Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 12213 besök totalt |
Jag har en Alfa 75 Turbo, på den sitter det std en Garrett T3a som alla anda åttiotalsbilar. Den har ett relativt stort avgashus. Jag har bytt till en Mitsubishi TD04 med #7 avgas dvs 7cm^2. Enligt länken ovan så har den modifierade K24an en turbin som är 6cm^2.
Eftersom jag har problem med boost creep på min bil med väldigt moderat effektuttag så tänkte jag att om det skall ut dubbelt så mycket avgaser så lär det bli problem. Förstår du nu? Kompressorna kanske klarar 400Hk men om man har 5bar i grenröret så blir det uppförsbacke. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
_________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
... Och jag förstår också vad du vill ha sagt, men det handlar också om turbinhjulets diameter, in resp. ut, som är det som avgör vilket mottryck man får. Du kan säkert det där, men det kan vara ganska förvillande att tolka de olika tillverkarnas beteckningar. Garret använder ju sig av A/R, men det gör inte Mitsubishi och KKK, de anv. bara A. Mitt avgashus har i alla fall A/R 0,55.
Jag tolkar det som att du har ett TD04 19T och det var det jag var ute efter från början. Som det är nu så ligger vi på tryck/varvtal som tangerar det aggregatets kapacitet; 320-330 hk beroende på motorns verksningsgrad. Så framtiden får utvisa om jag byter till ett sådant för att få ett mindre aggregats fördelar, eller om jag känner mig nöjd med nuvarande prestanda. För tillfället är det nyhetens behag som styr och det känns häftigt att dra loss alla fyra på torr asfalt - men det lägger väl sig ![]() /A _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 12213 besök totalt |