| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Liggande länkhuvud och T-spårmutter på A-arm
|
1146 besök totalt |
|
Nu har jag funderat igen... Denna gång gäller saken hur jag skall kunna få liggande länkhuvuden på Aarmarna in mot chassit och samtidigt få en steglöst justerbar caster. Dessutom vill jag att det lätta skall gå att släppa länkhuvudena så att man kan skruva på den för att justera camber. Så jag funderade över en glidskena med T-spårmutter, ungefär som ritningen nedan. Paint är inte så dumt Det jag funderar över nu är om hur mycket kraft dessa T-spårmuttrar klarar innan de "glider" i sidled... Vad tror ni, är det en möjlig väg framåt eller skall jag lägga ner?
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
|
Det håller ju att ha avlånga hål till justeringen till motorcykelkedja i svingen.
Kan du ha en spännare som liknar den på mc ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jo en spännare borde ju gå att bygga in i lösningen. När jag började fundera över detta så tänkte jag på min mekansiska bromsjustering där man skruvar den fram eller tillbaks. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
|
Jag kan inte släppa idén med att vrida A-armen, ut där bak och in där fram för att öka caster.
Camber ändras naturligtvis samtidigt men är det så illa då? Sen kan man ju ha en aning om vilka värden man vill kunna justera inom (4-9 grader eller nåt) så man slipper skapa oändlighetsintervall på allt. om spindelledshuvudet dessutom är justerbart så ger ju det camber justering utan casterändring (kanske lite beroende på konstruktion). En viss standardbil har ju den lösningen och jag har iaf inga problem att ställa in den (så länge som man inte är tiondelsnoga med castern). Men reproducerbarheten utan mätning är urkass iofs. |
||
Jag har övervägt den lösningen (och gör fortfarande). Om man vet vilka vinklar man skall ha och ställer in på en riktig fyrhjulsjusteringsbänk så är det ju givetvis väldigt enkelt att få till rätt vinklar med denna lösninga. I mitt fall ser jag snarare framför mig att man gör en justering på "riktigt" och sedan blir det ett himla labbande på banan tills man börjar hitta rätt. Då vill jag bara att en justering skall flytta en vinkel så att säga. Då behöver jag inte hålla på med mätning på fältet utan kan helt enkelt gäng ut ett varv på varje sida eller flytta en mm fram eller bak mm. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||
|
Re: Liggande länkhuvud och T-spårmutter på A-arm
Är inte så ovanligt att man i fräsmaskinen skjuter bort materialklumpen man bearbetar om man bara spänner fast med några bult och T-stycken. Men gör en variant, ha räfflad yta så den alltid sitter i ett spår. Blir inte absolut steglöst men kanske tillräckligt. _________________ Roland Johansson |
||
Inte att förglömma att du sedan har långsgående antingen dragande eller tryckande bultar i svingen som hindrar den från att åka. Avlånga hålen håller bara hjulet i 'höjdled' och inte framåt/bakåt. Har man glömt att dra fast hjulet tillräckligt vid hjulbyte kan man oftast slänga justeringen efteråt då den är mycket trasig. Det går att ha avlånga hål på kamdrev för att göra de justerbara, men många har även ett indexhål för att säkrare låsa. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1146 besök totalt |