Jag måste ha blivit helt blind det senaste året. "ett tips är att köra den med luft driven borr! det är som trevligare när det hugger fråga mig inte hur jag vet " Tänkte nog driva den med antingen en pelarborr eller stor fräsmaskin. Rätt fastspänt brukar det inte hugga tag då. Men bra att veta. _________________ Roland Johansson |
||||
Det kanske inte är så vanligt, då hadde jag tur som fick med det till min fräs _________________ Lars Göran Svensson Överladdad M3E36 på G (-Check) |
||||
|
om det är vanligt eller inte beror nog på var fräsmaskinen står...
Jag har tex tillgång till pinnfräsar från 1.0-60.0 mm i nära komplett 0.1 mm steg... Över 60 mm så är stegen glesare.. Att köpa eller låta slipa om fräsar med/till önskad dimension är inget ovanligt eller svåråtkomligt. Dock kostar det väl kanske mer än det smakar i många fall.. Dock medför ju en ny diameter på en pinnfräs ofta ett inköp av spännhylsa till densamma.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Får jag till hållare/stopp bra med julas eller om jag köper den för att göra ett bra verktyg sätter jag troligen upp rören i en flerop-fräs och då kan jag fräsa ut rätt radie med en 20mm pinnfräs utan större problem. Jag har mest inte orkat fundera på hur man ska spänna fast rören, och ibland är det billigast och bäst att köpa en ok fungerande lösning istället för att börja snida. Bra möjligheter ska utnyttjas
_________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
rörnotch
|
8779 besök totalt |